Σε δημόσια διαβούλευση ο νέος Νόμος για τους Συνεταιρισμούς
Σε δημόσια διαβούλευση έχει τεθεί από τις 31 Δεκεμβρίου του 2019 το προσχέδιο νόμου για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και η διαδικασία αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 14 Ιανουαρίου.
Όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του Νομοσχεδίου, στόχος είναι να λυθούν μια σειρά από προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί ανά την Ελλάδα, με σημαντικότερο αυτό που αφορά την χρηματοδότηση και την εξασφάλιση πόρων. Συγκεκριμένα, το Νομοσχέδιο προβλέπει την συμμετοχή στους Συνεταιρισμούς αλλά και το δικαίωμα ψήφου σε μέλη – επενδυτές που δεν υποχρεούνται να συναλλάσσονται με τους Συνεταιρισμούς αυτούς.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ένα από τα Άρθρα του Νομοσχεδίου «Τα μέλη-επενδυτές είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία συμμετέχουν στο συνεταιριστικό κεφάλαιο, αλλά δεν υποχρεούνται να συναλλάσσονται με αυτόν. Οι όροι και οι προϋποθέσεις εισόδου και εξόδου, τα δικαιώματα, οι υποχρεώσεις και η δυνατότητα και οι προϋποθέσεις συμμετοχής των μελών επενδυτών στη Γενική Συνέλευση, στο Διοικητικό Συμβούλιο ή στο Εποπτικό Συμβούλιο του Συνεταιρισμού, καθορίζονται από το Καταστατικό, με την επιφύλαξη των διατάξεων του παρόντος νόμου. Στην περίπτωση που το Καταστατικό προβλέπει ότι τα μέλη-επενδυτές συμμετέχουν στη Γενική Συνέλευση του Συνεταιρισμού με δικαίωμα ψήφου, ο συνολικός αριθμός των ψήφων τους δεν μπορεί να υπερβαίνει το 35% του συνολικού αριθμού των ψήφων που διαθέτουν τα μέλη του Συνεταιρισμού.»
Η αιτιολογική έκθεση περιγράφει μια ζοφερή κατάσταση που χαρακτηρίζει τους περισσότερους αγροτικούς συνεταιρισμούς ανά την Ελλάδα και δυστυχώς εξαίρεση δεν αποτελεί ο ΕΑΣΖ, λόγω των γνωστών προβλημάτων που έχουν να κάνουν με την έλλειψη ρευστότητας. Σημειώνεται πως ο ΕΑΣΖ, βρίσκεται εν αναμονή της εγκυκλίου που θα εκδοθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος και θα αφορά την ρύθμιση των κόκκινων δανείων. Η εγκύκλιος αυτή δε θα αφορά μόνο τον ΕΑΣΖ αλλά και άλλους συνεταιρισμούς με ανάλογα προβλήματα και το στίγμα των λύσεων που θα προβλέπονται, είχε δοθεί κατά την συνάντηση των εκπροσώπων της διοίκησης του ΕΑΣΖ με το Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος πριν από περίπου ένα μήνα. Σύμφωνα πάντως με την αιτιολογική έκθεση του Νομοσχεδίου, οι Ελληνικοί αγροτικοί συνεταιρισμοί, στο σύνολό τους, βρίσκονται σε βαθιά θεσμική και οικονομική κρίση, η οποία υφίσταται εδώ και πολλά χρόνια. Από τους υφιστάμενους 4.502 αγροτικούς συνεταιρισμούς, 112 ΑΣ βρίσκονται στη διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης, ενώ η εκκαθάριση αυτών κατά κανόνα διαιωνίζεται χωρίς ποτέ να ολοκληρώνεται.
Επιπλέον, 2.088 είναι αδρανείς, ενώ σε λειτουργία -ενήμεροι στο Εθνικό Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών και άλλων Συλλογικών Φορέων- είναι μόνον οι 819.
Ανάλογη είναι η κατάσταση στον χώρο των Αγροτικών Εταιρικών Συμπράξεων που λειτουργούν με την μορφή Ανώνυμης Εταιρείας. Τα προβλήματα αυτά απέτυχε να επιλύσει ο μέχρι σήμερα ισχύων νόμος 4384/2016, αλλά αντίθετα τα επέτεινε, προβλέποντας σε πολλές περιπτώσεις γραφειοκρατικές και περίπλοκες διαδικασίες και υποχρεώσεις στην λειτουργία των αγροτικών συνεταιρισμών. Το παρόν νομοσχέδιο παρέχει αυξημένες δυνατότητες στα μέλη των αγροτικών συνεταιρισμών ώστε, μέσω των διατάξεων του Καταστατικού που εκείνα θα ορίσουν, να διαμορφώσουν το κατάλληλο γι’ αυτούς πλαίσιο λειτουργίας του ΑΣ ως ιδιωτικής και αυτόνομης επιχειρήσεως, η οποία θα έχει πρόσβαση σε όλες τις επιχειρηματικές δραστηριότητες που δεν αλλοιώνουν τον αγροτικό χαρακτήρα της. Παράλληλα, προς επίλυση του παγίου προβλήματος χρηματοδοτήσεως της λειτουργίας των ΑΣ, πράγμα που τους καθιστά μη ανταγωνιστικούς, ενισχύεται η δυνατότητα συμμετοχής μελών – επενδυτών με δικαίωμα ψήφου, πράγμα που καθιστά ελκυστική την συμμετοχή τους, χωρίς όμως ο ΑΣ να αλλοτριώνεται ως θεσμός της αγροτικής οικονομίας.
Με το παρόν νομοσχέδιο ρυθμίζεται και ο ρόλος του κράτους, ο οποίος περιορίζεται στις διαδικασίες καταχώρησης στο Μητρώο, στον έλεγχο νόμιμης λειτουργίας και στην μέριμνα για την ανάπτυξη των ΑΣ.