Ενάμισης χρόνος έχει μεσολαβήσει από την δημοσίευση της απόφασης για την έγκριση του MASTER PLAN του λιμανιού της Ζακύνθου από τον τότε Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας σε ΦΕΚ και μετά από πολύμηνη αναμονή και πολλές συζητήσεις και αντιπαραθέσεις κυρίως ως προς την χωροθέτηση της προβλήτας κρουαζιεροπλοίων, το θέμα επανέρχεται στο προσκήνιο με αφορμή την έγκριση της ΜΠΕ των «Έργων επέκτασης –βελτίωσης (Προγραμματικό Σχέδιο) λιμένα Ζακύνθου» στην προσεχή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που θα πραγματοποιηθεί τις επόμενες ημέρες στην Κεφαλονιά.
Στο Περιφερειακό Συμβούλιο η (ΜΠΕ) των “ Έργων επέκτασης –βελτίωσης (Προγραμματικό Σχέδιο ) λιμένα Ζακύνθου”.
Η Μ.Π.Ε προβλέπει μια σειρά από έργα τα οποία θα γίνουν στο λιμάνι και εξασφάλισαν την έγκριση της ΕΣΑΛ, ενώ μοιραία η προσοχή για ακόμη μια φορά εστιάζεται στα πολυσυζητημένα έργα που αφορούν την κατασκευή της προβλήτας των κρουαζιεροπλοίων στο μώλο του Αγίου Διονυσίου.
Θυμίζουμε πως στην απόφαση του ο τότε Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας «εγκρίνει το Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) λιμένα Ζακύνθου, με εξαίρεση το τμήμα που αφορά στις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης, ο καθορισμός των οποίων θα γίνει με έκδοση σχετικού προεδρικού διατάγματος. Συγκεκριμένα, εγκρίνει την εναλλακτική λύση 2, αρχική διάταξη των εσωτερικών λιμενικών έργων, με τον όρο να τροποποιηθεί κατάλληλα η υποβληθείσα Κυκλοφοριακή Μελέτη, προκειμένου να εξετάσει τη σύνδεση της προκριθείσας λύσης με το οδικό δίκτυο της περιοχής. Η θέση των τεσσάρων (04) εγκάρσιων γεφυρωτών προβλητών είναι ενδεικτική στο Master Plan και δύναται να τροποποιηθεί, ελαφρώς χωρίς όμως να μεταβληθεί ο αριθμός και οι διαστάσεις τους».
ΤΑ ΕΡΓΑ
Τα προτεινόμενα έργα, όπως αυτά εγκρίθηκαν από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (εφεξής ΕΣΑΛ) με την απόφασή της υπ’ αριθμ. 3121.6/89467/2017 (ΦΕΚ 297/ΑΑΠ/29.12.2017) αφορούν συνοπτικά τα ακόλουθα:
- Κατά μήκος επέκταση του μώλου του Αγ. Διονυσίου με διεύθυνση προς τα βορειοανατολικά και δημιουργία προβλήτα πλάτους 50m, όπου το εξωτερικό ανατολικό της μέτωπο, έχει μήκος 413,50m και ωφέλιμο βάθος κρηπιδότοιχου στα -11,0m, για την παραβολή κρουαζιερόπλοιου και το εσωτερικό δυτικό της μέτωπο έχει μήκος 300m και ωφέλιμο βάθος κρηπιδότοιχου στα -9,0m, για την πλαγιοπρυμνοδέτηση Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου της γραμμής Ζακύνθου-Brindesi. Για τη δημιουργία της αναγκαίας ράμπας του εν λόγω οχηματαγωγού πλοίου γίνεται κρηπίδωση του τμήματος από τον νέο προβλήτα προς το υφιστάμενο ακρομώλιο του μώλου του Αγ. Διονυσίου.
- Καθαίρεση του υφιστάμενου τμήματος του μώλου του Αγ. Νικολάου και της υφιστάμενης εξέδρας, σε τμήμα μήκους 240m περίπου για την δημιουργία διαύλου εισόδου του λιμένα.
- Διαμόρφωση ακρομωλίου στο τμήμα του μώλου του Αγ. Νικολάου που απομένει.
Κατασκευή κυματοθραύστη μήκους 570m με διεύθυνση βορειοδυτική – νοτιοανατολική σε απόσταση 450m περίπου από το βόρειο μέτωπο της επέκτασης του μώλου του Αγ. Διονυσίου. - Βελτίωση της υφιστάμενης θωράκισης με φυσικούς ογκολίθους του παραλιακού μετώπου από την ρίζα του μώλου του Αγ. Νικολάου μέχρι την πλαζ του ΕΟΤ.
- Βυθοκόρηση του πυθμένα μέχρι βάθους -11,0m περί τον βραχίονα παραβολής κρουαζιερόπλοιου καθώς και στο θαλάσσιο χώρο έμπροσθεν της μαρίνας προκειμένου να επιτευχθούν ικανοποιητικά βυθίσματα για τους ελιγμούς του κρουαζιερόπλοιου.
- Βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης στα -8,0m και του διαύλου εισόδου στα -9,0m.
Σύμφωνα με την εισήγηση της Γεν. Δ/νση υποδομών & Μεταφορών και της Δ/νση περιβάλλοντος & χωρικού σχεδιασμού οι εργασίες που θα γίνουν οφείλουν να τηρούν κάποιους όρους και προϋποθέσεις όπως τα αλιευτικά πεδία της περιοχής, η επίβλεψη της αρχαιολογικής υπηρεσίας κ.α.
Το ζήτημα τέλος που αξίζει να επισημανθεί σε σχέση με τα έργα που σχεδιάζονται στην περιοχή, αφορά το γεγονός ότι την έγκριση της μελέτης του MASTER PLAN ακολούθησε ο σεισμός της 26ης Οκτωβρίου που άλλαξε άρδην τα δεδομένα στις λιμενικές εγκαταστάσεις του νησιού μας και προκάλεσε εκτεταμένες καταστροφές κυρίως στον τραπεζοειδή.
Η μελέτης της αποκατάστασης που έχει ήδη ανατεθεί σε μελετητικό γραφείο, θα λαμβάνει μοιραία υπόψη τα δεδομένα του master plan προκειμένου να μην δαπανηθεί χωρίς τον αναγκαίο προγραμματισμό το υψηλό κονδύλι που θα δοθεί για τις επισκευές στο λιμάνι.
ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΥ