“Το Λιμάνι της Ζακύνθου δεν περιλαμβάνεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών”
Πριν από λίγες ημέρες και πιο συγκεκριμένα στις 13 Ιουλίου, ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκης απάντησε σε μια σειρά ερωτημάτων που είχαν τεθεί για το λιμάνι της Ζακύνθου, από το Βουλευτή Κ. Βελόπουλο. Ο Βουλευτής είχε θέσει στον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας αλλά και τον Υπουργό Εσωτερικών αυτούσια την επιστολή που απηύθυνε το Τοπικό Συμβούλιο της Πόλης στον Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου και ζητούσε να μάθει μεταξύ άλλων «ποια είναι τα ποσά με τα οποία επιχορήγησε το καθ΄ ύλην αρμόδιο Υπουργείο την τελευταία 3ετία, το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου, προκειμένου να τα κατανείμει με την σειρά τους στους κατάλληλους αποδέκτες με γνώμονα την περεταίρω βελτίωση των κείμενων εγκαταστάσεων- χώρων του λιμένος».
Στην απάντηση του ο Υπουργός υπογραμμίζει πως την τελευταία 3ετία δεν έχουν ενταχθεί έργα με δικαιούχο το Λιμενικό Ταμείο, ούτε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ούτε στο «Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ιονίων Νήσων είτε από το Τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Υποδομές Μεταφορών Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη”.
Επιπλέον επισημαίνει πως το Λιμάνι της Ζακύνθου δεν περιλαμβάνεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών προκειμένου να μπορεί να διεκδικεί χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά κονδύλια.
Οι επισημάνσεις αυτές θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη από τη νέα διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου, προκειμένου να υλοποιήσει τον σχεδιασμό της κατά τη διάρκεια της θητείας της.
Ειδικότερα η απάντηση του Υπουργού αναφέρει:
«Αναφορικά με τα διαλαμβανόμενα στην ανωτέρω Ερώτηση θέματα γνωρίζεται ότι κατά την τελευταία τριετία δεν έχουν ενταχθεί έργα με δικαιούχο το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ομοίως, το Υπουργείο δεν έχει γίνει αποδέκτης αιτήματος χρηματοδότησης από το ανωτέρω Λιμενικό Ταμείο για κάποιο ώριμο έργο αναβάθμισης λιμενικών υποδομών είτε από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ιονίων Νήσων είτε από το Τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Υποδομές Μεταφορών Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη”. Επιπλέον, ο εν λόγω λιμένας δεν συμπεριλαμβάνεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, προϋπόθεση ιδιαιτέρως σημαντική για να τύχουν χρηματοδότησης από ενωσιακούς πόρους.
Για την αποκατάσταση των ζημιών του λιμένα Ζακύνθου από τον σεισμό της 26ης Οκτωβρίου 2018, από πλευράς Υ.ΝΑ.Ν.Π. έχουν αναληφθεί οι κάτωθι ενέργειες με φορέα υλοποίησης την αρμόδια Διεύθυνση Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών :
α) με την αριθ. πρωτ. 3122.1Τ26/82514/2018/06-11-2018 Απόφαση ΥΝΑΝΠ/Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ./ΔΙΛΙΚΥΠ Β΄ έχει εγκριθεί ο Ορισμός Αποφαινομένων Οργάνων για την εκπόνηση των μελετών και την εκτέλεση του εν λόγω έργου,
β) με την αριθ. πρωτ. 3122.1- Τ26/87211/19/03-12-2019 Γνωμοδότηση ΥΝΑΝΠ/Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ./ΔΙΛΙΚΥΠ Β΄ έχει δοθεί η σύμφωνη γνώμη για την εκτέλεση των εργασιών αποκατάστασης των ζημιών και
γ) με την αριθ. πρωτ. 3122.1-Τ26/46332/2019/21-06-2019 Απόφαση ΥΝΑΝΠ/Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ./ ΔΙΛΙΚΥΠ Β΄ έχει εγκριθεί ο Ορισμός των Αποφαινομένων Οργάνων για την εκπόνηση των Τεχνικών μελετών των νέων έργων του προγραμματικού σχεδίου (MASTER PLAN) του Λιμένα Ζακύνθου»
Να σημειωθεί πως από μέρα σε μέρα αναμένεται η έναρξη των εργασιών στον τραπεζοειδή για την αποκατάσταση των ζημιών που προκάλεσε ο σεισμός, ενώ αύριο Πέμπτη στην Αθήνα πραγματοποιείται μια κρίσιμη για το μέλλον του master plan σύσκεψη, παρουσία και των τοπικών αρχών.
Οι προτεινόμενες λύσεις στο master plan
Ζητούμενο για τους φορείς του νησιού είναι να προωθήσουν μια θέση για την πρόσδεση των κρουαζιεροπλοίων διαφορετική από αυτή που προβλέπει η αρχική απόφαση της ΕΣΑΛ και πιο συγκεκριμένα αυτή που στην αρχική μελέτη χαρακτηρίζεται ως προτεινόμενη λύση Α1.
H λύση αυτή προβλέπει τη χωροταξική οργάνωση λιμένα, τη βελτίωση και επέκταση υφιστάμενων λιμενικών έργων, νέα λιμενικά έργα εξωτερικά του μώλου του Αγίου Νικολάου για την εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων και Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων εξωτερικού, συνοδά δίκτυα υποδομών και κυκλοφοριακή οργάνωση του λιμένα.
Οι εναλλακτικές λύσεις ήταν η λύση Α2 , που είναι όπως η λύση Α1, αλλά με διαφορετική χωροθέτηση των νέων εξωτερικών λιμενικών έργων επί του μώλου Αγ. Νικολάου, η λύση Α3 που ήταν όπως η Α1 αλλά με διαφορετική χωροθέτηση των νέων εξωτερικών λιμενικών έργων επί του μώλου Αγ. Διονυσίου και κατασκευή έξαλου κυματοθραύστη, η λύση Α4, όπως η λύση Α1, αλλά με διαφορετική χωροθέτηση των νέων εξωτερικών λιμενικών έργων βόρεια του μώλου Αγ. Νικολάου με δημιουργία δεύτερης λιμενολεκάνης και μελλοντική επέκταση του εμπορικού τμήματος στο μώλο Αγ. Διονυσίου και τέλος η λύση Α5 όπως η λύση Α1, αλλά με διαφορετική διάταξη των εσωτερικών λιμενικών έργων.
Επικοινωνώντας εκ νέου με την μελετήτρια Μ. Φράγκου, επανέλαβε πως η μελέτη που συνέταξε προέβλεπε αυτή την λύση ως προτεινόμενη, θεωρώντας πως πρόκειται για την καλύτερη πρόταση, με τα περισσότερα πλεονεκτήματα και χωρίς να υπάρχει αλληλοεμπλοκή δραστηριοτήτων.
Της Μαριλένας Παπαδάτου