Τον απολογισμό της σεζόν του φετινού καλοκαιριού έκανε ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος ο οποίος μίλησε στον –Ε- με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού και παράλληλα έδωσε χρήσιμες πληροφορίες για το 2022 και για το 2023. Ανάμεσα στα θέματα για τα οποία έγινε εκτενής ενημέρωση είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ένα πάγιο αίτημα που ωστόσο βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα.
Ερωτηθείς για το σχεδιασμό και το πλάνο που βάζουν οι ξενοδόχοι ο Πρόεδρος είπε: «Δίνουμε το στίγμα και το μήνυμα αλλά και τις κινήσεις που θα γίνουν από εδώ και στο εξής καθώς αναφερόμαστε σε επαναπροσδιορισμό του τουριστικού μας προϊόντος.

Με όλα όσα έχουν συμβεί, ιδιαίτερα μετά το 2019 με την πανδημική κρίση και τον πόλεμο στην Ευρώπη, αλλά και την έλλειψη προσωπικού όπως και τον πληθωρισμό και τα ζητήματα της ενέργειας, που είναι παντού τα ίδια, κάνουμε ένα προσκλητήριο για να σκεφτούμε πως θα τα προχωρήσουμε για ένα τουριστικό προϊόν πιο βιώσιμο, πιο ψηφιακό και πιο ανθεκτικό ως μοντέλο στις τελευταίες προκλήσεις. Αυτό είναι και το δικό μας μήνυμα».
Για τη δουλειά που έχει προχωρήσει με ιδιωτική πρωτοβουλία ο κ. Τάσιος είπε: «μέσω του ΣΕΤΕ έχουμε αναδείξει όλα τα ζητήματα με τη μελέτη που έχουμε κάνει «Τουρισμός Ελλάδα 2020-2030» και αφορά και τα Ιόνια νησιά. Κάθε Περιφέρεια έχει πρόταση από 60 έως 80 σελίδες και ήλθε η ώρα να το συζητήσουμε».
Το μεγάλο θέμα της επιμήκυνσης
Για την επέκταση της σεζόν ο Πρόεδρος είπε ότι «την έντονη εποχικότητα ως πρόβλημα την βιώνουμε πολλά χρόνια. Για να υπάρξει επιμήκυνση για όλους και όχι μόνο για το ξενοδοχείο, καθώς επιμήκυνση σημαίνει τοπικές κοινωνίες, εργαζόμενοι, τοπικές επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση έσοδα για το κράτος και την αυτοδιοίκηση».
Μιλώντας αναλυτικά και σε βάθος για το θέμα ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας σημείωσε: «Χρειάζεται ένα μοντέλο να ξεκινήσει αρχικά από συγκεκριμένες περιοχές που έχουν τη δυνατότητα σαν αστικά και ημιαστικά κέντρα. Η Κρήτη για παράδειγμα που έχει 4 μεγάλες πόλεις, όπως και η Ρόδος που έχει μία μεγάλη πόλη, όπως και η Κως. Αυτά τα μεγάλα αστικά κέντρα και παράλληλα οι καλές κλιματολογικές συνθήκες είναι ικανά μαζί με τις αεροπορικές συνδέσεις, που είναι πρώτιστο για τα νησιά, να ξεκινήσουν την επιμήκυνση και να βάλουν μπροστά. Εμείς έχουμε ακόμα ενδοιασμούς, αν δηλαδή μπορεί να γίνει έτσι απλά …
Βλέπουμε την προσπάθεια του υπουργείου Τουρισμού να το κάνει γνωστό στο εξωτερικό και κάνει επαφές με πράκτορες και αεροπορικές εταιρείες».
Αναφερόμενος στη διεθνή εμπειρία ο κ. Τάσιος είπε: «Γίνεται στην Αττάλεια εδώ και 15 χρόνια αλλά με πολύ χαμηλές τιμές. Με 650 ευρώ όποιος θέλει κάνει διακοπές για 20 ημέρες, είναι δηλαδή πάμφθηνη η Αττάλεια . Το ίδιο κάνει και η Μαγιόρκα στην Ισπανία και η Τενερίφη».
Προτείνοντας μέτρα που θα βοηθήσουν στην επέκταση της τουριστικής σεζόν ο κ. Τάσιος είπε τα εξής: «Εμείς είμαστε πολύ πίσω ακόμα για να το εφαρμόσουμε έτσι και η πολιτεία πρέπει να το δει με στρατηγική ανά προορισμό, που αρχικά θα δίνει τη δυνατότητα επιδοματικά (με μείωση τελών, με επιδότηση εργασίας κλπ) για να είναι ανοιχτές οι επιχειρήσεις.
Από τους ξενοδόχους υπάρχει διάθεση και έχουν βάλει το χέρι στην τσέπη. Οι τιμές είναι πολύ χαμηλές και θέλουμε να δώσουμε το κίνητρο στον τουρ οπερέιτορ να φέρει τον κόσμο. Όμως δεν είναι το πού θα κοιμηθεί ο πελάτης, ο οποίος πρέπει να πάει στο εστιατόριο για φαγητό και στο εμπορικό κέντρο. Ζητούμενο είναι πού υπάρχει ο αστικός ιστός για να μείνει ο τουρίστας. Θέλει χρόνο για να γίνουν όλα αυτά πράξη και πολύ δουλειά».
Για το μεγάλο αριθμό αφίξεων ο κ. Τάσιος είπε ότι πρέπει να βάζουμε στόχους αλλά να μπορούμε και να τους αντέξουμε. «Φέτος είδαμε ότι δεν μπορούμε να αντέξουμε το φόρτο των τριών μηνών. Θέλουμε πολλούς μήνες δουλειάς και σωστές υποδομές. Τα λέμε συνέχεια και γινόμαστε γραφικοί, άρα χρειάζονται πολιτικές αποφάσεις για να γίνει ένα βήμα μπροστά. Σε σχέση με το 2019 πολλές περιοχές έπιασαν τα νούμερα σε τζίρο.
Τα ξενοδοχεία έχουν αύξηση λειτουργικού κόστους κατά 30% και το λειτουργικό κέρδος θα είναι μικρό για τις επιχειρήσεις τα τέλη του Οκτωβρίου. Γι’ αυτό λέω πως η χρονιά είναι μεταβατική για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις».
Για το 2023 ο κ. Τάσιος είπε ότι ανάλογα με τις εθνικότητες είναι και διαφορετική η κουλούρα. «Αλλιώς λειτουργεί η αγγλική αγορά κι αλλιώς η κεντρική Ευρώπη. Βλέπουμε φοβίες να καταγράφονται στα μέσα ενημέρωσης και οι κυλιόμενες έρευνες – για το σκεπτικό του καταναλωτή – δείχνουν ότι θα το σκεφτούν να κάνουν διακοπές και θα κρατήσουν τα χρήματα για να επιβιώσουν επειδή το κόστος ζωής είναι υψηλό. Το Μάρτιο του 2023 θα έχουμε εικόνα. Πάντως η αγγλική είναι η μόνη αγορά που κάνει από τον Αύγουστο κρατήσεις για το 2023. Η τάση των Βρετανών επιβεβαιώνεται αλλά υπάρχει πόλεμος τιμών με τουρ οπερέιτορς και αεροπορικές εταιρείες».