Νέες …περιπέτειες φέρνει ο Νόμος για τις εξετάσεις στους υποψηφίους οδηγούς και στη Ζάκυνθο καθώς τα τελευταία 24ωρα σταμάτησε και πάλι η διεξαγωγή των πρακτικών εξετάσεων εν αναμονή ερμηνευτικών εγκυκλίων από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που θα ρυθμίζουν μια σειρά θέματα που καθιστούν προς το παρόν το νέο Νόμο.. ανεφάρμοστο!.
Προς το παρόν και μέχρι… νεοτέρας, η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών και στην Περιφερειακή Ενότητα Ζακύνθου θα διεξάγει μόνο τις θεωρητικές εξετάσεις που θα γίνουν σήμερα κανονικά στις εγκαταστάσεις της Υπηρεσίας στο ισόγειο του μικρού Διοικητηρίου.
Σύμφωνα με εγκύκλιο του Υπουργείου οι θεωρητικές εξετάσεις θα συνεχιστούν κανονικά με βάση το ισχύον καθεστώς, μέχρι να ολοκληρωθεί η προμήθεια του ειδικού εξοπλισμού που προβλέπεται από το νέο Νόμο και για τις θεωρητικές εξετάσεις.
Πιο συγκεκριμένα, στον χώρο διενέργειας των θεωρητικών εξετάσεων, προβλέπεται η καταγραφή του οπτικουακουστικού υλικού όπου απεικονίζονται όλοι οι συμμετέχοντες στη διαδικασία. Κατά τη διενέργεια της εξέτασης θα δημιουργείται κλωβός διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, θα απενεργοποιούνται κινητά και κάθε άλλη ηλεκτρονική συσκευή.
Η Διεύθυνση της Ζακύνθου, όπως και σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα δε διαθέτει τον εξοπλισμό που απαιτείται για τις εξετάσεις και θα αποκτηθεί με προμήθεια που θα αναλάβει το Υπουργείο.
Άλλα ακανθώδη ζητήματα σε ότι αφορά το Νόμο, είναι η ανάγκη ύπαρξης ειδικά διαμορφωμένων χώρων ή πιστών εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών στη Ζάκυνθο, που θα πρέπει να λειτουργήσουν με πρόνοια της Περιφέρειας.
Όπως είναι γνωστό υπάρχει μια πίστα για την εξέταση των δικύκλων που πρόσφατα ολοκληρώθηκε από την ΠΕΖ αλλά δεν μπορεί να εξυπηρετεί και τα υπόλοιπα οχήματα.
Ένα άλλο ζήτημα όπως προαναφέρθηκε είναι το ασφάλιστρο για την χρήση των εκπαιδευτικών οχημάτων σε περίπτωση ατυχήματος, την στιγμή που οι ίδιοι οι εξεταστές δε θα είναι μέσα σε αυτά την ώρα της εξέτασης.
Θυμίζουμε πως ο νέος Νόμος για τη «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις» του Υπουργείου Μεταφορών και Συγκοινωνιών προβλέπει μια σειρά από σημαντικές αλλαγές που αφορούν τη διενέργεια των εξετάσεων, όπως η παρουσία ενός μόνο εξεταστή και του εξεταζόμενου μέσα στο όχημα που γίνεται η πρακτική εξέταση και όχι του δασκάλου οδήγησης.
Το νέο σύστημα προβλέπει μεταξύ άλλων και τη δυνατότητα ηλεκτρονικής καταγραφής της διαδικασίας, ενώ αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως επιβάλλεται η πρακτική εξέταση και των οδηγών που έχουν συμπληρώσει το 75ο έτος της ηλικίας τους.
Ο νέος Νόμος προβλέπει ακόμη πως σε πέντε μέρες από την δοκιμασία και αφού έχει εξεταστεί όλο το οπτικοακουστικό υλικό θα λαμβάνεται η απόφαση για τη χορήγηση διπλώματος οδήγησης, ενώ τα εξέταστρα ορίζονται σε 15 ευρώ. Κάθε υποψήφιος οδηγός θα υποβάλλεται πρώτα στη θεωρητική εξέταση και εφόσον επιτύχει θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, η οποία θα διενεργείται σε δύο στάδια, ακόμα και την ίδια ημέρα. Το πρώτο στάδιο θα είναι η πορεία, ενώ στο δεύτερο θα εξετάζονται οι δεξιότητες οδήγησης. Αν κάποιος υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο θα επανεξετάζεται στο πρώτο. Η διαδικασία θα καταγράφεται από οπτικοακουστικά μέσα καθ’ όλη τη διάρκειά της, διαφορετικά θα είναι άκυρη. Η θεωρητική και η πρακτική εξέταση θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο ενώ το ζευγάρι εξεταζόμενου – εξεταστή θα προκύπτει από ηλεκτρονική κλήρωση λίγο πριν από την εξέταση.
Σημειώνεται πως ο Νόμος προβλέπει και αυστηρά πρόστιμα που φτάνουν μέχρι τις 6.000 ευρώ σε εξεταστές αλλά και υπεύθυνους σχολών οδήγησης που θα παραβαίνουν τις διατάξεις που θεσμοθετούνται.
Τέλος ας σημειωθεί πως λόγω και της πολύμηνης αποχής των εξεταστών από τα καθήκοντα τους, έχει προηγηθεί μια μακρά περίοδος όπου οι εξετάσεις οδήγησης δεν γίνονταν με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές αιτήσεις σε εκκρεμότητα και στη Ζάκυνθο.