Ο Αντιπεριφερειάρχης Ζακύνθου, Διον. Μυλωνάς, με επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό και τους αρμοδίους Υπουργούς Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Εργασίας, σχετικά με τη Διαβούλευση του αρθρου 11 για το Νομοσχέδιο περί Συγχώνευσης Μονάδων Κοινωνικής Φροντίδας σε συνιστώμενα ανά Περιφέρεια Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, αναφέρεται στην αναγκαιότητα συνέχισης λειτουργίας του Οργανισμού Δημόσιας Αντίληψης Ζακύνθου.
Η επιστολή αναφέρει τα εξής:
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις διατάξεις του εν επικεφαλίδι θέματος, σχετικά με το άρθρο 11 του Νομοσχεδίου για την «Κατάργηση και Συγχώνευση νομικών προσώπων του δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα», θα ήθελα να θέσω υπόψη σας ορισμένα σημαντικά σημεία και ιδιαιτερότητες του ΟΔΑΖ σε σχέση με τις άλλες Μ.Κ.Φ.
Ο ΟΔΑΖ στο νησί μας έχει ιστορία και είναι εξαιρετικά σημαντικός. Ιδρύθηκε το 1689 και επέζησε των Γάλλων και Άγγλων κατακτητών, εμφυλίων πολέμων και σεισμών. Από το έτος 1935 άρχισε να λειτουργεί ως οργανισμός δημόσιας αντίληψης που περιελάμβανε το Νοσοκομείο, το Ορφανοτροφείο, το Γηροκομείο και τον Παρθενώνα. Το Νοσοκομείο ήταν ΟΔΑΖ μέχρι το 1957 οπότε και έγινε ΝΠΔΔ.
Η ιδιαιτερότητά του, σε σχέση με τις υπόλοιπες Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας που λειτουργούν στην Ελλάδα, είναι ότι, ενώ όλες οι άλλες μονάδες λειτουργούν μόνο ως θεραπευτήρια χρόνιων παθήσεων ή κέντρα αποκατάστασης παιδικής ηλικίας, ο ΟΔΑΖ αποτελεί τη μοναδική δημόσια ΚΜΦ που λειτουργεί στα Ιόνια Νησιά και έχει υπ’ ευθύνη του τα παρακάτω τμήματα:
– Προστασίας παιδικής ηλικίας
– Προστασίας ηλικιωμένων
– Τμήμα χρονίως πασχόντων κλειστής περίθαλψης
– Τμήμα επαγγελματικής κατάρτισης και απασχόλησης ατόμων με αναπηρία
– Λέσχη δημιουργικής απασχόλησης ηλικιωμένων
Θεσμός για όλη την Περιφέρεια ο ΟΔΑΖ
Πέραν του ότι η προσφορά του ΟΔΑΖ στην τοπική κοινωνία και όχι μόνο, είναι τεράστια και δεδομένου ότι διαθέτει σημαντική ακίνητη περιουσία με κτηριακές εγκαταστάσεις συνολικής επιφανείας 4.000 τ.μ. που θα πρέπει να αξιοποιηθούν, θεωρώ ότι είναι θεσμός πλέον για όλη την Περιφέρειά μας. Γι’ αυτό πιστεύω, ότι λόγω της ιστορίας του και των πολλαπλών δραστηριοτήτων του, είναι ηθικό και δίκαιο να διατηρηθεί ως δημόσια, αυτόνομη, αυτοδιοίκητη Μ.Κ.Φ. με έδρα τη Ζάκυνθο και με Δ.Σ. το οποίο θα διοικείται σύμφωνα με τα σημερινά ισχύοντα. Σε διαφορετική περίπτωση, θα ήταν αδύνατο να ασκείται η Διοίκηση του «Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Ιονίων Νήσων» (σύμφωνα με την επωνυμία που ορίζει το άρθρο 11 του Νομοσχεδίου) από Δ.Σ., του οποίου η έδρα θα βρίσκεται έξω από το φυσικό χώρο λειτουργίας του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας.
Τα θύματα της νομικής μεταβολής
Θα θέλαμε να λάβετε σοβαρά υπόψη το έγγραφό μας και να διαμορφωθεί ανάλογα το υπό διαβούλευση άρθρο 11 του Νομοσχεδίου. Διαφορετικά οι ισορροπίες που έχουν εδραιωθεί εδώ και τόσα χρόνια και που έχουν αποδειχθεί απαραίτητες για την πραγματοποίηση της σκοπιμότητας του κέντρου, κινδυνεύουν να ανατραπούν. Θύματα της νομικής αυτής μεταβολής θα είναι οι ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, οι οποίες χρήζουν σωστών και γρήγορων αποφάσεων από μία αυτόνομη διοίκηση. Σε αντίθετη περίπτωση, είναι σίγουρο ότι θα υποβαθμιστεί το κοινωνικό έργο που επιτελεί τη δεδομένη στιγμή ο ΟΔΑΖ.
Βέβαιος ότι θα προσεγγίσετε το θέμα με την ευαισθησία που του αρμόζει, σας ευχαριστώ εκ των προτέρων».