Η οικονομική κρίση δε θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, που εδώ και χρόνια ανθεί στη χώρα μας εξαιτίας των εκατοντάδων χιλιομέτρων πανέμορφης ακτογραμμής που προσελκύσει τουρίστες από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Και στη Ζάκυνθο, φέτος καταγράφεται μια μείωση στις αφίξεις τουριστικών σκαφών, ενώ «βουτιά» έχουν κάνει οι αφίξεις ελληνικών πολυτελών θαλαμηγών, που είτε ανήκουν είτε ενοικιάζονται από ιδιώτες.
Αξίζει όμως να αναφέρουμε πως μια πολύ σημαντική αύξηση φαίνεται να καταγράφεται στις αφίξεις υπερπολυτελών σκαφών, που έρχονται στη Ζάκυνθο για μια ολιγοήμερη στάση, κατά τη διάρκεια κρουαζιέρων που πραγματοποιούν στην Μεσόγειο Θάλασσα.
Η εφημερίδα μας, επικοινώνησε με ναυτικούς πράκτορες, που για αρκετά χρόνια δραστηριοποιούνται στον τομέα της παροχής υπηρεσιών σε τουριστικά σκάφη και οι επαγγελματίες μας έδωσαν τη δική τους εικόνα για την φετινή τουριστική περίοδο, η οποία βρίσκεται ήδη στην αιχμή της.
«Στα τουριστικά σκάφη καταγράφεται μια μείωση της τάξης του 15 με 20%» σημειώνει ο ναυτικός πράκτορας Διονύσης Μαρίνος και μιλώντας στην εφημερίδα μας, υπογράμμισε πως η πτώση αυτή ερμηνεύεται εύκολα από την μεγάλη αύξηση της τιμής των καυσίμων. Όμως ανέφερε χαρακτηριστικά, η τιμή του πετρελαίου έχει αυξήσει το κόστος του ταξιδιού, με αποτέλεσμα να έχουν περιοριστεί κατά πολύ σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Μια ακόμη συνέπεια του υψηλούς κόστους του πετρελαίου, είναι τα σκάφη να αγκυροβολούν σε κάποιο λιμάνι, όπως είναι το λιμάνι της Ζακύνθου και να παραμένουν στο ίδιο μέρος για αρκετές ημέρες.
«Το διάστημα της διαμονής παρατείνεται για εξοικονόμηση καυσίμων. Τα ναυτικά μίλια που διανύονται περιορίζονται και έτσι ένα σκάφος θα μείνει περισσότερο διάστημα στην Ζάκυνθο και δε θα ταξιδέψει σε όλα τα νησιά του Ιονίου, όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μαρίνος.
Πολύ πιο αισθητή σύμφωνα με τον ίδιο είναι η πτώση στις αφίξεις των ελληνικών επαγγελματικών και ιδιωτικών θαλαμηγών, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που δεν επιτρέπει την ενοικίαση τέτοιων σκαφών όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια.
«Πλέον δεν υπάρχει η οικονομική άνεση για τέτοιου είδους διακοπές και είναι χαρακτηριστικό ότι περίπου 6.000 σκάφη σε όλη την Ελλάδα είναι ακινητοποιημένα στις μαρίνες. Τέτοια σκάφη συνήθως παραμένουν σε ένα λιμάνι κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδας ή ενός Σαββατοκύριακου» συμπλήρωσε ο κ. Μαρίνος.
Τέλος, ο ίδιος καταγράφει μια αξιόλογη αύξηση στις αφίξεις υπερπολυτελών σκαφών, τα οποία αγκυροβολούν στη Ζάκυνθο διερχόμενα την Μεσόγειο.
«Σε αυτή την αύξηση συνέβαλε αφενός το πολύ καλό σέρβις που παρέχεται, αφετέρου, η πολύ καλή εξυπηρέτηση από το αεροδρόμιο, αφού πολύ συχνά η άφιξη ενός πολυτελούς σκάφους συνδέεται με την άφιξη ενός ιδιωτικού αεροσκάφους» σημείωσε ο κ. Μαρίνος, κάνοντας γνωστό πως τα περισσότερα από τα υπερπολυτελή σκάφη που πρακτορεύει η εταιρεία του, αγκυροβολούν στο λιμάνι του Κερίου αλλά και στο λιμάνι του Αγίου Νικολάου. Οι συγκεκριμένοι δε τουρίστες, προσελκύονται από τον καταδυτικό τουρισμό και από τη θαλάσσια χελώνα.
Αύξηση στην κίνηση των μεγάλων σκαφών αλλά μείωση στην κίνηση των μικρών σκαφών καταγράφει από την πλευρά του και ο ναυτικός πράκτορας Σπύρος Κάπαρης, ο οποίος, μιλώντας στην εφημερίδα μας, σχολίασε πως στη Ζάκυνθο θα μπορούσε να υπάρχει μεγαλύτερη κίνηση, αν υπήρχαν καλύτερες λιμενικές υποδομές.
«Η κίνηση είναι μειωμένη, αφού λόγω της κρίσης τόσο οι Έλληνες όσο και οι τουρίστες από την Ιταλία και την Ισπανία που νοίκιαζαν σκάφη, έχουν περιορίσει αυτού του είδους τις διακοπές» ανέφερε ο κ. Κάπαρης τονίζοντας πως η Ζάκυνθος χρειάζεται μια πραγματική μαρίνα και ένα πραγματικό λιμάνι και όχι απλά ένα αγκυροβόλιο.
Ο ίδιος ωστόσο καταγράφει από την φετινή του εμπειρία μια αύξηση στα σκάφη μήκους άνω των 30 μέτρων.
Τέλος, ο ναυτικός πράκτορας Γιάννης Κεφαλληνός, είναι αρκετά πιο απαισιόδοξος επισημαίνοντας πως η φετινή κίνηση σε σχέση με πέρυσι, είναι αισθητά πιο μειωμένη.
«Βασική αιτία για αυτή την εικόνα είναι η οικονομική κρίση που επικρατεί γενικότερα» σημειώνει μιλώντας στην εφημερίδα μας, ωστόσο, υπογραμμίζει πως σημαντικό ρόλο παίζει η έλλειψη υποδομών στο λιμάνι αλλά και το ότι κατά το παρελθόν ιδιοκτήτες σκαφών έπεσαν θύματα… εκμετάλλευσης, σε ότι αφορά τις παρεχόμενες υπηρεσίες!
Τέλος, ο κ. Κεφαλληνός επεσήμανε πως πολλοί από τους τουρίστες που τα προηγούμενα χρόνια νοίκιαζαν σκάφη, φέτος δεν έχουν τα χρήματα για τέτοιου είδους διακοπές.