Ζάκυνθος

Με προσεχτικά βήματα το Υπ. Τουρισμού στο Ναυάγιο: Από τα θανατηφόρα ατυχήματα έως τα πρώτα έργα!

Στις 13 Σεπτεμβρίου 2018, στις 11 το πρωί, στην παραλία του ναυαγίου κι ενώ υπήρχαν ήδη αρκετοί λουόμενοι, σημειώθηκε κατολίσθηση στη βόρεια πλευρά που παρολίγον να κοστίσει τη ζωή ανθρώπων.

Όπως ανέφερε τότε το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων τρεις τουρίστες τραυματίστηκαν ελαφρά και μεταφέρθηκα στο τοπικό νοσοκομείο.

Από την κατολίσθηση Από την κατολίσθηση δημιουργήθηκε μεγάλο κύμα, δίνη, με αποτέλεσμα να αναποδογυρίσουν ακόμη και βάρκες. Σύμφωνα με το Λιμενικό, τρεις βάρκες τούμπαραν.

Χαρακτηριστική είναι η περιγραφή ιδιοκτήτη σκάφους που βρισκόταν στην περιοχή την ώρα που έπεσαν οι βράχοι: «Ακούστηκε ένα θόρυβος και έπεσε ένα μικρό κομμάτι βράχου, στη συνέχεια ένα δεύτερο μεγαλύτερο και τέλος, τρίτο μεγάλο κομμάτι βράχου που κατά την πτώση δημιούργησε μια θαλάσσια δίνη η οποία αναποδογύρισε τις βάρκες». Στην παραλία την ώρα της πτώσης των βράχων βρίσκονταν εκατοντάδες τουρίστες με μικρά παιδιά, που επιβιβάστηκαν σε σκάφη και απομακρύνθηκαν από εκεί.

Τέσσερα χρόνια μετά την κατολίσθηση ο Δήμος εφαρμόζει ήδη μια μελέτη που εκπόνησε ο καθηγητής Ευθύμιος Λέκκας και προβλέπει την απαγόρευση της πρόσβασης των λουομένων στις περιοχές πλησίον στους απότομους βράχους και την παραμονή τους σε ένα τμήμα της παραλίας πλησίον της θάλασσας.

Έκτοτε έχει απαγορευθεί η πρόσβαση στα βράχια πάνω από την ακτή με εξαίρεση ένα σημείο στο πλάτωμα.

Η κατολίσθηση δεν ήταν όμως το μοναδικό γεγονός που προκάλεσε ανησυχία στις αρχές. Είχαν προηγηθεί τέσσερα θανατηφόρα δυστυχήματα από πτώση τουριστών  στην προσπάθεια τους να πλησιάσουν τα σημεία θέασης της ακτής του ναυαγίου πάνω από το πλάτωμα των βράχων.

Τον περασμένο Δεκέμβριο η Βουλή ψήφισε το νόμο 4875/2021
(ΦΕΚ 250 / Α / 23 – 12 – 2021) που περιλαμβάνει μια διάταξη με την οποία η ακτή του ναυαγίου χαρακτηρίστηκε ως περιοχή Πρότυπης τουριστικής ανάπτυξης, εν μέσω αντιδράσεων ότι με αυτό τον χαρακτηρισμό επιτρέπονται έργα για την διευκόλυνση μιας επένδυσης που φέρεται να προγραμματίζει για την περιοχή μια εταιρεία από το Κατάρ.

Στον αντίποδα της κριτικής αυτή ο υπουργός πρότεινε και ψηφίστηκε η δημιουργία μιας Επιτροπής διαχείρισης της περιοχής το ναυαγίου με αυξημένες αρμοδιότητες και μάλιστα κατά παρέκκλιση υφισταμένων διατάξεων για την δόμηση και το περιβάλλον.

Έκτοτε κι ενώ όλοι περίμεναν να δουν το έργο της Επιτροπής πριν λίγες ημέρες η Πρόεδρος της Παναγιώτα Διονυσόπουλου απευθύνθηκε στο Δήμαρχο και του ζήτησε να αναλάβει ο Δήμος τα έργα φύλαξης και προστασίας στην περιοχή προκαλώντας εύλογες απορίες για το ρόλο της Επιτροπής στο μέλλον.

Κι ενώ στην περιοχή έχουν αρχίσει ήδη τα έργα από το Δήμο η πληροφορία ότι έχουν διατεθεί από το Υπουργείο Τουρισμού σχεδόν 3 εκ. ευρώ για τα έργα στην περιοχή μέρος των οποίων, προς το παρόν, εκτελεί ο Δήμος, δημιούργησε νέα εύλογα ερωτηματικά.

Η αλήθεια είναι ότι η δημιουργία συνθηκών αποτελεσματικής φύλαξης και προστασίας απαιτεί σοβαρές υποδομές, μία εκ των οποίων είναι η περίφραξη σε μήκος τουλάχιστον ενός χιλιομέτρου, η κατασκευή ειδικών εξεδρών για τη θέαση και άλλα έργα.

Παρότι μέχρι σήμερα η Πρόεδρος της Επιτροπής έχει αποφύγει να μιλήσει δημόσια και φαίνεται πως ακολουθεί τις συμβουλές της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου να αποφύγει να εμπλακεί στις πολυποίκιλες τοπικές διενέξεις γύρω από την διαχείριση του ναυαγίου.  Σε αντίθεση με ορισμένα  από τα τοπικά μέλη της επιτροπής διαχείρισης του ναυαγίου, προσπαθεί να βρει έδαφος συνεννόησης τόσο με το Δήμο όσο και με την Εκκλησία σε μια προσπάθεια να αμβλύνει τις τοπικές αντιπαραθέσεις γύρω από το ζήτημα αυτό.

Κατά βάθος φαίνεται πως υπεραμύνεται της αρχικής επιδίωξης του υπουργείου Τουρισμού που είναι η δημιουργία συνθηκών  ασφάλειας και προστασίας για τους επισκέπτες και η ακόμα μεγαλύτερη προβολή του τοπίου στον διεθνή χώρο.

Αρμόδιοι κύκλοι του υπουργείου τουρισμού εκτιμούν ότι  επιτυχία του εγχειρήματος θα φανεί από το επόμενο Φθινόπωρο όταν θα έχουν προχωρήσει τα έργα που είναι η συντήρηση και η ανακατασκευή του πλοίου στην  αρχική του μορφή, η περίφραξη, οι εξέδρες, η ιδιωτική αστυνόμευση και θαλάσσια φύλαξη.

Ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *