Σε μια από τις πιο απογοητευτικές από άποψης ποιότητας διαλόγου συνεδρίασης του οργάνου, το Δημοτικό Συμβούλιο Ζακυνθίων συζήτησε για το φλέγον θέμα του Ναυαγίου την περασμένη Πέμπτη μέσω τηλεδιάσκεψης, αδυνατώντας τελικά να καταλήξει σε απόφαση αφού ο χρόνος της τηλεδιάσκεψης έληξε χωρίς καν να έχει ξεκαθαριστεί ποιες είναι οι υπό ψήφιση προτάσεις.
Ευθεία αμφισβήτηση των προθέσεων του Δασαρχείου από το Δήμαρχο
Ευθεία αμφισβήτηση των προθέσεων του Δασαρχείου από το Δήμαρχο
Σημείο αιχμής και έντονων αντιπαραθέσεων ήταν η μελέτη που ήδη έχει εκπονήσει το Δασαρχείο για τη διάνοιξη δρόμου από το πλάτωμα του Ναυαγίου προς την Αναφωνήτρια, με το Δήμαρχο να καταγγέλλει πως πρόκειται για μια μελέτη που υπηρετεί σκοπιμότητες και την αντιπολίτευση να τον ψέγει που εδώ και μήνες δεν έχει παρουσιάσει καμία εναλλακτική πρόταση για την περιοχή, παρά το γεγονός ότι από το καλοκαίρι το Δημοτικό Συμβούλιο τον έχει εξουσιοδοτήσει για την σύνταξη των απαραίτητων μελετών. Ο Δήμαρχος επέμεινε στην ύπαρξη εν κρυπτώ χειρισμών εις βάρος του Δήμου και για σχεδιασμούς που θα προκαλέσουν εντονότατες αντιπαραθέσεις στην περιοχή.
Από την συζήτηση δεν έλειψαν, όπως άλλωστε αναμενόταν, οι αναφορές στην ¨επένδυση Εμίρη” αλλά και στην κατοχύρωση της δημοτικής περιουσίας, ενώ έντονη κριτική ασκήθηκε από την αντιπολίτευση στο προεδρείο για το γεγονός ότι δεν τηρήθηκε ο Κανονισμός και στο τέλος προβλήθηκαν ακόμη και αντιρρήσεις για την κατάθεση προτάσεων προς ψήφιση από την πλευρά των υπόλοιπων συνδυασμών.
Επί της ουσίας ο Δήμαρχος ζήτησε την στήριξη του Δημοτικού Συμβουλίου για να μην προχωρήσει η μελέτη του Δασαρχείου, αλλά αντίθετα μια μελέτη για δεύτερο δρόμο διαφυγής που θα γίνει από το Δήμο ως καθύλην αρμόδιο για την περιοχή. Ο δρόμος που προτάθηκε από το Δήμαρχο είναι σε κοντινή απόσταση με τον υπάρχοντα , που όπως είπε ο κ. Αρετάκης θα διαπλατυνθεί και θα εξυπηρετεί τις ανάγκες για την ασφαλή απομάκρυνση των επισκεπτών σε περίπτωση ανάγκης.
Ο Δήμαρχος υπογράμμισε πως αν οι προτάσεις του Δασαρχείου ήταν αγαθές τότε δε θα σχεδίαζε δρόμο πλάτους οχτώ μέτρων, αλλά τεσσάρων, ενώ για τον Εμίρη ανέφερε πως έχει εγκαταλείψει το ενδιαφέρον του για την περιοχή, αλλά υπάρχουν και άλλα συμφέροντα που εξυπηρετούνται, μεταξύ αυτών και τα συμφέροντα των ξενοδόχων.
Δήμαρχος: “Η φωτιά ήταν καθαρά εμπρησμός, από ανθρώπους που νόμιζαν, ότι έστελναν μηνύματα για τη κατασκευή του δρόμου”
Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του Δημάρχου, λαμβάνοντας υπόψη και το βαθμό που γνωρίζει την ανθρωπογεωγραφία της περιοχής, ότι η τελευταία πυρκαγιά που ξέσπασε στο δάσος του Ναυαγίου ήταν ξεκάθαρα εμπρησμός και μάλιστα “μήνυμα” που επιχείρησαν να στείλουν κάποιοι για το άνοιγμα του δρόμου. Ο Δήμαρχος περιέγραψε χωρίς περιστροφές ένα “ εμφυλιακό “ κλίμα στην περιοχή όπου τοπικιστικά και επιχειρηματικά συμφέροντα έρχονται σε αντιπαράθεση, ενώ ιδιαίτερα αιχμηρός ήταν απέναντι στο Διευθυντή Δασών, ο οποίος σύμφωνα με το Δήμαρχο αν λειτουργούσε υπέρ του συμφέροντος του νησιού, σήμερα το νησί δε θα είχε την σημερινή εικόνα και ως χαρακτηριστικό παράδειγμα έφερε την κατάσταση στο Λίβα.
Ένα ακόμη στοιχείο που έγινε γνωστό στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου αφορούσε το γεγονός ότι ο πολυσυζητημένη μελέτη του Δασαρχείου, που αποτέλεσε και την αφορμή για την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, όχι μόνο έχει εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, αλλά βρίσκεται ένα βήμα πριν την δημοπράτηση.
Όπως ανέφερε στην τοποθέτηση του ο δημοτικός σύμβουλος και Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Λαγανά Γ. Τσουρουνάκης, ο δρόμος που σχεδιάστηκε από το Δασαρχείο έχει μήκος 600 μέτρων, μπορεί να κατασκευαστεί άμεσα και εγκρίθηκε από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες.
Σημείωσε πως ο δρόμος ξεκίνησε από το 1999 αλλά δεν ολοκληρώθηκε και έτσι το επιχείρημα του Δημάρχου περί Εμίρη είναι αβάσιμο.
Διέψευσε πως οι Ξενοδόχοι χρηματοδότησαν τη μελέτη, αλλά σημείωσε πως παρακολουθούν τις εξελίξεις και προτίθενται να χρηματοδοτήσουν την μελέτη που σχεδιάζει ο Δήμος. Τόνισε δε πως δε διαθέτουν πούλμαν για να μεταφέρουν κόσμο στο Ναυάγιο και πως δεν τους αφορά που θα γίνει ο δρόμος, αλλά να γίνει γρήγορα.
Περισσότερα στοιχεία παρέθεσε ο επικεφαλής του συνδυασμού Μαζί για τη Ζάκυνθο Γ. Αρμένης, κάνοντας γνωστό πως η μελέτη έχει εγκριθεί από τον Διευθυντή Δασών της Αποκεντρωμένης, έχει ήδη εξασφαλίσει Περιβαλλοντικούς Όρους και αναμένεται να υποβληθεί για χρηματοδότηση με προϋπολογισμό ύψους περίπου 760.00 ευρώ.
Παραθέτοντας τα στοιχεία αυτά ο επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης επέκρινε τη δημοτική αρχή που “σέρνεται” από τις εξελίξεις και καλεί σήμερα το Δημοτικό Συμβούλιο να αποφασίσει για μια μελέτη που γίνεται από κρατικές υπηρεσίες. Ο κ. Αρμένης επανέλαβε πολλές φορές πως το Δημοτικό Συμβούλιο από το Φλεβάρη του 2020 έχει πάρει απόφαση για την κατοχύρωση της Δημοτικής Περιουσίας στην περιοχή και από τον Ιούλιο του 2020 απόφαση για την πρόσβαση και την λειτουργία του Ναυαγίου, η οποία περιλαμβάνει και την μελέτη για δρόμο διαφυγής, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για την υλοποίηση των αποφάσεων αυτών.
Κριτική στο Δήμαρχο για τους χειρισμούς του, άσκησε και ο επικεφαλής του συνδυασμού “Ανάδραση” Γιάννης Αγαλιανός, ο οποίος έθεσε ηθικό ζήτημα για την απουσία προσώπων από το Δημοτικό Συμβούλιο, κατά των οποίων ο Δήμαρχος έκανε σοβαρές καταγγελίες. Ο κ. Αγαλιανός στηλίτευσε και την διαδικασία που ακολουθούσε το προεδρείο στην συζήτηση, σημειώνοντας ότι η κατάσταση χειροτερεύει αντί να βελτιώνεται, ενώ αναρωτήθηκε αν το Δημοτικό Συμβούλιο και ο Δήμος θα απαντήσουν τελικά στο μείζον ζήτημα που είναι αυτό της ασφαλούς λειτουργίας του Ναυαγίου. Ζήτησε από το Δημοτικό Συμβούλιο να λάβει απόφαση να μην μπουν αναχώματα στον σχεδιασμό των κρατικών υπηρεσιών, γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Δημάρχου.
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Φ. Κόκλας κατήγγειλε την στάση του Προεδρείου κάνοντας λόγο για αγνόηση του Κανονισμού και για έλλειψη σεβασμού προς τους Δημοτικού Συμβούλους,
Για το υπό συζήτηση θέμα σημείωσε πως για ακόμη μια φορά επιβεβαιώνονται οι θέσεις του συνδυασμού για τεράστια επιχειρηματικά συμφέροντα που θέλουν να ορίσουν την τύχη της περιοχής και να βάλουν “χέρι” σε παραλίες και δάση, με τις ευλογίες των πολιτικών που ασκούνται και των κομμάτων που τις υπηρετούν. Πρότεινε το θέμα να επανέλθει με πλήρη στοιχεία και να αφορά μελέτη για την ασφάλεια της περιοχής από δημόσιο φορέα και την ασφάλεια των επισκεπτών και των κατοίκων σε προτεραιότητα.
Ο επικεφαλής της “Ζακυνθινής Αναγέννησης” Αν. Κασσιμάτης αναρωτήθηκε πάνω σε ποια εισήγηση καλούνται να αποφασίσουν οι σύμβουλοι μια που ο Δήμαρχος κατέθεσε μόνο ένα σκαρίφημα χωρίς μαι τεκμηριωμένη πρόταση ή μελέτη για την οποία θα μπορούσε να γίνει συζήτηση. Επέμεινε ιδιαίτερα στο ζήτημα της κατοχύρωσης της δημοτικής περιουσίας και κάλεσε το Δήμαρχο να μην καλλιεργεί εφησυχασμό λέγοντας πως ο Εμίρης δεν ενδιαφέρεται πια για την περιοχή.
Ο επικεφαλής του συνδυασμού Ζάκυνθος με Φιλότιμο και Αντιδήμαρχος Χρ. Πάστρας τόνισε πως η συζήτηση που γινόταν ήταν εκτός θέματος και θα έπρέπει να εστιάσουν στα προαπαιτούμενα, για να ανοίξει το ναυάγιο και ποιες είναι οι προτάσεις της δημοτικής αρχή .
Ιδιαίτερα αιχμηρός κατά των χειρισμών του Δημάρχου ήταν ο δημοτικός σύμβουλος Αντώνης Μαρινάκης που σημείωσε πως η συζήτηση γίνεται “κομπογιανίτικα” και χωρίς καμία συγκεκριμένη πρόταση από την πλευρά του Δημάρχου ώστε η περιοχή να λειτουργήσει με ασφάλεια.
Σημείωσε δε πως θα μπορούσαν να ανοιχτούν και οι δύο δρόμοι λειτουργώντας ο καθένας ως μονόδρομος.
Το λόγο στην συνεδρίαση πήρε και ο Πρόεδρος της κοινότητας Βολιμών Ν. Θεοδόσης, σημειώνοντας πως αναγκάστηκε να προσφύγει στον Εισαγγελέα για να υπάρξει κινητοποίηση για το Ναυάγιο βλέποντας την αδράνεια της δημοτικής αρχής και αναρωτήθηκε προς τί η πρόνοια του Δασαρχείου για τη διάνοιξη του συγκεκριμένου δρόμου και όχι του δρόμου που πρότεινε η κοινότητα.
Στην συνεδρίαση , προς ενίσχυση των επιχειρημάτων της, η αντιπολίτευση παρουσίασε μια επιστολή του Δημάρχου θέλοντας μα αποδείξει πως αδράνησε αν και ήξερε από τον Αύγουστο τον σχεδιασμό του Δασαρχείου.
Η Επιστολή του Δημάρχου με τίτλο “διάνοιξη δρόμου διαφυγής” στο Ναυάγιο που απευθύνεται στους Υπουργούς Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη και Τουρισμού , συνοψίζει την επιχειρηματολογία που ανέπτυξε στο Δημοτικό Συμβούλιο για “εν κρυπτώ” και εκ του πονηρού ενέργειες του Δασαρχείου που αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση συμφερόντων . Η επιστολή αναφέρει:
“Σύμφωνα με πληροφορίες ξενοδόχοι συνεπικουρούμενη από τη δασική υπηρεσία διέθεσαν 5.000 ευρώ για να γίνει μελέτη κατασκευής οδού διαφυγής προς το Ναυάγιο η οποία οδηγεί από το πλάτωμα της της παραλίας στην Αναφωνήτρια, καταργώντας την μελέτη της δημοτικής αρχής που είχε εγκριθεί από το Υπουργείο Τουρισμού.
Εάν τούτο είναι αληθές, είναι προφανές ότι επίκειται σοβαρότατη ζημιά εις βάρος των συμφερόντων της ευρύτερης περιοχής των Βολιμών λόγω της απομόνωσης από τους επισκέπτες του Ναυαγίου.
Δεν είναι δυνατή η χάραξη δρόμου διαφυγής χωρίς να προηγηθεί μελέτη λειτουργίας της περιοχής του Ναυαγίου. Το πλάτωμα του Ναυαγίου δεν ενδείκνυται για χώρος στάθμευσης και κανένας δρόμος δεν είναι δυνατόν να εξασφαλίσει άμεση εκκένωση χώρου στάθμευσης 500 αυτοκινήτων πούλμαν και λοιπόν τροχοφόρων στην περίπτωση πυρκαγιάς .
Αυτός ο σχεδιασμός αποβλέπει στο να είναι πιο σύντομη και εύκολη η πρόσβαση από την Πόλη στα πούλμαν και τα αυτοκίνητα προς το Ναυάγιο, διότι παρακάμπτεται εντελώς η διέλευση από τις κοινότητες των Βολιμών. Αυτός ο σχεδιασμός επίσης εξυπηρετεί τους σκοπούς της εταιρείας του Κατάρ που ενδιαφέρεται για την περιοχή και επιφέρει πλήρη τουριστική απομόνωση των κατοίκων των Βολιμών με καταστροφικές συνέπειες για την ανάπτυξη της περιοχής.
Δεν είναι δυνατόν να παραμερίζεται και να αγνοείται η καθ’ ύλην υπεύθυνη δημοτική αρχή και τοπική κοινωνία και να δίνονται λύσεις σε προβλήματα εις βάρος ολόκληρων περιοχών οδηγώντας αυτές στην ερήμωση.
Δεν είναι δυνατόν να παίρνονται αποφάσεις από προτάσεις σκοπίμως επιλεγέντων φορέων που δημιουργούν προσφυγές και τοπικιστικές διαφορές μεταξύ των κοινοτήτων της ορεινής περιοχής.
Πέντε ετών προσπάθειες έγιναν για να αμβλυνθούν οι τοπικιστικές προτιμήσεις και να ορισθεί θέσης κοινής αποδοχής για να κατασκευαστεί το νέο σύγχρονου Δημοτικό Σχολείο.
Είναι βέβαιο ότι η διάνοιξη αυτού του δρόμου με προχειρότητα και χωρίς μελέτη λειτουργίας της περιοχής θα είναι μια επιπλέον προσθήκη στις προβληματικές υποδομές του νησιού.