Χρήσιμα συμπεράσματα εξάγονται από τις ομιλίες των συμμετεχόντων στην ημερίδα για τα τροχαία ατυχήματα που οργάνωσε το περασμένο Σαββάτο ο Σύλλογος Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Ζακύνθου “Ο Άγιος Διονύσιος” και εκεί διεφάνη η ανάγκη σωστής και έγκαιρης κυκλοφοριακής αγωγής που θα ξεκινά από το σχολείο.
Την εκδήλωση άνοιξε ο Πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Αντώνιος Νέγκας που κάλεσε τους ομιλητές στο βήμα.
Ο Διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Νεκτάριος Τσώλος είπε ότι δεν θα σταματήσει ποτέ η προσπάθεια που γίνεται στους δρόμους του νησιού για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και έκανε γνωστό ότι το 2012 είχαμε στη Ζάκυνθο 5 θανατηφόρα τροχαία, ενώ ο πρώτος θάνατος από τροχαίο καταγράφηκε το 1856 σε παγκόσμιο επίπεδο και στην Ελλάδα το 1907 στη στήλη του Αδριανού με θύμα μία 25χρονη μητέρα. Συνεχάρη τον Πρόεδρο του Συλλόγου κ. Νέγκα για την προσπάθεια που καταβάλλει όλα αυτά τα χρόνια και σημείωσε ότι η Τροχαία θα είναι αρωγός και συμπαραστάτης σε όλα αυτά.
Χαιρετισμό εκ μέρους του Αντιπεριφερειάρχη που βρισκόταν στην Κέρκυρα για τις εργασίες του Περιφερειακού Συμβουλίου Ιονίων Νήσων, απηύθυνε ο σύμβουλος κ. Πυρομάλλης ο οποίος περιέγραψε τον προγραμματισμό έργων που έχουν γίνει στον τομέα της οδικής ασφάλειας.
Ο κοινωνιολόγος Βασίλης Μούτσιος στην ομιλία του είπε ότι τα τροχαία συνεχίζουν να ταλαιπωρούν την κοινωνία μας και γι’ αυτό πρέπει άμεσα και υπεύθυνα να ενσκήψουμε στο πρόβλημα καθώς σε ετήσια βάση χάνεται μία πόλη 2.000 κατοίκων. Ακόμα επεσήμανε πως οι κάμερες και τα πρόστιμα δεν λύνουν το πρόβλημα καθώς δεν φέρνουν πίσω τη ζωή που χάνεται και γι’ αυτό πρέπει να σταθούμε στην εκπαίδευση των οδηγών και την κυκλοφοριακή αγωγή.
Ο Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Παύλος Καψαμπέλης εξήρε την ευαισθητοποίηση του Προέδρου του Συλλόγου πρόληψης τροχαίων Ατυχημάτων Αν. Νέγκα, ο οποίος αν και έχει πληρώσει βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο χάντοντας το παιδί του συνεχίζει να αγωνίζεται μέσα από το φορέα που ο ίδιος συνέστησε.
Ο κ. Καψαμπέλης ακολούθως αναφέρθηκε στη σημασία που έχει το κράνος για τους δικυκλιστές λέγοντας ότι το 80% των ανθρώπων που χάνονται σε τροχαία οφείλεται σε κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Επίσης έκανε γνωστό ότι στο νέο Νοσοκομείο υπάρχει Μονάδα Εντατικής Θεραπείας η οποία όμως δεν λειτουργεί λόγω μνημονίου.
Ο ορθοπεδικός του Νοσοκομείου Νίκος Ποταμίτης είπε ότι τα μέλη του Συλλόγου για την πρόληψη των τροχαίων μετατρέπουν σε δημιουργικό αγώνα τη λύπη τους και ξεπερνώντας την προσωπική απώλεια διεκδικούν. Ανέφερε ότι οι οδηγοί συχνά προσομοιώνουν τους δρόμους με πίστες αγώνων και ζήτησε ένα άλλο αξιακό μοντέλο κατανάλωσης.
Ο πρώην Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Συγκοινωνιών Κώστας Αρκαδιανός συνεχάρη για τον αγώνα του τον κ. Αντώνη Νέγκα και χαρακτήρισε κύρια αιτία των τροχαίων τα προσπεράσματα. Ανέφερε ότι οι 3 αιτίες των ατυχημάτων είναι ο άνθρωπος, ο δρόμος και το όχημα και υπενθύμισε ότι στους δρόμους κυκλοφορούν άνθρωποι αγχωμένοι, νευριασμένοι, στενοχωρημένοι, με μειωμένη όραση και ακοή, και αυτά πρέπει να τα λαμβάνουμε υπόψη όλοι μας όταν οδηγούμε.
Ο εκπαιδευτικός Παύλος Φουρνογεράκης που είναι υπεύθυνος του συμβουλευτικού σταθμού νέων, αναφέρθηκε στις ευθύνες των μεγάλων -εκπαιδευτικών και γονέων- και είπε ότι δεν πρέπει να ενδίδουμε στις πιέσεις ούτε να υποχωρούμε στις απαιτήσεις των παιδιών που ζητούν να τους αγοράσουμε δίκυκλο γιατί οι νέοι δεν έχουν την ωριμότητα και δεν αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο. Αναρωτήθηκε τι κάνουν οι δάσκαλοι για να γλυτώσουν τα παιδιά από τον κίνδυνο της ασφάλτου και απάντησε πως είναι αποκαρδιωτικά τα αποτελέσματα. Οι γονείς θεωρούν ότι επιτελούν το καθήκον τους με το να προσφέρουν υλικά αγαθά ενώ χρειάζεται αγάπη κι ενδιαφέρον προς τα παιδιά, κατέληξε ο κ. Φουρνογεράκης.
Η ψυχολόγος Ιωάννα Παράσχη είπε ότι τα ατυχήματα είναι η κυριότερη αιτία θανάτου των παιδιών και μίλησε για τον άχαρο ρόλο που έχουν εκ των υστέρων οι ψυχολόγοι που πρέπει να παρέμβουν για να στηρίξουν μετά την απώλεια της ανθρώπινης ζωής. Ειδικά μνεία έκανε στο φαινόμενο του θρήνου που εκφράζεται διαφορετικά στους μεγάλους και διαφορετικά στα παιδιά.
Η δικηγόρος Νίκη Τεμπονέρα στάθηκε στα θέματα της νομοθεσίας που ισχύει και είπε ότι δεν εφαρμόζεται, ενώ σημείωσε με νόημα πως στη χώρα μας μόνιμα μας φταίνε οι άλλοι και δεν αναλαμβάνουμε εμείς οι ίδιοι τις ευθύνες μας. Είπε ότι εκείνος που δεν έχει δίπλωμα, άδεια, ασφάλεια δεν πρέπει να ακουμπάει το αυτοκίνητο και να μην βάζει το κλειδί στη μηχανή αν έχει καταναλώσει αλκοόλ. «Φοράμε ζώνη, δεν εκδικούμεθα τον άλλο οδηγό, δε νευριάζουμε, δεν τρέχουμε, δεν πατάμε τη διαχωριστική γραμμή, δεν μπαίνουμε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας» είπε η κ. Τεμπονέρα.
Ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΖ και δημοτικός σύμβουλος Παναγιώτης Αβράμης στην ομιλία του είπε ότι η κυκλοφοριακή αγωγή πρέπει να γίνει κύριο μάθημα στα σχολεία και αυτό να ζητηθεί από το Υπουργείο παιδείας. Επίσης ανακοίνωσε ότι θα επαναλειτουργήσει το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής του Δήμου.
Ο μηχανικός κ. Βάλβης με τη βοήθεια προβολής εικόνων έδειξε πολλά από τα προβληματικά σημεία του οδικού δικτύου και είπε ότι είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν στηθαία στους δρόμους. «Λείπουν οι κόμβοι και οι διαγραμμίσεις, υπάρχει ολισθηρότητα σε αρκετά σημεία των δρόμων και απαιτείται συστηματική συντήρηση και οι σωστές κλίσεις στο οδικό δίκτυο» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Βάλβης.
Τέλος ο συνταξιούχος εκπαιδευτικός κ. Σπίνος πήρε το λόγο για να αναφερθεί στην απουσία του κράτους σε ζητήματα που είναι απαραίτητη η παρέμβαση και ο προγραμματισμός.