Πολιτισμός

Στεφανία Στρούζα: Δύο έργα της ζακυνθινής καλλιτέχνη κοσμούν της 3η Μπιενάλε Βιομηχανικής Τέχνης στην Κροατία

Γεμίζουμε  από υπερηφάνεια κάθε φορά που μαθαίνουμε για συμπατριώτες μας που διαπρέπουν στο Εξωτερικό και αυτό συνέβη και στην περίπτωση της αρχιτέκτονα- γλύπτριας Στεφανίας Στρούζα, με αφορμή μια σημαντική είδηση που πρόσφατα έγινε γνωστή:  Το  έργο της με τίτλο  212 Medea (PerpetualSilencePrevailsintheEmptySpaceofCapital) παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της  3η Μπιενάλε Βιομηχανικής Τέχνης στην Iστoρία της Κροατίας, με θέμα RideintheSun. Το έργο έγινε με ανάθεση στη ζακυνθινή καλλιτέχνη, η οποία εργάστηκε αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα για την δημιουργία του.

Και αν κάποιος αναρωτηθεί αν  η κ. Στρούζα θυμάται τον τόπο της παρά την επαγγελματική πορεία που ακολουθεί μακριά από αυτόν, , την απάντηση θα την πάρει από το ένα από τα δύο έργα που κοσμούν την Μπιενάλε της Κροατίας και συγκεκριμένα αυτό που βρίσκεται στο λιμάνι της Πούλας: Για την κατασκευή του, η κ. Στρούζα χρησιμοποίησε μεταξύ άλλων υλικών και καλάμια που  μάζεψε από ένα πρόσφατο ταξίδι στη Ζάκυνθο από την παραλία του Γέρακα.

Το συγκεκριμένο γλυπτό αναπαριστά ένα πλασματικό θραύσμα του αστεροειδούς 212 Medea, το στοιχείο δηλαδή που αποτέλεσε και την πηγή έμπνευσης της καλλιτέχνη: Πρόκειται για έναν αστεροειδή που ανακάλυψε το 1880 ο  αυστριακός αστρονόμος Γιόχαν Παλίζα παρατηρώντας την Πόλα, την σημερινή Πούλα της Κροατίας που τελικά ονομάστηκε Μήδεια από την μάγισσα σύζυγο του Ιάσονα στην ελληνική μυθολογία. Εκατόν σαράντα χρόνια αργότερα, στις 28 Φεβρουαρίου 2020, πάνω από την πρωτεύουσα της Κροατίας, το Ζάγκρεμπ, ένας μετεωρίτης ανατινάχτηκε εισερχόμενος στην ατμόσφαιρα της Γης.

Η καλλιτέχνης συνέδεσε τα δύο αυτά γεγονότα και επηρεασμένη από το Μύθο της Μήδειας που  επιστρέφει ξανά και ξανά ως θέμα στην καλλιτεχνικής της πορεία, συνέθεσε τα δύο διαφορετικά γλυπτά: Τον προαναφερθέν «πλασματικό» αστεροειδή και το δεύτερο γλυπτό που εκτίθεται στον πρόναο της εκκλησίας της πόλης Ράσα, στην οποία βρίσκονται τα κλειστά πια ανθρακωρυχεία της περιοχής. Πρόκειται για ένα μεγάλης κλίμακας τεχνητό «πέτρωμα» (2.30 x 1.5 x 1.20 μ.) που αναπαριστά το πλασματικό υπόλοιπο του αστεροειδούς ενώ ταυτόχρονα παραπέμπει σε έναν αφαιρετικό γυναικείο κορμό.

Παρά το νεαρό της ηλικίας της, η Στεφανία Στρούζα έχει ήδη ολοκληρώσει σημαντικές σπουδές στην Αρχιτεκτονική και τις Καλές Τέχνες, ενώ η συγκεκριμένη ανάθεση την καθιερώνει ως σημαντική καλλιτέχνη της γενιάς της.

Πριν από λίγες ημέρες είχαμε τη χαρά να συνομιλήσουμε μαζί της στο ραδιόφωνο του Ερμή και μια από τις ερωτήσεις που της θέσαμε, αφορά την εικόνα του νησιού μας σήμερα

Ευχή της κ. Στρούζα αλλά και δική μας, είναι τα έργα αυτά να παρπυσιαστούν και στην χώρα μας, γιατί όχι εμείς να προσθέσουμε και στο νησί μας.

Το βιογραφικό της Στεφανίας Στρούζα

Η Στεφανία Στρούζα γεννήθηκε στον Πύργο Ηλείας, μεγάλωσε στη Ζάκυνθο  και εργάζεται ως εικαστικός στην Αθήνα και στην Νέα Υόρκη. Σπούδασε Aρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και υλοποίησε τις μετέπειτα μεταπτυχιακές της σπουδές στο Ινστιτούτο Art, SpaceandNature του EdinburghCollegeofArt το 2010 και στο τμήμα TextualSculpture της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης το 2015. Το γλυπτικό της έργο διερευνά πολιτισμικά παραδείγματα όπως ο μεσογειακός μοντερνισμός, χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα περιβαλλοντικές μεταφορές, όπως τα υδάτινα ρεύματα, για να εξετάσει τους διαπολιτισμικούς συγκερασμούς που προκύπτουν από την ανταλλαγή αγαθών και νοημάτων σε εκτενείς αποστάσεις. Το έργο της έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπως στην 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, Ελλάδα; στο Bauhaus Foundation Dessau, Γερμανία; στο WienerArtFoundation, Αυστρία (ατομική); στην NeueGalerieInnsbruck,Aυστρία (ατομική); στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2014, Ελλάδα (ατομική) στο BOZAR, Βέλγιο στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ελλάδα μεταξύ άλλων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *