Η οικονομική δυσχέρεια των καιρών έχει αλλάξει κατά πολύ τον τρόπο με τον οποίο οι Ζακυνθινοί επιλέγουν τί θα καταναλώσουν σε ένα σούπερ μάρκετ. Το οικονομικό κριτήριο είναι το ισχυρότερο, ενώ άλλα κριτήρια όπως η επωνυμία ή μια, ενδεχομένως, καλύτερη ποιότητα, μοιάζουν όχι απλά να έχουν εξασθενήσει, αλλά να έχουν πλέον εγκαταλειφθεί.
Ο κ. Γιώργος Κλάδης, υπεύθυνος του «Express Market» μας εξηγεί με ποιά κριτήρια οι καταναλωτές πραγματοποιούν τις αγορές του, ποιά προϊόντα επιλέγουν και ποιά αποφεύγουν προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα. «Ο κόσμος στρέφεται κυρίως στα βασικά προϊόντα που διαθέτουν τα σούπερ μάρκετ, δηλαδή τα είδη πρώτης ανάγκης όπως γάλα, ψωμί, κάποια φρούτα εποχής, ενώ από τα είδη κρεοπωλείου επιλέγουν κυρίως κιμά και κοτόπουλο. Αποφεύγουν τα ακριβά προϊόντα». Θέλοντας να διευκρινίσει τι ακριβώς εννοεί αναφέρει: «για παράδειγμα δεν θα πάρουν την ακριβή φέτα που διαφημίζει η τηλεόραση, αλλά θα αρκεστούν σε ένα λευκό τυρί, που είναι παραπλήσιό της, ή μια φέτα που έχει χαμηλό κόστος».
Με προσοχή προμηθεύονται και τα είδη καθαρισμού, όπως δηλώνει ο κ. Κλάδης. «Ψωνίζουν τα βασικά για τη διατήρηση της υγιεινής τους, ένα υγρό δαπέδου, ένα υγρό μπάνιου και το πιο φθηνό υγρό πιάτων». Κανένα ρόλο δεν παίζει, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, αν φέρουν την επωνυμία μιας γνωστής μάρκας, οι πελάτες θα διαλέξουν εκείνο που αναγράφει τη χαμηλότερη τιμή.
Ολοκληρώνοντας τις αγορές του, ο εκάστοτε καταναλωτής θα φτάσει στο ταμείο με το «καλάθι» του να μην ξεπερνάει τα είκοσι ευρώ. Το ποσό αυτό θα του εξασφαλίσει τα απαραίτητα για δύο – τρεις ημέρες. Αφού, προτιμάει να επισκεφτεί το σούπερ μάρκετ περισσότερες φορές, ξοδεύοντας «σε δόσεις» τα διαθέσιμα χρήματά του, παρά να χρησιμοποιήσει -και ως εκ τούτου γεμίσει- το μεγάλο καρότσι, κάνοντας τα ψώνια όλης της εβδομάδας, πράγμα που ομολογουμένως γινόταν στο παρελθόν.
Με τη σειρά τους, οι υπεύθυνοι του σούπερ μάρκετ «Συνετός», περιγράφουν ένα παρόμοιο σκηνικό. «Παίρνουν μόνο τα αναγκαία. Ζυμαρικά και όσπρια συνήθως επιλέγουν για φαγητό, επειδή αυτά είναι τα πιο φθηνά». Όσον αφορά τα τυροκομικά προϊόντα, παλαιότερα αγόραζαν το είδος τυριού που επιθυμούσαν, με κριτήριο τις προσωπικές τους προτιμήσεις, πλέον αρχικά ρωτούν να μάθουν ποιό είναι το πιο οικονομικό και ύστερα προχωρούν στην αγορά αυτού και μόνο.
Κλείνοντας, αξίζει να αναφερθεί ο τρόπος συμπεριφοράς πολλών, οι οποίοι προσπαθούν να εντοπίσουν τα πιο συμφέροντα προϊόντα στις διάφορες επιχειρήσεις του νησιού και στη συνέχεια τα εφοδιάζονται μεμονωμένα, δίχως απαραιτήτως να πραγματοποιούν το σύνολο των αγορών τους από το ίδιο μέρος. Το φαινόμενο έχει παρατηρηθεί από το «market 24 Ώρες». Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι «κυνηγάνε το πιο φθηνό. Κάνουν έρευνα και όπου το βρουν, εκεί πάνε. Από αλλού θα πάρουν χαρτικά είδη και από αλλού απορρυπαντικά για παράδειγμα. Δεν τους ενδιαφέρει αν είναι επώνυμο, αρκεί να έχει πολύ χαμηλή τιμή».
Ντένια Μαλτέζου