Μια νέα εποχή ξεκινά για τις Δημοτικές Φιλαρμονικές της Ζακύνθου, αλλά όχι χωρίς προκλήσεις και δυσκολίες. Ο κ. Ιάκωβος Κονιτόπουλος, ο νέος επικεφαλής των Φιλαρμονικών, καλείται να διαχειριστεί ένα σύνθετο τοπίο, καθώς οι μαέστροι δεν έχουν ακόμα καταθέσει τις απαραίτητες απογραφές για τον εξοπλισμό, τις στολές και τα μουσικά όργανα. Τα δεδομένα αποκαλύπτουν μια ανησυχητική πραγματικότητα όπου πολλές από τις Φιλαρμονικές αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, με τα περισσότερα όργανα να είναι χαλασμένα και τις στολές να μην επαρκούν ούτε για τα βασικά.
Η έλλειψη πόρων και οργάνωσης δημιουργεί επιπλέον εμπόδια σε έναν θεσμό που αποτελεί ζωντανό κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού. Ο κ. Κονιτόπουλος αναλαμβάνει να βάλει τάξη και να χαράξει στρατηγικές για την αναβάθμιση και τη βιωσιμότητα των Φιλαρμονικών, οι οποίες εδώ και χρόνια δίνουν τον δικό τους αγώνα να κρατήσουν ζωντανή την παράδοση.
Γνώση κ’ τεχνική
Ο κ. Ιάκωβος Κονιτόπουλος, επικεφαλής των Δημοτικών Φιλαρμονικών Ζακύνθου, δήλωσε στον –Ε- αναφορικά με την λειτουργία των Φιλαρμονικών αλλά και τους στόχους που έχει για αυτές:
«Τα πράγματα στην Ζάκυνθο σχετικά με τις Φιλαρμονικές είναι στατικά. Τα τελευταία χρόνια δεν έχει προχωρήσει κάτι όσον αφορά τον τομέα της γνώσης και της τεχνικής. Αυτός λοιπόν είναι ένας στόχος που θέλουμε να πετύχουμε.
Εγώ είμαι μέρος μιας ομάδας με εξαιρετικούς Ζακυνθινούς μουσικούς, οι οποίοι διαπρέπουν στην Αθήνα αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Αυτοί λοιπόν θα έρχονται στην Ζάκυνθο ώστε να διδάξουν τα παιδιά των Φιλαρμονικών για να ξεπεράσουν το πρόβλημα που έχουν στην τεχνική.
Όσο καλή πρόθεση και να έχει ένας μαέστρος δεν προλαβαίνει να τα κάνει όλα αλλά και να γνωρίζει την τεχνική όλων των οργάνων. Αυτό που σκεφτήκαμε είναι ότι θα πρέπει αυτή η γνώση να δίνεται από εξειδικευμένο προσωπικό.
Την Κυριακή είχαμε την ευλογία να έχουμε κάποιους εξαιρετικούς μουσικούς από την Κέρκυρα. Η Κέρκυρα είναι 2 αιώνες μουσικά πιο μπροστά από την Ζάκυνθο. Σχετικά με αυτό, θα πρέπει εμείς ως Ζακυνθινοί να σκεφτούμε: Γιατί είναι πιο μπροστά από εμάς η Κέρκυρα;
Η Κέρκυρα στηρίζεται στο γνωστικό επίπεδο αλλά και στην βελτίωση της τεχνικής. Αυτοί προχωρούν με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Αυτό που έγινε την Κυριακή εδώ στην Ζάκυνθο ήταν πολύ σημαντικό διότι ήρθαν κορυφαίοι μουσικοί. Είχαν ενημερωθεί οι Φιλαρμονικές της Ζακύνθου ότι θα έρθει ο κ. Σ. Άνθης αλλά η προσέλευση ήταν ελάχιστη.
Για παράδειγμα, αν έρθει μια Φιλαρμονική από την Κέρκυρα, εμείς δεν έχουμε μια φιλαρμονική που να μπορεί να σταθεί, επαξίως, δίπλα σε μια Κερκυραϊκή μπάντα».
Φιλαρμονική Ζακυνθίων
Ο κ. Ι. Κονιτόπουλος αναφέρθηκε στην εμφάνιση της Φιλαρμονικής Ζακυνθίων τον Αύγουστο αλλά και στην πορεία της έως τώρα:
«Η φιλαρμονική της Πόλης όπου παρουσιάστηκε τον Αύγουστο σε αυτό το νέο ξεκίνημα ήταν με μουσικούς, οι οποίοι είναι Ζακυνθινοί και έπαιζαν παλιά στην μπάντα της Πόλης. Έτσι, μαζεύτηκαν ώστε να γίνει αυτό το ξεκίνημα και να πραγματοποιηθεί η λιτανεία του Αγίου. Το καλοκαίρι η Πόλη έμεινε χωρίς Φιλαρμονική από την στιγμή που έγινε η μετακίνηση των μαέστρων.
Αυτό έχει επαναληφτεί στο παρελθόν. Το 1960 ήρθε ένας σπουδαίος μουσικός στην Ζάκυνθο, ο Κώστας Σαμψαρέλλος, για να αναλάβει την Φιλαρμονική. Τότε οι μουσικοί της μπάντας μαζί με έναν που έκανε τον δάσκαλο έφυγαν, δημιουργώντας μια άλλη Φιλαρμονική μόνοι τους. Έτσι, έμεινε ο Κώστας Σαμψαρέλλος μόνος του. Πήγε στα σχολεία και μάζεψε παιδάκια και έτσι έκανε μια Φιλαρμονική που βγήκε μέσα σε 6 μήνες σε υπηρεσία.
Η Φιλαρμονική της χώρας είναι αυτή την στιγμή σε μια αναγέννηση. Μαζεύονται νέα παιδιά αλλά πρέπει να είμαστε όλοι μαζί. Κανένας δεν περισσεύει. Πρέπει να συνεργαστούμε όλοι μαζί για το καλό της Ζακύνθου. Εγώ βλέπω μια αντίδραση όπου δεν την έχω ξαναδεί».
Ελλείψεις κ’ απογραφές
Ο κ. Ι. Κονιτόπουλος μίλησε στον –Ε- σχετικά με τις ελλείψεις που υπάρχουν στις Φιλαρμονικές αλλά και τις αδιευκρίνιστες απογραφές αυτών και είπε τα εξής:
«Εγώ έχω δει πολλά προβλήματα που έχουν οι φιλαρμονικές όπως είναι οι στολές, τα όργανα αλλά και πολλά άλλα. Από την πρώτη στιγμή που ήρθα στην Ζάκυνθο και ανέλαβα αυτή την θέση, κάλεσα τους 3 μαέστρους των Φιλαρμονικών την Πόλης, του Μαχαιράδου και τους Κατασταρίου ώστε να μιλήσω μαζί τους. Εγώ τους παρουσίασα όλο το πρόγραμμα που θα γίνει και τους είπα ότι θέλω να γίνει μια απογραφή των περιουσιακών στοιχείων από όλες τις μπάντες.
Είμαστε στον 21ο αιώνα, δεν γίνεται να μην έχουν τηλέφωνο, υπολογιστές και εκτυπωτές οι φιλαρμονικές. Μέχρι σήμερα που είναι 19 Δεκεμβρίου δεν έχει έρθει σε εμένα απολύτως καμία απογραφή!
Το μόνο που γνωρίζω, εν μέρει, είναι για την φιλαρμονική της Πόλης διότι συνεργάζομαι καθημερινά με τον κ. Α. Αγαλιώτη. Η φιλαρμονική της Πόλης έχει δανείσει και όργανα αλλά και στολές στην φιλαρμονική του Μαχαιράδου. Πρέπει να έρθει ο κ. Δ. Μαλλιάς και ο κ. Α. Μαρούδας να μου πούνε ‘’κ. Κονιτόπουλε έχουμε τόσα όργανα… μας λείπουν τόσα… και πρέπει να επισκευαστούν τόσα… Επίσης στολές έχουμε τόσες… μας λείπουν τόσες…’’.
Κάποια στιγμή με ειδοποίησαν ότι υπήρχε πρόβλημα με το νερό στην φιλαρμονική του Μαχαιράδου και αμέσως πήγα στον Δήμο, βρήκα την υπηρεσία που έπρεπε και έτσι πήγαν και αποκατάστησαν το πρόβλημα. Όλο αυτό είναι θέμα πολιτισμού.
Θέλω να τονίσω ότι μέχρι σήμερα οι μαέστροι δεν μου έχουν φέρει κανένα στοιχείο για το τι πράγματα έχουν αλλά και τι τους λείπουν. Στον κ. Α. Μαρούδα, ο οποίος είναι μαέστρος στην φιλαρμονική Κατασταρίου, του έχει λήξει η σύμβαση. Έτσι, προσφέρει αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες τους. Δεν μπορώ να του πω πήγαινε και κάνε απογραφή γιατί βρίσκεται σε εκκρεμότητα η θέση του».
Μαλλιάς – Κονιτόπουλος
Ο κ. Ιάκωβος Κονιτόπουλος απάντησε σχετικά με το κλίμα που υπάρχει ανάμεσα σε αυτόν και τον κ. Δ. Μαλλιά:
«Ο κ. Δ. Μαλλιάς δεν θα έπρεπε να μου την έχει φέρει την απογραφή του; Εγώ δεν έχω καμία αντιπαράθεση με κανέναν. Μάλιστα, εγώ τον πήρα τηλέφωνο και τον κάλεσα να πιούμε καφέ ώστε να συζητήσουμε αλλά δεν έχω λάβει ακόμα κάποιο τηλέφωνο από αυτόν. Τον συγκεκριμένο άνθρωπο τον ξέρω από μικρό παιδί γιατί ο πατέρας μου πήγαινε στο καφενείο του πατέρα του και ήταν φίλοι».