Ο βαθμός εξάρτησης της Ζακύνθου από τον μαζικό τουρισμό των tour operators ήταν αυτός που καθόρισε τα απογοητευτικά αποτελέσματα της φετινής σεζόν, ξεκαθαρίζει μιλώντας στο ραδιόφωνο του -Ε- ο Καθηγητής του Τμήματος Διοίκησης του Πανεπιστημίου Πατρών Δημήτρης Κούτουλας, ο οποίος έχει αναλάβει και την εκπόνηση του Στρατηγικού Σχεδιασμού του τουριστικού marketing για το νησί μας.
Οι προορισμοί και οι επιχειρήσεις που «διασώθηκαν» από τη φετινή λαίλαπα ήταν αυτοί που είχαν επενδύσει σε νέες αγορές και σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού,
«Από το Μάη δουλεύουμε εντατικά με προορισμούς και ξενοδοχεία που συνεργάζομαι για την σεζόν του 2021, δηλαδή για την επόμενη ημέρα. Προορισμοί και επιχειρήσεις που είχαν φροντίσει να τοποθετηθούν σωστά στην αγορά, πέρασαν πιο ήπια τη φετινή κρίση και είναι πιο έτοιμες για την επόμενη ημέρα. Στην περίπτωση της Ζακύνθου έχουμε έναν προορισμό με εξαιρετικά χαρακτηριστικά., ένα «επιχειρείν» που όλο και ωριμάζει , ωστόσο αντιμετωπίζει ένα μεγάλο πρόβλημα: Παραμένει εγκλωβισμένη στην αγορά των tour operators και μόνο» τόνισε ευθύς εξαρχής ο κ. Κούτουλας , συμπληρώνοντας πως οι τουρ οπερέιτορς μπορεί να εξασφαλίζουν μεγάλα συμβόλαια και έσοδα, αλλά όταν «ζοριστούν» θα δημιουργήσουν προβλήματα χωρίς εναλλακτική λύση.
«Οι προορισμοί που διαφοροποίησαν το πελατολόγιο τους και δεν έβαλαν όλα τα «αυγά στο ίδιο καλάθι» στάθηκαν πολύ καλύτερα φέτος και θα έχουν πολύ καλύτερη ανάκαμψη. Ήταν κάτι που επεσήμανα από την πρώτη στιγμή και για τη Ζάκυνθο , που θα πρέπει άμεσα να αλλάξει τουριστική ταυτότητα, να μπει στο «ραντάρ» των ανεξάρτητων ταξιδιωτών. Δυστυχώς δεν έχει γίνει τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση, θα πρέπει άμεσα να γίνει και τα προβλήματα φάνηκαν και πέρυσι με την κατάρρευση του Thomas Cook» ανέφερε ο κ. Κούτουλας, συμπληρώνοντας πως σημαντικό ρόλο ειδικά σε αυτή τη συγκυρία παίζουν και οι τουρίστες με υψηλό βαλάντιο.
«Η ρήση «λεφτά υπάρχουν» ισχύει για τον τουρισμό μια που υπάρχουν αγορές που πάντα αναζητούν προορισμούς και ποιοτικά προϊόντα. Είναι θέμα υγείας και στρατηγικής να επιδιώκεις να συμμετέχεις σε αυτή την αγορά και βοηθά στη μείωση του ρίσκου. Είναι μια αγορά που δεν μπορείς να αγνοείς, ειδικά όταν ένας προορισμός – όπως η Ζάκυνθος- έχει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που οι πελάτες αυτοί επιζητούν» υπογράμμισε.
Αναφορά τέλος έγινε από τον κ. Κούτουλα και στο θέμα της διαχείρισης του Ναυαγίου, με αφορμή την συμπλήρωση 40 χρόνων από το συμβάν της προσάραξης του πλοίου στην συγκεκριμένη ακτή της Ζακύνθου που «δημιούργησε» την ξακουστή παραλία.
«Παρακολουθώ τις συζητήσεις που γίνονται γύρω από το θέμα και θα πω κάτι που δεν μου αρέσει να το λέω αλλά θα το πω: Φανταστείτε το Ναυάγιο να συνέβαινε σε άλλη Χώρα. Πόσο άψογη θα ήταν η εμπειρία διαχείρισης και τι βιομηχανία θα είχε στηθεί. Έχουμε στα χέρια μας ένα διαμάντι που δεν το αξιοποιούμε. Πρέπει να βρεθεί η φόρμουλα αξιοποίησης του χώρου από στεριά και θάλασσα και έχουν μπει αξιόλογες προτάσεις στο τραπέζι. Για να το πω απλά, χάνονται εκατομμύρια ευρώ από την έλλειψη αξιοποίησης του χώρου» κατέληξε.