Νέα αιχμηρή κριτική εναντίον της διοίκησης της ΠΙΝ για το ζήτημα της διαχείρισης των δημόσιων πόρων εξαπολύει ο συνδυασμός ΑΝΑΣΑ για τα Ιόνια Νησιά, με αφορμή την υπόθεση των υδατοδρομίων, η λειτουργία των οποίων μετά τις τελευταίες εξελίξεις μετατίθεται στο απώτερο μέλλον!
Αυτή τη φορά και ενώ η προσφυγή της ΑΝΑΣΑ που αφορούσε την υπογραφή σύμβασης της ΠΙΝ με την ΔΕΠΑΝ για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων απορρίφθηκε, η υπόθεση «σκοντάφτει» στο Ελεγκτικό Συνέδριο, που στο πλαίσιο του προσυμβατικού ελέγχου απέρριψε την απευθείας ανάθεση προς τον συγκεκριμένο φορέα με προϋπολογισμό τρία (3) εκατομμύρια ευρώ.
Θυμίζουμε πως το έργο αφορά την αδειοδότηση των 5 υδατοδρομίων που θα λειτουργήσουν στα νησιά της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και η Ζάκυνθος και η εξέλιξη αυτή αν μη τι άλλο προκαλεί νέο κύκλο καθυστερήσεων σε μια ιστορία που ήδη «σέρνεται» για πολλά χρόνια
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΕΡΜΗ ο επικεφαλής του συνδυασμού ΑΝΑΣΑ Θ. Γαλιατσάτος θυμίζει τις ενστάσεις που από την πρώτη στιγμή είχε προβάλει ο συνδυασμός της μείζονος αντιπολίτευσης για την απόφαση της περιφερειακής αρχής να σταματήσει τις διαδικασίες αδειοδότησης που ξεκίνησε η προηγούμενη διοίκηση και να εκκινήσει εκ νέου τις ενέργειες αυξάνοντας τον διαθέσιμο προϋπολογισμό.
«Βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν γιατί η δεύτερη προγραμματική σύμβασης της ΠΙΝ με την ΔΕΠΑΝ για τα υδατοδρόμια προσέκρουσε στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Θυμίζουμε πως το 2020 η πρώτη σύμβαση απορρίφθηκε από την Επιτροπή του Άρθρου 68 ως προβληματική καθώς παραβίαζε τις διατάξεις για τις αναθέσεις δημόσιων έργων. Η Περιφέρεια επανήλθε με νέα σύμβαση με την ΔΕΠΑΝ και αυτή τη φορά το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει μια απόφαση καταπέλτη» ανέφερε ο κ. Γαλιατσάτος υποστηρίζοντας πως η περιφερειακή αρχή δεν έχει δικαιολογία ότι δεν γνώριζε τα προβλήματα που υπάρχουν.
Ο κ. Γαλιατσάτος κάλεσε την Περιφερειάρχη να αναλάβει τις ευθύνες της και να προχωρήσει εκ νέου τις διαδικασίες, είτε ακολουθώντας τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί κατά το παρελθόν από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή, είτε κάνοντας δημόσιο διαγωνισμό.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Αναλυτικότερα, σε ανακοίνωση του ο συνδυασμός ΑΝΑΣΑ αναφέρει:
Με την απόφαση 571/2021 το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ) ακύρωσε την προγραμματική σύμβαση που προώθησε η ΠΙΝ/Κράτσα μαζί με την κυβέρνηση και την ΔΕΠΑΝ, στην προοπτική κατασκευής των 5 υδατοδρομίων στα Ιόνια Νησιά.
Υπενθυμίζουμε ότι πρόκειται για την προγραμματική σύμβαση με την οποία η ΠΙΝ/Κράτσα εκτόξευσε το κόστος για την κατασκευή των 5 υδατοδρομίων από 770 χιλιάδες (όπως ήταν το αντίστοιχο ολοκληρωμένο σχέδιο της ΠΙΝ/ΑΝΑΣΑ) σε 3,05 εκατομμύρια ευρώ!
Η απόφαση αυτή του κλιμακίου του ΕΣ έρχεται να δικαιώσει πλήρως την θέση της ΑΝΑΣΑ και να αποκαλύψει τον καταχρηστικό χαρακτήρα της σύμβασης αυτής και την απροκάλυπτη πράξη διασπάθισης του δημοσίου χρήματος.
Δυστυχώς η επιμονή της ΠΙΝ/Κράτσα στην προώθηση αυτής της καταχρηστικής σύμβασης και όχι η ολοκλήρωση της διαδικασίας κατασκευής των υδατοδρομίων που είχε φτάσει στο 90% από την ΠΙΝ/ΑΝΑΣΑ, οδηγεί τα 5 υδατοδρόμια στις «ελληνικές καλένδες».
Ο συνδυασμός ΑΝΑΣΑ δημοσιεύει τμήμα της απόφασης που αναφέρει τα παρακάτω:
44. Ως εκ τούτου, η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση συνιστά δημόσια σύμβαση υπηρεσιών που παρέχονται σε τομείς ανοιχτούς στον ανταγωνισμό, η οποία ανατίθεται στο Δ.Ε.Π.ΑΝ. χωρίς την τήρηση των προβλεπόμενων στο ν. 4412/2016 διαδικασιών ανάθεσης και δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 12 παρ. 4 του νόμου αυτού. Τούτων δοθέντων, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης συνεπάγεται την καταστρατήγηση των διατάξεων περί των διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων και την παραβίαση των αρχών του ανταγωνισμού και της ίσης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων, οι οποίες δεσμεύουν τις αναθέτουσες Αρχές.
45. Πέραν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής του Δ.Ε.Π.ΑΝ. συνιστά ευθεία καταστρατήγηση των διατάξεων που διέπουν τη σύναψη της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης και ιδίως του άρθρου 44 του ν. 4412/2016, το οποίο ορίζει τις προϋποθέσεις σύναψης προγραμματικών συμβάσεων σε περίπτωση έλλειψης τεχνικής επάρκειας μίας αναθέτουσας Αρχής.
46. Επιπλέον δε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης αντίκειται στις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της οικονομικότητας, καθώς με αυτήν προβλέπεται η καταβολή πλήρους αμοιβής για την ανάθεση εκτέλεσης των υπηρεσιών που περιλαμβάνονται στο Υποέργο 2 της σύμβασης, προσαυξημένης με ποσοστιαία υπολογιζόμενο διοικητικό κόστος, ενώ δεν αιτιολογείται ο ορθολογικός οικονομικά χαρακτήρας της επιλογής αυτής έναντι της υφιστάμενης εναλλακτικής δυνατότητας διενέργειας διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση των ίδιων υπηρεσιών, μέσω της οποίας θα μπορούσαν να επιτευχθεί σημαντικό οικονομικό όφελος, λόγω των εκπτώσεων που θα προσέφεραν οι συμμετέχοντες.
47. Τέλος, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η συμπερίληψη στα λειτουργικά έξοδα του Δ.Ε.Π.ΑΝ. για την εκτέλεση του Υποέργου 2 της αμοιβής του προσωπικού (τακτικού ή έκτακτου), το οποίο στο άρθρο 1 της σύμβασης το ίδιο δηλώνει ότι θα διαθέσει για τον σκοπό εκτέλεσης αυτής και αμείβεται ούτως ή άλλως από το Δίκτυο, καθιστά το καταβαλλόμενο μέσω της σύμβασης αντάλλαγμα μη προβλεπόμενη στο νόμο επιχορήγηση για την κάλυψη των πάγιων λειτουργικών δαπανών του Δικτύου. Η καταβολή της έμμεσης αυτής επιχορήγησης, πέραν του ότι δεν προβλέπεται από την ανωτέρω νομοθεσία περί Δικτύων πόλεων, γεννά επιπλέον ζήτημα αθέμιτης και κατά παράβαση του ενωσιακού δικαίου ενίσχυσης του Δικτύου σε βάρος των ιδιωτών οικονομικών φορέων παροχής αντίστοιχων υπηρεσιών».Μαριλένα Παπαδάτου