΄Εγιναν τα εγκαίνια του κλειστού Δημοτικού Θεάτρου Ζακύνθου το βράδυ του Σαββάτου ΄23 Οκτωβρίου και η τελετή είχε τις καλές και τις κακές της πλευρές.
Η έναρξη των εγκαινίων καθυστέρησε για μία περίπου ώρα καθώς αναμένονταν οι αρχές ενώ στην είσοδο υπήρχε έλεγχος για να τηρηθούν τα υγειονομικά μέτρα και τα άτομα να επιδεικνύουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή αποτέλεσμα τεστ.
Στην τελετή προσήλθε πλήθος κόσμου που είχε φροντίσει να προμηθευτεί έγκαιρα προσκλήσεις και ορισμένες μόνο από τι αρχές.
Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Εντύπωση προκάλεσε η απουσία της υπουργού Πολιτισμού κας Λίνας Μενδώνη, η οποία εφέρετο από το Δήμο ότι θα ήταν το πρόσωπο που θα έκοβε την κορδέλα του νέου εργου, ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης.
Για την μη παρουσία της, στα εγκαίνια του νέου Θεάτρου Ζακύνθου, απάντησε στο περιθώριο της επίσκεψη της, στο Μουσείο Επιφανών Ζακυνθίων η Υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη ως εξής: «χθες ο κ. Δήμαρχος είχε την καλοσύνη να ειδοποιήσει το γραφείο μου, ότι είχε έρθει σε επαφή με κρούσμα covid και έτσι με βάση τα πρωτόκολλα δεν θα ήταν εφικτή η επίσκεψη μας εκεί».
Από το Δήμο δεν υπήρξε ανακοίνωση για το θέμα αυτό αλλά όπως τόνιζαν πηγές του Δήμου είχαν ληφθεί όλα τα προβλεπόμενα μέτρα για την προστασία του κοινού από την διάδοση του κορονοϊού.
ΕΠΙ ΤΗΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ
Στην είσοδο του νέου θεάτρου ο Δήμαρχος Νικήτας Αρετάκης, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Σταύρος Κακολύρης και οι Αντιδήμαρχοι Δημήτρης Κάνδηλας, Χρήστος Πάστρας, Βιβή Καψαμπέλη, Μπάμπης Βαρβαρίγος και Νικήτας Σπίνος, υποδέχονταν το κοινό ενώ στην πρώτη σειρά των επισήμων εθεάθησαν η Περιφέρειαρχης Ρόδη Τσαγκαροπούλου Κράτσα, ο Αντιπεριφερειάρχης Κ. Καποδίστριας, ο πρώην Δήμαρχος Παύλος Κολοκοτσάς, η πολιτευτής Χριστίνα Τετράδη και οι ομιλητές της βραδιάς Φίλιππος Συνετός και Στέλιος Τζερμπίνος. Στην εκδήλωση παρέστησαν επίσης οι επικεφαλής των ψηφοδελτίων Γιώργος Αρμένης, Αντώνης Κασσιμάτης, οι εκπρόσωποι της Λαϊκής Συσπείρωσης και πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι.
Η βραδιά άνοιξε με τον καθιερωμένο αγιασμό στον οποίο χοροστάτησε ο Μητρ. Δωδώνης και συμετείχαν ιερείς και επίλεκτοι χορωδοί και στη συνέχεια ο Δήμαρχος έκοψε την κορδέλα για το νέο χώρο, διατυπώνοντας την ευχή «να είμαστε καλά και να εγκαινιάζουμε πάντα τέτοια έργα».
Ακολούθησαν οι χαιρετισμοί και οι ομιλίες, ενώ το μουσικό μέρος της βραδυάς ήταν το θεαματικότερο και το σημαντικότερο.
Ο ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡ. ΔΩΔΩΝΗΣ
Πρώτα ανέβηκε στο βήμα ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος ο οποίος ξεκίνησε με την προϊστορία του Θεάτρου και τις προσπάθειες που έγιναν μέχρι να κατασκευαστεί. Ανέφερε ότι είχε επισκεφθεί τον τότε υπουργό πολιτισμού κ. Μικρούτσικο στον οποίο είχε πει πως πρέπει να γίνει ένα θέατρο στη Ζάκυνθο γιατί εκείνο που υπήρχε καταστράφηκε από τους σεισμούς του 1953. Για την καθυστέρηση του έργου ο Μητροπολίτης είπε: «Βέβαια 18 χρόνια είναι πολλά αλλά δυστυχώς έτσι έχουν τα πράγματα στο ελληνικό δημόσιο. Αλλά ας μην μεμψιμοιρούμε κι ας επανέλθουμε στο κάλιο αργά παρά ποτέ».
Ακολούθως με οργισμένο ύφος και δυνατή φωνή ο Μητροπολίτης εξέφρασε τη λύπη του για το γεγονός ότι η υπουργός πολιτισμού ήταν στη Ζάκυνθο και δεν πήγε στα εγκαίνια του Δημοτικού Θεάτρου.
«Λυπάμαι πάρα πολύ γιατί το πρόγραμμά της το έφτιαξαν κάποιες και δεν το αμφισβήτησε εκείνος που θα έπρεπε να το αλλάξει άρδην. Έτι έχουν τα πράγματα δυστυχώς. Δεν θα πάψω ποτέ να λέω αυτό που νοιώθω είτε αρέσει σε κάποιους είτε δεν αρέσει» είπε ο Μητροπολίτης καταχειροκροτούμενος από το κοινό.
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ
Στο χαιρετισμός του που ακολούθησε, ο Δήμαρχος Νικήτας Αρτετάκης είπε ότι η παρούσα Δημοτική Αρχή ανέλαβε ως τελευταία διάδοχος των προηγούμενων που εργάστηκαν για την ανέγερση του θεάτρου, για να τελέσει τα εγκαίνια. «Θέλω να σημειώσω ότι το θέατρο της Ζακύνθου εμφανίστηκε το 1571 με τους «Πέρσες» του Αισχύλου. Αυτή είναι βαριά κληρονομιά και την τιμάμε με την κατασκευή αυτού του θεάτρου που αποτελεί κόσμημα για το νησί μας».
Αμέσως μετά η Περιφερειάρχης Ρόδη Κράτσα Τσαγκαροπούλου στο χαιρετισμό της εξέφρασε τη χαρά και τη συγκίνησή της για την παρουσία της στο χώρο και είπε: «Απόψε πραγματοποιείται ένας πόθος, όχι απλά μιας τοπικής κοινωνίας που διεκδικεί ένα σπίτι πολιτισμού, αλλά το θέατρο που είναι συνδεδεμένο με την ιστορία και τον πολιτισμό της Ζακύνθου. Ο τόπος ένοιωθε το κενό και τώρα ήλθε η ώρα να απολαύσουμε και να χαρούμε το θέατρο με υπερηφάνεια. Πρέπει όμως να το τιμήσουμε κι εμείς και η τιμή είναι να είναι γεμάτη η αίθουσα σε κάθε παράσταση». Η Περιφερειάρχης ευχαρίστησε όλους τους Δημάρχους και τις δημοτικές αρχές που συνέβαλαν για να γίνει το έργο και την ΕΑΣΖ που προσέφερε το οικόπεδο, ενώ είπε ότι το θέατρο έγινε με πόρους του επιχειρησιακού προγράμματος της Περιφέρειας Ιονίων νήσων, από την αρχή μέχρι το τέλος.
Η Περιφερειάρχης εξήγγειλε την απόφασή της να λειτουργήσει ένα θεατρικό φεστιβάλ σε σύγχρονες βάσεις που θα έχει έδρα τη Ζάκυνθο και θα γίνονται εκδηλώσεις σε όλα τα άλλα νησιά του Ιονίου που θα έχουν τις κατάλληλες υποδομές. «Η μελέτη θα γίνει σύντομα και περίμενα να το αναγγείλω εδώ στο Δημοτικό Θέατρο της Ζακύνθου» είπε μεταξύ άλλων η κ. Ρόδη Κράτσα.
Ο πρώην Δήμαρχος Παύλος Κολοκοτσάς στο χαιρετισμό του είπε ότι στα χρόνια της θητείας του είχε τελματώσει η μελέτη για τον εξοπλισμό του θεάτρου και ήδη είχε εξαντληθεί η πίστωση του έργου, γι’ αυτό απαίτησε μαζί με τους Ζακυνθινούς να βρεθούν χρήματα για να ολοκληρωθεί το έργο έστω και από δημόσιες επενδύσεις. Έτσι αποφασίστηκε η συνέχιση του έργου με επικαιροποίηση της μελέτης για τον εξοπλισμό και με αγώνα πέτυχαν το 2018 να βρεθούν τα χρήματα που ήταν 700 χιλ. €. «Το Φεβρουάριο του 2019 παρελήφθη το έργο πλήρως εξοπλισμένο και απόλυτα λειτουργικό. Κόστισε συνολικά 6.300.000 ευρώ» είπε ο κ. Κολοκοτσάς και υπενθύμισε πως στη Ζάκυνθο απέφυγαν την απένταξη του έργου όπως έγινε στη Λευκάδα που έχασε 5 εκ. €. Επίσης είπε ότι τα εγκαίνια καθυστέρησαν 2 χρόνια λόγω της πανδημίας.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΥΝΕΤΟΥ
Ο Πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Φίλιππος Συνετός στην ομιλία του είπε πως “πρόκειται για μία ημέρα χαράς και δημιουργίας για τη Ζάκυνθο” και υπενθύμισε πως η θεατρική δημιουργία ξεκίνησε στο νησί μας το 1951 με τα επινίκια της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου όταν στην καστρόπολη ανέβηκε η παράσταση «Πέρσες» του Αισχύλου.
«Μπορούμε να επισημάνουμε ότι η γνώση τη αρχαίας τραγωδίας εκείνη την εποχή δεν μπορούσε παρά να έρχεται ως συνέχεια του αναγεννησιακού πνεύματος της δύσης και της ιστορικής συνέχειας της αρχαιοελληνικής παιδείας. Τέσσερις αιώνες αργότερα στους καταστρεπτικούς σεισμούς του 1953, η Ζάκυνθος έχασε, ανάμεσα στους άλλους θησαυρούς της, το πιο λαμπρό οικοδόμημα της πόλης, που ήταν το Θέατρό της. ΄Ενα καλλιτεχνικό και οικοδομικό αριστούργημα με την υπογραφή του Γερμανού αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλερ που έφερε το όνομα του διάσημου στην Ευρώπη, ζακυνθινού ποιητή Νικολάου Ούγου Φώσκολου. Η ανέγερση του Θεάτρου άρχισε το 1872 και ολοκληρώθηκε με εγκαίνια, στις 28 Οκτωβρίου 1879» ανέφερε ο κ. Συνετός και συμπλήρωσε ότι μετά τους σεισμούς του 1953 δεν κατέστη δυνατό να ανοικοδομηθεί το Θέατρο που έφερε το όνομα του ποιητή Ούγκου Φώσκολου αλλά σε ανάμνηση του, κατασκευάστηκε αίθουσα για κινηματογραφικές και θεατρικές παραστάσεις, εντός του Πνευματικού κέντρου, που ονομάστηκε κινηματοθέατρο Φώσκολος.
«Από σήμερα η Ζάκυνθος μπορεί να υπερηφανεύεται ότι διαθέτει Θέατρο και ότι αυτό μπορεί να υποστηρίξει την παιδεία και τον πολιτισμό, όπως συνέβαινε αιώνες πριν στο νησί μας» κατέληξε ο κ. Συνετός.
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΤΕΛΙΟΥ ΤΖΕΡΜΠΙΝΟΥ
Μετά πήρε το λόγο ο ομιλητής Στέλιος Τζερμπίνος, συγγραφέας και δικηγόρος ο οποίος αναφέρθηκε στην ιστορία του θεάτρου στη Ζάκυνθο, αν και είχαν γίνει αναφορές από τους προηγούμενους ομιλητές.
«Η έμφυτη κλίση των ζακυνθινών προς τη ρέουσα μελωδία (μπελκάντο) και το κλίμα του ρομαντισμού που συνεγείρει ολόκληρη την Ευρώπη του 19ου αιώνα, βρίσκει στη Ζάκυνθο την ιδανική συνισταμένη με τη λατρεία της όπερας, ή μελοδράματος όπως εναλλακτικά χρησιμοποιείται ό όρος» είπε αρχικά ο κ. Τζερμπίνος και ακολούθως ανέφερε πως στο νησί μας το θέατρο λειτούργησε ως στάδιο ισορροπίας των κοινωνικών αντιθέσεων.
Ο ομιλητής διάβασε απόσπασμα από την εφημερίδα ΕΛΠΙΣ της Ζακύνθου με ημερομηνία 28-10-1880 που αναφερόταν στην παράσταση ιταλικού μελοδράματος «ΤΡΟΒΑΤΟΡΕ» που έγινε στη Ζάκυνθο λίγες ημέρες πριν. Η εν λόγω όπερα του Βέρντι πρωτοπαίχτηκε στη Ζάκυνθο το Νοέμβριο του 1857, τέσσερα χρόνια μετά από την παγκόσμια πρώτη στο θέατρο ΑΠΟΛΛΩΝ της Ρώμης, με πρωταγωνίστρια τη Ζακυνθινή Ισαβέλλα Γιατρά, που μετά έγινε σύζυγος του Ζακυνθινού συνθέτη Παύλου Καρρέρ.
ΤΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
Το ωραιότερο όλων ήταν το καλλιτεχνικό μέρος της βραδιάς όπου το κοινό αποθέωσε τους: Στάθη Σούλη, αρχιμουσικό, Διονύση Σούρμπη, βαρύτονο, Κατερίνα Μποτώνη, μεσόφωνο, και Γιάννη Χριστόπουλο, τενόρο.
Το ρεπερτόριό τους περιελάμβανε διάσημες άριες ξένων και ελλήνων συνθετών, ιταλικές καντσονέτες και επιτυχίες Ελλήνων συνθετών που με ιδιαίτερη ευαισθησία ερμήνευσαν οι καλλιτέχνες με τη συνοδεία πιάνου που έπαιξε ο Στάθης Σούλης.
Η αρχή του μουσικού μέρους της βραδιάς έγινε με «Το βαλς των χαμένων ονείρων» του Μάνου Χατζηδάκη και τον Στάθη Σούλη σε σόλο πιάνο. Ακολούθησαν ερμηνείες από όπερες των Rossini, Bizet, Donizetti, Verdi κλπ.
Τους καλλιτέχνες παρουσίασε ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Δημήτρης Κάνδηλας που είπε πως το Δημοτικό Θέατρο Ζακύνθου ανοίγει πανιά και μας προσκαλεί στο ταξίδι πολιτισμού, που μας παρασύρει εκεί που το θέατρο, η μουσική, τα εικαστικά, το βιβλίο, οι τέχνες συναντούν τη γνώση και τον άνθρωπο.
Ο επίλογος – μετά το καλλιτεχνικό μέρος – έγινε στο ισόγειο του Δημοτικού Θεάτρου όπου όλοι οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις και να σχολιάσουν τα δρώμενα (πολιτικά και πολιτιστικά) ζητώντας παράλληλα την συνεχή δραστηριότητα του Θεάτρου.
Αγγελική Ξενόφου