Σημαντική όσο ποτέ η τήρηση της Κανονιστικής με την συνδρομή των αρχών και των επαγγελματιών
Η πολύμηνη… περιπέτεια που ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβρη με τις κατολισθήσεις στο Ναυάγιο και κορυφώθηκε με την απόφαση του Λιμεναρχείου τον περασμένο Μάρτη για πλήρη απαγόρευση πρόσβασης στον όρμο που αποτελεί το σήμα κατατεθέν του νησιού ευτυχώς έλαβε «αίσιο» τέλος: Η απόφαση για την «Προσέγγιση – αγκυροβολία πλωτών μέσων και λήψης θαλασσίου λουτρού στον όρμο «Ναυάγιο» Ζακύνθου» από την περασμένη Δευτέρα έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ και πλέον η πρόσβαση στη δημοφιλέστατη ακτή έχει επιτραπεί, σύμφωνα όμως με τους όρους και τις προϋποθέσεις που περιγράφει πολύ αναλυτικά η απόφαση του Λιμενάρχη Ζακύνθου.
Οι επισκέψεις από μικρά και μεγάλα τουριστικά σκάφη έχουν ήδη ξεκινήσει και το μεγάλο «στοίχημα» είναι η εφαρμογή της Κανονιστικής με την συνδρομή όλων για να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος. Πέρα από τις ευθύνες των ελεγκτικών αρχών για την τήρηση των κανόνων που προβλέπει η απόφαση, μεγάλο μερίδιο της ευθύνης αναλαμβάνουν και οι ίδιοι οι επαγγελματίες που πρέπει να αποδείξουν στην πράξη πως σέβονται την περιοχή στην οποία στηρίζουν σε μεγάλο βαθμό το εισόδημα τους αλλά και τους χιλιάδες τουρίστες που επισκέπτονται την περιοχή.
Ακολουθεί το μεγαλύτερο μέρος της απόφασης του Λιμενάρχη Ζακύνθου Αθ. Σιούτη όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Τεύχος B’ 2227 με ημερομηνία 10.06.2019
«Προσέγγιση – αγκυροβολία πλωτών μέσων και λήψης θαλασσίου λουτρού στον όρμο «Ναυάγιο» Ζακύνθου»
1. Απαγορεύεται η προσέγγιση-αγκυροβολία-παραμονή κάθε είδους πλωτού μέσου και η λήψη θαλασσίου λουτρού σε ζώνη πλάτους σαράντα (40) μέτρων από την ακτογραμμή (βράχια) περιμετρικά της θαλάσσιας περιοχής του όρμου «Ναυάγιο» και της οποίας το όριο σημαίνεται καταλλήλως από τον Δήμο Ζακύνθου συμφώνως των (στ) και (η) σχετικών.
2. Επιτρέπεται, με αποκλειστική ευθύνη του εκάστου πλοιάρχου ή κυβερνήτη ή χειριστή ή μισθωτή-εκμισθωτή ή προστεθέντα κάθε πλωτού μέσου αντίστοιχα, σε συνδυασμό με τις υφιστάμενες ελικτικές δυνατότητες αυτού και λαμβάνοντας ο ίδιος παράλληλα υπόψη κατά κρίση του, τις πραγματικές επικρατούσες καιρικές συνθήκες (όχι όμως απαγορευτικές του απόπλου σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις) ή/και τα φαινόμενα αποθαλασσίας, καθώς και με μέριμνα και ευθύνη του ιδίου ως προς την διασφάλιση της ασφαλούς και άμεσης απομάκρυνσης του συνόλου των επιβαινόντων τους και ειδικότερα των τυχόν αποβιβασθέντων τους σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, μόνο από ώρα 09:00 έως και ώρα 17:00 έκαστης ημέρας εντός της καθορισθείσας ασφαλούς ζώνης στην οποία εξαλείφεται ο κίνδυνος και με ταυτόχρονη παραμονή έως χιλίων εκατό (1.100) ατόμων και της οποίας τα όρια σημαίνονται καταλλήλως από τον Δήμο Ζακύνθου συμφώνως των (στ) και (η) σχετικών, η προσέγγιση-αγκυροβολία-παραμονή κάθε είδους πλωτού μέσου, η από/επιβίβαση από/σε αυτά και η λήψη θαλασσίου λουτρού:
Α) Στην αριστερή πλευρά των εισερχομένων πλωτών μέσων στον όρμο, από τα όρια της σημανθείσας ζώνης της παραγράφου 1 της παρούσης και εντός ζώνης (διαύλου) πλάτους είκοσι-πέντε (25) μέτρων, της οποίας τα όρια -ήτοι του διαύλου, σημαίνονται καταλλήλως από τον Δήμο Ζακύνθου, η προσέγγιση-αγκυροβολία-παραμονή -από/επιβίβαση:
i. Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίων μεταφορικής ικανότητας, σύμφωνα με τα ισχύοντα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας τους, διακοσίων ενός (201) ατόμων και άνω:
α) Από ώρα 10:30 έως 12:00 έκαστης ημέρας έως ένα (01) Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίο (ημερόπλοιο).
β) Από ώρα 12:00 έως 13:00 έκαστης ημέρας έως δύο (02) Ε/Γ-Τ/Ρ πλοία (ημερόπλοια).
γ) Από ώρα 13:00 έως 14:00 έκαστης ημέρας έως ένα (01) Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίο (ημερόπλοιο).
δ) Από ώρα 14:00 έως 15:00 έκαστης ημέρας έως ένα (01) Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίο (ημερόπλοιο).
ii . Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίων μεταφορικής ικανότητας, σύμφωνα με τα ισχύοντα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας τους, εκατόνενός (101) έως και διακοσίων (200) ατόμων:
α) Από ώρα 09:00 έως 12:00 έκαστης ημέρας έως τρία (03) Ε/Γ-Τ/Ρ πλοία (ημερόπλοια).
β) Από ώρα 14:00 έως 17:00 έκαστης ημέρας έως τρία(03) Ε/Γ-Τ/Ρ πλοία (ημερόπλοια).
Β) Στην δεξιά πλευρά των εισερχομένων πλωτών μέσων στον όρμο, από τα όρια της σημανθείσας ζώνης της παραγράφου 1 της παρούσης και εντός ζώνης (διαύλου) πλάτους είκοσι-πέντε (25) μέτρων, της οποίας τα όρια – ήτοι του διαύλου, σημαίνονται καταλλήλως από τον Δήμο Ζακύνθου, η προσέγγιση-αγκυροβολία-παραμονή -από/ επιβίβαση, με μέγιστο αριθμό ταυτόχρονης παραμονής έως πέντε (05) πλοία/σκάφη και μέγιστο χρόνο παραμονής έκαστου έως τα σαράντα-πέντε (45) λεπτά της ώρας, τα οποία ακολούθως επανεπισημαίνεται ότι, κατ΄ εξαίρεση θα παραμένουν με ασφάλεια στην θαλάσσια περιοχή του όρμου και δεν θα αναχωρούν μέχρι την οριστική επιβίβαση των ήδη αποβιβασθέντων επιβατών τους στην ομώνυμη παραλία, ώστε να διασφαλίζεται η έγκαιρη και ασφαλής απομάκρυνσή τους σε περίπτωση που απαιτηθεί λόγω έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα και με τα προαναφερόμενα στο πρώτο εδάφιο της ιδίας παραγράφου:
i. Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίων (ημερόπλοια) μεταφορικής ικανότητας, σύμφωνα με τα ισχύοντα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας τους, έως και εκατό (100) ατόμων.
ii. Λοιπά πλωτά μέσα.
Γ) Σε απόσταση εξήντα πέντε (65) μέτρων εκατέρωθεν από τα σημεία που τέμνεται η περιμετρική ακτογραμμή (βράχια) με την ακτογραμμή της παραλίας, ήτοι στην εσωτερική ζώνη που δημιουργείται μετά από τα εκατέρωθεν όρια των προαναφερομένων ζωνών (διαύλων) στις περιπτώσεις (Α) και (Β) της παρούσας παραγράφου και σε μήκος τριάντα (30) μέτρων από την ακτογραμμή της παραλίας προς την θάλασσα, της οποίας τα όρια σημαίνονται καταλλήλως από το Δήμο Ζακύνθου, αποκλειστικά η λήψη θαλασσίου λουτρού.
3. Απαγορεύεται η πρόσδεση των παραπάνω πλωτών μέσων από το ναυάγιο του πλοίου επί της ακτής, με σκοπό την ασφάλεια των λουομένων και την αποφυγή καταστροφής του ναυαγίου που αποτελεί ιδιαίτερο αξιοθέατο για τη νήσο Ζάκυνθο.
4. Καθ’ όλη την διάρκεια παραμονής των πλωτών μέσων απαγορεύεται η λειτουργία του βιολογικού τους.
5. Σε κάθε κατάπλου και απόπλου επιβάλλεται η συνεχής και αυξημένη προσοχή και οπτικοακουστική επιτήρηση του θαλασσίου χώρου, η τήρηση ασφαλούς ταχύτητας και απόστασης από τα παραπλέοντα αλλά και ειδικά από τους λουόμενους, η άσκοπη ή/και παρατεταμένη χρήση ηχητικών σημάτων, καθώς και η εφαρμογή όλων των κανόνων χειρισμού και πλεύσεως που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις, τον Διεθνή Κανονισμό Αποφυγής Συγκρούσεων (Δ.Κ.Α.Σ), καθώς και την ναυτική γνώση, τέχνη και εμπειρία.
6. Σε κάθε κατάπλου και απόπλου και για την επίτευξη των βέλτιστων συνθηκών ασφαλείας καθίσταται αναγκαία και επιβεβλημένη η αγαστή συνεργασία και η προγενέστερη συνεννόηση μεταξύ των πλοιάρχων ή/ και κυβερνητών ή/και χειριστών ή/και μισθωτών-εκμισθωτών ή/και προστεθέντων αναφορικά με την σειρά αγκυροβολίας των υπό την διακυβέρνησή τους πλωτών μέσων.
7. Σε κάθε κατάπλου και απόπλου στον όρμο «Ναυάγιο» δέον όπως ενημερώνεται η υπηρεσία, ενώ να γίνεται σχετική εγγραφή στο Ημερολόγιο Γεφύρας από τα υπόχρεα τήρησης αυτού πλωτά μέσα.
8. Στην περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν υφίστανται ή/και έχουν μεταβληθεί τα καθοριζόμενα με τα (στ) και (η) σχετικά μέτρα ασφαλείας, όπως η παντός είδους και τύπου σήμανση και η ύπαρξη των οριζομένων ατόμων από τον Δήμο Ζακύνθου επί της παραλίας προς ενημέρωση και πληροφόρηση του κοινού και ως προς την απαγορευμένη ζώνη προσέγγισης ατόμων σε πλάτος σαράντα (40) μέτρων περιμετρικά από τα βράχια της παραλίας με την κατάλληλη σήμανση από τον Δήμο Ζακύνθου, απαγορεύεται αυτομάτως και σύμφωνα με τα προαναφερόμενα (στ) και (η) όμοια, η προσέγγιση-αγκυροβολία-παραμονή κάθε πλωτού μέσου και η λήψη θαλασσίου λουτρού, έως ότου και κατόπιν έγγραφης ενημέρωσης, αποκατασταθούν από τον Δήμο Ζακύνθου.
9. Οι παραβάτες της εν λόγω απόφασης ανεξαρτήτως συντρεχουσών ποινικών ή αστικών ευθυνών υπόκεινται σε διοικητικές κυρώσεις σύμφωνα με το άρθρο 157 του ν.δ. 187/1973 (ΦΕΚ 261/Α΄/1973) όπως ισχύει.
Ο Λιμενάρχης
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΣΙΟΥΤΗΣ
Πηγή φωτογραφίας:
https://www.greeka.com/ionian/zakynthos/tours/