Το επίμαχο θέμα της προβλήτας για την πρόσδεση των κρουαζιεροπλοίων και της χωροθέτησης του πολυσυζητημένου αυτού έργου στο λιμάνι της Ζακύνθου, στο πλαίσιο του Master Plan απασχόλησε την συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ιονίων Νήσων που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης την περασμένη Παρασκευή, με αφορμή επερώτηση που κατέθεσε ο συνδυασμός ΑΝΑΣΑ για τα Ιόνια Νησιά.
Κληθείσα να απαντήσει για την αλλαγή που επιχειρείται στον εγκεκριμένο από την ΕΣΑΛ σχεδιασμό η Περιφερειάρχης Ρόδη Κράτσα Τσαγκαροπούλου, δεν έκρυψε τους προβληματισμούς και τις επιφυλάξεις της για κατασκευή προβλήτας στο Πόρτο και το βαθμό που αυτές θα επηρεάσουν την ταυτότητα του ιστορικού κέντρου της Πόλης, ωστόσο υπογράμμισε πως οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική πρόταση φαίνεται να είναι ανεφάρμοστη, είτε τεχνικά είτε οικονομικά.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ανακοινώθηκε πως αναμένεται η επόμενη συνεδρίαση της ΕΣΑΛ για να αλλάξει η απόφαση της χωροθέτησης από την προβλήτα του Αγίου Διονυσίου στην προβλήτα του Αγίου Νικολάου, ενώ η Περιφερειάρχης έκανε λόγο για μια «συμβιβαστική λύση» που θα αναζητηθεί, ώστε το έργο να γίνει μεν στην προβλήτα του Αγίου Νικολάου, αλλά οι παρεμβάσεις που θα προβλεφθούν να είναι ηπιότερες.
Συναίνεση για μια πιο ήπια παρέμβαση ως «συμβιβαστική λύση»
Στοιχεία για το θέμα έδωσε και ο Αντιπεριφερειάρχης Ζακύνθου Γιώργος Στασινόπουλος, ο οποίος επέκρινε τον επικεφαλής του συνδυασμού ΑΝΑΣΑ κ. Γαλιατσάτο, που ως Περιφερειάρχης αγνόησε τις αποφάσεις που είχε πάρει το Περιφερειακό Συμβούλιο και άλλαξε την απόφαση για την χωροθέτηση της προβλήτας, κατ΄ εντολήν του τέως Βουλευτή Στ. Κοντονή.
Η επερώτηση της ΑΝΑΣΑ
Ο επικεφαλής του συνδυασμού ΑΝΑΣΑ Θ. Γαλιατσάτος, αναφερόμενος στο θέμα, σημείωσε πως το Master Plan δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ το Δεκέμβριο του 2017 και τον Οκτώβρη του 2019 πήρε το πράσινο φως η περιβαλλοντική αδειοδότηση. Οι αποφάσεις αυτές αφορούσαν την πρόταση για την προβλήτα του Αγίου Διονυσίου.
«Ο Βουλευτής ξεκίνησε μια προσπάθεια να μεταφερθεί στην θέση που αρχικά είχε απορριφθεί για το μόλο του Αγίου Νικολάου. Στην πρόταση αυτή αντιδρά και το Υπουργείο Πολιτισμού και ο Δήμος, ο Σύλλογος Μηχανικών, ο Δικηγορικός Σύλλογος και άλλοι φορείς του νησιού» σημείωσε ο κ. Γαλιατσάτος, θυμίζοντας τις επιφυλάξεις που είχαν διατυπωθεί δημόσια και από την Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων.
«Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μας δημιουργεί ερωτηματικά. Γιατί ο κ. Βουλευτής ζητά να αλλάξει μια χωροθέτηση που βασάνισε πολλά χρόνια τη Ζάκυνθο; Τελικά τι επιθυμεί να γίνει; Μήπως πίσω από το ενδιαφέρον του Βουλευτή υπάρχουν συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα και μια απλουστευμένη και εσφαλμένη λογική του «Φέρε τα κρουαζιερόπλοια μπροστά από το μαγαζί μου και θα έχω όφελος;» σημείωσε και αναρωτήθηκε, τέλος, αν όλη αυτή η συζήτηση έχει σαν αποτέλεσμα, αντί να αναζητείται χρηματοδότηση για έργα στο λιμάνι, να οδηγούμαστε σε μια ομφαλοσκόπηση.
«Μήπως δεν υπάρχουν τα χρήματα για τα αναγκαία έργα και βρίσκεται μια καλή πρόφαση;» σχολίασε ο κ. Γαλιατσάτος.
Περιφερειάρχης: Διατηρώ τους προβληματισμούς μου αλλά δεν υπάρχει εναλλακτική
Η Περιφερειάρχης ξεκαθάρισε τη βούληση της Κυβέρνησης για υλοποίηση των προβλεπόμενων έργων, σημειώνοντας πως η κατάσταση αναμονής για την προβλήτα συμπαρασύρει και το master plan. Διατύπωσε τις επιφυλάξεις της και τις εναλλακτικές που πρότεινε, χωρίς όμως να αποτελούν υλοποιήσιμες λύσεις.
«Η Κυβέρνηση έχει ενδιαφέρον και ζητά από τη Ζάκυνθο να προχωρήσει. Υπάρχει ενδιαφέρον και από το Υπουργείο Υποδομών και από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Πράγματι, δεν αισθάνομαι ότι η εικόνα των κρουαζιεροπλοίων μέσα στην Πόλη της Ζακύνθου θα προσφέρει κάτι από την πρώτη στιγμή δήλωσα πως η αλλαγή της θέσης δεν είναι προς το συμφέρον της Ζακύνθου. Διατηρώ τις αμφιβολίες και τις επιφυλάξεις μου. Όμως οι εκπρόσωποι των εταιρειών κρουαζιέρας μας ξεκαθάρισαν πως ποτέ δε θα έφερναν τα πλοία τους στο σημείο όπου υπάρχει το εμπορικό λιμάνι» ανέφερε η Περιφερειάρχης, συμπληρώνοντας πως η εναλλακτική πρόταση για κατασκευή προβλήτας απέναντι από το Ξενία είναι, σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών κατά 2,5 φορές πιο ακριβή από τις υπόλοιπες μια που επιβάλει την επέκταση της χερσαίας ζώνης.
«Μας ενδιαφέρει απόλυτα το συγκεκριμένο έργο» ανέφερε η Περιφερειάρχης σημειώνοντας πως αναζητείται μια συμβιβαστική λύση με έργα που θα επιβαρύνουν λιγότερο την περιοχή.
«Τα συνοδά έργα είναι για μένα το ζήτημα και θα πρέπει να υπάρξει μια πιο ήπια μορφή, που άλλωστε ταυτίζεται και με την νέα μορφή της κρουαζιέρας με μικρότερα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία» σημείωσε.
Στα λεγόμενα της Περιφερειάρχη συνηγόρησε και ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Μ. Ορφανουδάκης, οι οποίος ανέφερε πως η λύση για το μόλο του Αγίου Διονυσίου θα δημιουργήσει και σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στην περιοχή.