Στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ιονίων Νήσων που έγινε την περασμένη Πέμπτη με τηλεδιάσκεψη εγκρίθηκε η περιβαλλοντική μελέτη για την ενδιάμεση κατάσταση επεξεργασίας απορριμμάτων, με την λειτουργία του δεματοποιητή στο χώρο πλησίον του αεροδρομίου και σε οικόπεδο έκτασης 5 στρεμμάτων που ανήκει στο Σύνδεσμο Καθαριότητας.
Την εισήγηση είχε ετοιμάσει ο προϊστάμενος της διεύθυνσης περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κ. Σκορδίλης και το Περιφερειακό γνωμοδότησε θετικά.
Επόμενη ενέργεια, η οποία μάλιστα θα έχει αποφασιστικό χαρακτήρα, είναι η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων που θα γίνει από τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Γ. Διδασκάλου. Ωστόσο τα ερωτήματα για την καταλληλότητα του χώρου παραμένουν, καθώς είναι γνωστό ότι ο χώρος αυτός βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τον αεροδιάδρομο στον οποίο προσγειώνονται και απογειώνονται συνεχώς αεροσκάφη και μάλιστα σε ένα διεθνές αεροδρόμιο όπως είναι αυτό της Ζακύνθου.
Ο δεματοποιητής θα μπει σε στεγασμένο χώρο και για το λόγο αυτό θα κατασκευαστεί κτίριο με χρηματοδότηση της τάξεως των 875 χιλιάδων ευρώ.
Η εισήγηση
Αναφορικά με το περιεχόμενο της εισήγησης που ψήφισε το Περιφερειακό Συμβούλιο, γίνονται γνωστά τα ακόλουθα:
Η παρούσα εισηγητική έκθεση αφορά αποκλειστικά και μόνον στο περιεχόμενο της ΜΠΕ του θέματος η οποία αφορά στην κατασκευή και λειτουργία εγκατάστασης δεματοποίησης και προσωρινής αποθήκευσης των παραγόμενων δεματίων μέχρι την μεταφορά τους σε αδειοδοτημένο Χώρο Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ) ή μονάδα επεξεργασίας αστικών αποβλήτων (ΑΣΑ) με Φορέα του έργου τον Σύνδεσμο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Ζακύνθου.
Το έργο προτείνεται να υλοποιηθεί σε γήπεδο έκτασης 4.891,28 τ.μ. ιδιοκτησίας του Δήμου Ζακύνθου που βρίσκεται απέναντι από το Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) στην περιοχή αεροδρομίου Ζακύνθου.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στις 875.514 ευρώ και περιλαμβάνει επίμηκες κτίριο 240 τ.μ. με τον δεματοποιητή και το μηχάνημα περιτύλιξης περονοφόρο όχημα, πλυστικό μηχάνημα δεξαμενές νερού, υπόγειο κόμπακτ βιολογικό καθαρισμό των παραγόμενων κατά την συμπίεση υγρών αποβλήτων δυναμικότητας 19 κμ/ημέρα με τελικό αποδέκτη την γειτονική Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) της ΔΕΥΑ Ζακύνθου καθώς και ασφαλτοστρωμένο – περιφραγμένο χώρο 1.500 τ.μ. με περιμετρική δενδροφύτευση και περιμετρική τάφρο απορροής των ομβρίων υδάτων, όπου θα στοιβάζονται (μέχρι 4 σειρές) τα παραγόμενα με αεροστεγή και υδατοστεγή συσκευασία δεμάτια μέσων διαστάσεων 100 Χ 110 Χ 70 (Μ.Χ.Π.Χ.Υ.) εκατοστών και βάρη έως 500 κιλών για διάστημα δύο μηνών μέχρι την τελική διάθεσή τους σε ΧΥΤ ή μονάδα επεξεργασίας ΑΣΑ.
Ένα ακόμα χρήσιμο στοιχείο είναι αυτό που αφορά τη δυνατότητα του δεματοποιητή και σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά στο Περιφερειακό «ο δεματοποιητής θα έχει δυναμικότητα 24.850 τόνων το έτος και θα μπορεί να καλύπτει το σύνολο των παραγόμενων απορριμμάτων της Ζακύνθου για την επόμενη πενταετία και κατά συνέπεια το χρονικό διάστημα από την διακοπή λειτουργίας του υφιστάμενου ΧΥΤΑ μέχρι την κατασκευή και έναρξη λειτουργίας της προβλεπόμενης Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Αποβλήτων στο νησί».
Οι πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και κατά τη φάση λειτουργίας του έργου από τους υπηρεσιακούς παράγοντες εκτιμώνται ότι θα είναι μικρές σε έκταση και ένταση κι ακόμα ότι θα είναι παροδικού χαρακτήρα.
Νέα απόφαση
Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας επιπροσθέτως προτείνει πριν την έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων και τα ακόλουθα:
Α) Να προσκομίσει σύμβαση διάθεσης των δεματίων σε αδειοδοτημένο ΧΥΤ ή μονάδα ΑΣΑ, απαγορευμένης οποιαδήποτε άλλης διάθεσης στο νησί.
Β) Να συμπληρωθεί η ΜΠΕ, με εναλλακτικό σενάριο διαχείρισης των απορριμμάτων σε περίπτωση βλάβης του συστήματος δεματοποίησης περιτύλιξης.
Γ) Η περίφραξη του χώρου προσωρινής αποθήκευσης των δεματίων να είναι αποτρεπτική για την είσοδο τρωκτικών και να προβλεφθεί μόνιμο σύστημα μυοκτονίας στο χώρο του έργου.
Δ) Να εξεταστεί το ενδεχόμενο κάλυψης των στοιβαγμένων δεματίων με κατάλληλο δίχτυ σκίασης, τόσο για να αποφεύγεται η άμεση έκθεσή τους στον ήλιο όσο και για αισθητικούς λόγους λόγω της γειτνίασης με το αεροδρόμιο.