Ζάκυνθος

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ: Να αυξηθεί ο προϋπολογισμός για την «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» του αναπτυξιακού νόμου

Να αυξηθεί ο συνολικός προϋπολογισμός για το καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» του αναπτυξιακού νόμου ζητούν Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή και απευθύνεται προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης και Τουρισμού.

Οι βουλευτές τονίζουν πως η επενδυτική κοινότητα έμεινε για διάστημα ενός ολόκληρου χρόνου χωρίς δυνατότητα χρηματοδότησης από αναπτυξιακό νόμο, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» είναι πολύ κατώτερος των αναγκών, τόσο αθροιστικά όσο και σε ατομική επενδυτική βάση, λόγω των δραστικών μειώσεων των ανωτάτων ποσών παρεχόμενων ενισχύσεων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Η ΝΔ μετα από 2,5 χρόνια στη διακυβέρνηση της χώρας και κατά δήλωση της αναγκαιότητα αλλαγής του αναπτυξιακού νόμου, κατάφερε να ψηφίσει έναν νέο στις 4.2.2022. Συγκεκριμένα με το Ν. 4887/2022 ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη». Στο νόμο προβλέπονται 13 διακριτά καθεστώτα ενίσχυσης που στόχο έχουν την ανάπτυξη της οικονομίας και την προσέλκυση επενδύσεων. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων στοιχημάτιζε για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου που τίθεται με το νόμο για ανάπτυξη ποσοστού 5% για το 2022, ενώ δεσμευόταν για ενεργοποίηση και των 13 καθεστώτων μέχρι το τέλος του 2022.

Η επενδυτική κοινότητα έμεινε για διάστημα ενός ολόκληρου χρόνου χωρίς δυνατότητα χρηματοδότησης από αναπτυξιακό νόμο (η τελευταία προκήρυξη του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου έληξε στις 30 Ιουλίου 2021 και η 1η προκήρυξη του νέου νόμου άνοιξε στις 27 Ιούλιου 2022).

Στις 5 Αυγούστου 2022 υπογράφτηκε μόλις η δεύτερη προκήρυξη του νέου αναπτυξιακού νόμου, η οποία αφορά το καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων». Η προκήρυξη την οποία υπέγραψε ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων προβλέπει την έναρξη της κατάθεσης των αιτήσεων στις 5 Σεπτεμβρίου 2022 και την ολοκλήρωση στις 5 Δεκεμβρίου 2022. Δηλαδή οι οριστικές αποφάσεις υπαγωγής δεν πρόκειται να εκδοθούν πριν από τον Ιούλιο του 2023.

Σύμφωνα με την προκήρυξη για το καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» προβλέπεται συνολικός προϋπολογισμός για το 2022 μόλις 150 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 75 εκατ. ευρώ αφορούν το είδος ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής. Τα υπόλοιπα 75 εκατ. ευρώ αφορούν τα είδη ενίσχυσης της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και προέρχονται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Το ποσό αυτό αφορά συνολικά και τις 13 περιφέρειες της χώρας.

Θα διατεθούν δηλαδή 150 εκ. ανά έτος, δηλ. για 4 έτη συνολικά 600 εκ., που είναι το ποσό που προβλέπει ο Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός (ΓΑΚ). Ποσό εξαιρετικά χαμηλό με την υπάρχουσα ζήτηση για επενδύσεις στον κλάδο, ιδίως δε και λόγω της μεσολάβησης μεγάλου διαστήματος, χωρίς αναπτυξιακό νόμο.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για να ξεπεράσει το όριο που έχει ο ΓΑΚ για κάθε καθεστώς δεσμεύτηκε να συντάξει ειδικές εκθέσεις αξιολόγησης. Συγκεκριμένα, μπήκε σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με την ΕΕ η οποία διήρκησε πάνω από 1,5 χρόνο. Στο διάστημα αυτό υπήρξε εκτενής και συνεχής διαβούλευση με την ΕΕ, έγιναν διαπραγματεύσεις – διευκρινήσεις πάνω στα σχέδια αξιολόγησης για τα 2 καθεστώτα «Γενικής Επιχειρηματικότητας» και «Ενίσχυσης Μικρών Επιχειρήσεων» που είχαμε καταθέσει.

Τελικά, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε, αντί για 600εκ. ανά καθεστώς, να εγκριθούν 2,4 δισ για το καθεστώς «Γενικής Επιχειρηματικότητας» και 2,2 δισ για το καθεστώς «Ενίσχυση Μικρών Επιχειρήσεων»!

Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 5 του Α. 87 του Ν. 4887/2022 (ΦΕΚ 4/2/2022), προβλέπεται ότι το ποσό των ενισχύσεων που χορηγείται σε κάθε επενδυτικό σχέδιο του καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» δεν υπερβαίνει το όριο των δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ. Μόλις 6 μήνες αργότερα το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων προχωρά σε αναπροσαρμογή του σχεδιασμού του και σύμφωνα με το Α. 12 της προκήρυξης, προβλέπει ότι το ανώτατο ποσό χορηγούμενων ενισχύσεων ανέρχεται σε 3 εκατ. ευρώ για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις για όλα τα είδη των ενισχύσεων, ενώ στις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις δεν μπορεί να υπερβεί: i) τα τρία εκατομμύρια ευρώ (3.000.000€) για τις ενισχύσεις της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης ή της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, καθώς και της επιχορήγησης στην περίπτωση της παρ. 4 του άρθρου 9 (ενισχύσεις για μεσαίες επιχειρήσεις στις Περιφερειακές Ενότητες της Θράκης) και ii) τα πέντε εκατομμύρια ευρώ (5.000.000€) για την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής.

Τέλος σύμφωνα με την παρ. 9 του Α. 5 της προκήρυξης για το καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων», τα επενδυτικά σχέδια με τόπο εγκατάστασης στην Περιφερειακή Ενότητα Μυκόνου και από την Περιφερειακή Ενότητα Θήρας, στον Δήμο Θήρας, πλην της Δημοτικής Κοινότητας Θηρασίας, δεν υποβάλλονται στο παρόν καθεστώς.

Αδιαμφισβήτητα η ελληνική οικονομία είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον τουρισμό που συμβάλλει καθοριστικά στο ΑΕΠ της χώρας. Με δεδομένο ότι η Κυβέρνηση επέλεξε την πλήρη απαξίωση και πάγωμα του Ν. 4399/2016, ενώ καθυστέρησε χαρακτηριστικά στην ψήφιση του νέου αναπτυξιακού νόμου, το συγκεκριμένο καθεστώς για τον τουρισμό αναμένεται από τους επενδυτές με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Λόγω της καθυστέρησης αυτής εκτιμούμε πως ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός για το καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων», είναι πολύ κατώτερος των επενδυτικών αναγκών, τόσο αθροιστικά όσο και σε ατομική επενδυτική βάση, λόγω των δραστικών μειώσεων των ανωτάτων ποσών παρεχόμενων ενισχύσεων.

Δυστυχώς όμως, για μία ακόμα φορά η σημερινή Κυβέρνηση αντιμετωπίζει με προχειρότητα ένα τόσο σημαντικό ζήτημα. Αυτό αποτυπώνεται και στις αλλαγές που προκύπτουν τελευταία στιγμή τόσο στο ανώτατο ύψος ενισχύσεων, όσο και σε περιοχές που αποκλείστηκαν από τις ενισχύσεις ως κορεσμένες, προκαλώντας σύγχυση στους επενδυτές και στα επενδυτικά τους πλάνα.

Επειδή, ο τουρισμός συνδέεται άμεσα με την ελληνική οικονομία

Επειδή, το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον τουρισμό στη χώρα μας είναι μεγάλο

Επειδή, ο συνολικός προϋπολογισμός του καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» είναι πολύ κατώτερος των αναγκών

Επειδή και ο ατομικός επενδυτικός προϋπολογισμός, είναι επίσης πολύ κατώτερος των αναγκών και των προσφερόμενων δυνατοτήτων του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων

Επειδή, οι αλλαγές που αποτυπώνονται στην προκήρυξη συγκριτικά με τις προβλέψεις στο νόμο προκαλούν σύγχυση στα επενδυτικά πλάνα

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Αναγνωρίζει το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων την αστοχία του σχετικά με τον συνολικό προϋπολογισμό για το καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων»; Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να ανταποκριθεί στις αυξημένες επενδυτικές ανάγκες που υπάρχουν;
  2. Γιατί το Υπουργείο δεν προχώρησε σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως είχε κάνει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ώστε να διασφαλίσει τη δυνατότητα πολύ μεγαλύτερου συνολικού προϋπολογισμού του καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» αλλά και άλλων καθεστώτων;
  3. Για ποιο λόγο προχώρησε η Κυβέρνηση σε αλλαγές στην προκήρυξη σχετικά με τις προϋποθέσεις ένταξης επενδυτικών σχεδίων, όπως αυτές είχαν καθοριστεί στο Ν. 4887/2022 για το συγκεκριμένο καθεστώς, αποκλείοντας από τις ενισχύσεις δυο περιοχές χωρίς καμία απολύτως αιτιολόγηση (ΦΕΚ τ. β’ 4136/03.08.2022) και αιφνιδιάζοντας έτσι τους επενδυτές;
  4. Πώς θα αντιμετωπίσει το υπουργείο το ζήτημα πως με αυτή την αλλαγή οι επιχειρήσεις που ήδη λειτουργούν στις δυο αυτές περιοχές αποκτούν πλεονέκτημα έναντι των δυνητικών ανταγωνιστών τους που συναντούν εμπόδια εισόδου (entry barriers);
  5. Πότε θα επανεξετάσει το υπουργείο εάν θα πρέπει να εξακολουθήσει να ισχύει ο αποκλεισμός αυτών των δυο περιοχών από τις ενισχύσεις. Εν πάση περιπτώσει, βάσει ποιων κριτηρίων θα αποκλείεται από τις ενισχύσεις μια περιοχή, ώστε να αποφευχθεί η ad hoc, επομένως πιθανώς διαβλητή ένταξη μιας περιοχής ή απένταξη μιας άλλης μελλοντικά;
  6. Για ποιο λόγο προχώρησε στην μείωση του προβλεπόμενου ύψους ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων, όπως αυτές είχαν καθοριστεί στο Ν. 4887/2022;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *