Με στόχο την υπογραφή σύμβασης για την κατασκευή συνολικά 40 μονάδων σκουπιδιών μέχρι το τέλος του 2020 εργάζεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής καθώς τα κονδύλια του ΕΣΠΑ κινδυνεύουν να χαθούν και όπως είναι ήδη γνωστό η νέα διαχειριστική περίοδος 2021- 2027 δεν προβλέπει μονάδες διαχείρισης Απορριμμάτων, όπως αυτή που σχεδιάζεται για τη Ζάκυνθο και περιλαμβάνεται στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2017-2020.
Στο τελευταίο φύλλο της εφημερίδας το Βήμα της Κυριακής, δημοσιεύτηκε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ που αφορά τον σχεδιασμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος για την κατασκευή 40 νέων μονάδων σκουπιδιών και τον στόχο τα έργα αυτά να έχουν συμβασιοποιηθεί έως το τέλος του 2021 ώστε να μη χαθούν τα διαθέσιμα 940 εκατ. ευρώ της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου ενώ σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, η απορροφητικότητα είναι εξαιρετικά μικρή μια που από τα 940.000.000 ευρώ την τρέχουσας χρηματοδοτικής περιόδου, έχουν απορροφηθεί μόλις 230.000.000 ευρώ.
Στις 14 Φεβρουαρίου λήγει η «επιτήρηση» για το έργο της ΟΕΔΑ
Η χαμηλή αυτή απορροφητικότητα που καταγράφει το Υπουργείο αφορά ασφαλώς και τη Ζάκυνθο, που μέχρι στιγμής έχει απορροφήσει ένα τμήμα μόνο των διαθέσιμων κονδυλίων και πιο συγκεκριμένα αυτά που αφορούν την αγορά – απαλλοτρίωση των οικοπέδων αλλά και τα χρήματα για το δρόμο πρόσβασης προς το Λίβα.
Καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα από το ίδιο το Υπουργείο Περιβάλλοντος για την ολοκλήρωση όλων των προβλεπόμενων έργων εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει καταρτιστεί, αξίζει να θυμίσουμε πως ειδικά σε ότι αφορά τη Ζάκυνθο το έργο της ΟΕΔΑ βρίσκεται όπως είναι ήδη γνωστό «υπό επιτήρηση» με την υποχρέωση μέχρι τις 14/2 να υπάρχει ανάδοχος για την κατασκευή του. Αυτό σημαίνει πως τα χρονικά περιθώρια για την ολοκλήρωση όλων των διαγωνιστικών για την υλοποίηση του έργου της Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης για τη Διαχείριση των Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) είναι πολύ στενά.
«Το έργο βρίσκεται υπό επιτήρηση αλλά το ερώτημα που τίθεται είναι αν μετά τις πρόσφατες συναντήσεις του Δημάρχου με το Γενικό Γραμματέα Διαχείρισης Απορριμμάτων αλλά και το Υπουργείο Ανάπτυξης δόθηκε κάποιος άλλος οδικός χάρτης για την εξέλιξη του διαγωνισμού» ανέφερε μιλώντας στον -Ε- για το θέμα ο δημοτικός σύμβουλος και Αντιπρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Αν. Ξένος που κατά το παρελθόν είχε εκφράσει πολλές φορές δημόσια την αγωνία του για την εξέλιξη των διαδικασιών που αφορούν το έργο και εκτίμησε πως είναι σημαντικό να παρουσιαστούν από την πλευρά του Δήμου και του ΦοΔΣΑ συγκεκριμένα επιχειρήματα για την παράταση των χρονοδιαγραμμάτων.
Το γεγονός ότι ο διαγωνισμός για την ΟΕΔΑ δημοσιεύτηκε και ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη σίγουρα γεννά αισιοδοξία, ωστόσο δεν λείπει ο προβληματισμός καθώς σε αυτόν τον διαγωνισμό συμμετέχει τελικά μόνο μια εταιρεία της οποίας η τεχνική και οικονομική προσφορά θα εξεταστεί από την αρμόδια Επιτροπή.
Σύμφωνα δε με τον κ. Ξένο το γεγονός ότι συμμετέχει μόνο μια εταιρεία έχει αρνητικές αλλά και θετικές παραμέτρους, αφού αποφεύγονται οι μελλοντικές καθυστερήσεις λόγω ενστάσεων και προσφυγών στο διαγωνισμό.
Στον προβληματισμό και της συζήτηση γύρω από το έργο, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα όσα ξεκαθάρισε ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου και ο ίδιος ο Δήμαρχος Ν. Αρετάκης, διευκρινίζοντας πως είναι έτοιμος ακόμη και να ακυρώσει το διαγωνισμό που έγινε για το εργοστάσιο του Λίβα αν δει ότι δεν εξυπηρετούνται τα συμφέροντα της Ζακύνθου.
Σε κάθε περίπτωση ο χρόνος μετρά αντίστροφα για το έργο που περιλαμβάνει εκτός από την κατασκευής της Μονάδας και του ΧΥΤΥ και την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου για την υποστήριξη της υλοποίησης και δοκιμαστικής λειτουργίας της Εγκατάστασης που ακόμη δεν έχει οριστεί.
Να σημειωθεί τέλος πως αυτές τις ημέρες εκπνέει και το «τελεσίγραφο» που φαίνεται να δόθηκε από το Γενικό Γραμματέα Διαχείρισης Απορριμμάτων σε Δήμο και Μεσόγειο προκειμένου να αρθούν τα αδιέξοδα που αφορούν την λειτουργία της ενδιάμεσης λύσης και παραμένει προς το παρόν άγνωστο αν υπήρξαν εξελίξεις μετά την θυελλώδη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου και την απόφαση για πληρωμή της εταιρείας ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ.
Μ.Π.