Η διαμόρφωση νέου ανάγλυφου με την μετατόπιση μιας τεράστιας ποσότητας απορριμμάτων, η ενίσχυση του τοιχίου αντιστήριξης και η επιφανειακή στεγανοποίηση του χώρου με ειδικές γεωμεμβράνες είναι κάποιες από τις παρεμβάσεις που περιλαμβάνει η αποκατάσταση του ΧΥΤΑ στο Σκοπό, σύμφωνα με την μελέτη που υποβάλλεται για χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων από το νέο Διαβαθμιδικό Περιφερειακό ΦοΔΣΑ.
Ο μελετητής του έργου, Ι. Φραντζής, ο οποίος πριν από λίγες ημέρες βρέθηκε στη Ζάκυνθο και επισκέφτηκε το χώρο, μίλησε στο ραδιόφωνο του Ερμή για το έργο που σχεδιάζεται για την αποκατάσταση του ΧΥΤΑ στο Σκοπό.
“Τα 3,5 εκατομμύρια ευρώ αγγίζει το κόστος που θα καλυφθεί από το ΠΔΕ“
Καθώς ο ίδιος ήταν και ο μελετητής του αρχικού έργου που κατασκευάστηκε στην περιοχή και εγκαινιάστηκε το 1996 για να μετατραπεί σήμερα δυστυχώς σε μια μεγάλη χωματερή, σημείωσε πως πρόκειται για μια εγκατάσταση που ενώ έπρεπε να λειτουργεί για 11 χρόνια με συγκεκριμένη ποσότητα απορριμμάτων το χρόνο, σταμάτησε να δέχεται σκουπίδια το 2017 και αφού είχε επιβαρυνθεί με πολλαπλάσιες ποσότητες από αυτές που προέβλεπε η μελέτη.
«Πρέπει να πω ότι ο ΧΥΤΑ στο Σκοπό δεν έχει μόνο ταλαιπωρήσει τη Ζάκυνθο, αλλά έχει λύσει και σοβαρά προβλήματα του νησιού στην πορεία του χρόνου. Ας μην ξεχνάμε πως ο χώρος αυτός εγκαινιάστηκε τον Μάη του 1996, ο σχεδιασμός του ήταν να λειτουργήσει 11 χρόνια με ετησία δυναμικότητα 16.000 τόνων απορριμμάτων το χρόνο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟ ERMISNEWS.GR: Εξελίξεις για το θάνατο του 45χρονου: Βρέθηκε τραυματισμένος σε αποθήκη – Εκπυρσοκρότησε η καραμπίνα | ErmisNews.gr
Τελικά ο ΧΥΤΑ λειτούργησε για 22 χρόνια δεχόμενος 27.000 τόνους απορριμμάτων το χρόνο. Με την έννοια αυτή ήταν ένα έργο που έγινε σωστά αλλά θα μπορούσε να λειτουργήσει καλύτερα» ανέφερε αρχικά ο κ. Φραντζής, τονίζοντας πως επρόκειτο για ένα έργο διαχείρισης απορριμμάτων που ανήκει στην προηγούμενη γενιά έργων και σήμερα έχει ξεπεραστεί.
Για τον ίδιο, σημαντικός παράγοντας αποτυχίας στην λειτουργία του έργου ήταν αυτός της χρηματοδότησης, υποστηρίζοντας πως πρόκειται για ένα κοινό πρόβλημα όλων των ΧΥΤΑ ανά την Ελλάδα:
«Η ταφή των απορριμμάτων σε άλλες χώρες κοστίζει πάνω από 30, 40 ή 50 ευρώ ο τόνος και εδώ το κόστος είναι κατά μέσο όρο 15 με 20 ευρώ.
Με τα χρήματα αυτά, δεν μπορεί να γίνει σοβαρή δουλειά με την λειτουργία των υποδομών , ούτε βέβαια στο κόστος αυτό μπορεί να ενσωματωθεί αυτό που η Νομοθεσία προβλέπει από το 2002 και είναι ένα αποθεματικό για την αποκατάσταση του χώρου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟ ERMISNEWS.GR: Στο “βαθύ κόκκινο” η Ζάκυνθος | ErmisNews.gr
Θα έπρεπε να υπάρχει ένα ταμείο από τα τέλη καθαριότητας για την αποκατάσταση του ΧΥΤΑ και αυτός είναι και ο λόγος που το έργο της αποκατάστασης δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από κάποιο πρόγραμμα» τόνισε σχετικά.
“Από το 2002 ο Νόμος επιβάλει μέρος από τα τέλη καθαριότητας για την αποκατάσταση του ΧΥΤΑ”
Για το έργο που σχεδιάζεται σήμερα για την αποκατάσταση της περιοχής με πιστώσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέφερε πως το κόστος είναι της τάξης των 3,5 εκατομμυρίων ευρώ και περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία έργα που είναι η εσωτερική μετακίνηση των απορριμμάτων, ώστε το απορριμματικό ανάγλυφο να έχει μια πιο σωστή κλίση, η ενίσχυση του τοιχίου αντιστήριξης, η αποκατάσταση του δικτύου συλλογής των στραγγισμάτων, η λειτουργία της μονάδας στραγγισμάτων, η κατασκευή συστήματος άντλησης του βιοαερίου και η κατασκευή έργου συλλογής και διαχείρισης των ομβρίων.
Αφού ολοκληρωθούν τα έργα αυτά θα γίνει μια επιφανειακή στεγανοποίηση με γεωσυνθετικά υλικά.
«Το πιο σοβαρό έργο που σχεδιάζεται είναι η ενίσχυση του τοιχίου που μετά βίας σήμερα συγκρατεί τα απορρίμματα. Αυτό θα είναι και το μεγαλύτερο κόστος του έργου της αποκατάστασης.
Στο παρελθόν είχε γίνει μια υποστήριξη, αλλά με την προοπτική ότι ο χώρος θα σταματούσε να λειτουργεί το 2014 και όχι 4 χρόνια αργότερα, όπως τελικά έγινε. Τα 4 αυτά χρόνια πήγαν 110.000 τόνοι σκουπίδια. Σήμερα ο χώρος έχει έναν όγκο 700.000 κυβικών» . ανέφερε ο κ. Φραντζής.
Σύμφωνα με τον ίδιο ο ανάδοχος του έργου θα έχει και την ευθύνη για την λειτουργία του για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα.
«Εάν μέσα στον Απρίλιο η χρηματοδότηση του έργου εξασφαλιστεί και έχουμε άμεσα τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, τότε μέσα στο 2023 το έργο μπορεί να έχει ολοκληρωθεί» προέβλεψε ο μελετητής.