Η εξάπλωση των φαινομένων ασθένειας του κοροναϊού COVID-19 κατά την πρόσφατη περίοδο φέρνει, ως τώρα, αρνητικές παρενέργειες στον τουριστικό τομέα διεθνώς.
Απαιτείται οι τουριστικές επιχειρήσεις να διαχειριστούν τα ζητήματα μείωσης των κρατήσεων και της ζήτησης, απομονώνοντας τις εκδηλώσεις πανικού. Επισημαίνουμε την ανάγκη για ψύχραιμη αντιμετώπιση, καθώς παρόμοιες υγειονομικές κρίσεις έχουν υπάρξει και στο πρόσφατο παρελθόν (γρίπη H1N1), παρήλθαν σε σχετικά σύντομο διάστημα και αντιμετωπίστηκαν με επιτυχία στην Ελλάδα και διεθνώς.
· Αποφυγή υπερβολικών εκπτώσεων ευρείας κλίμακας
Αναμένεται οι Tour Operators και οι εκπρόσωποί τους, να επιχειρήσουν την επικοινωνιακή μεγιστοποίηση του προβλήματος, με στόχο που θα ξεπερνάει την συνετή αντιμετώπιση του πρόσκαιρου προβλήματος και θα προσβλέπει στην ακραία μακροχρόνια μείωση των τιμών. Θα προταθούν περιορισμοί στις συμφωνημένες πληρωμές/προκαταβολές της τρέχουσας περιόδου.
Συνιστάται η ψύχραιμη στάση απέναντι σε υπερβολικές προτάσεις μείωσης των τιμών, αλλά και η από κοινού αλληλέγγυα στάση και τοποθέτηση των τουριστικών επιχειρηματιών, πρωτίστως των ξενοδόχων, που θα δεχθούν τις ισχυρότερες πιέσεις.
Συνιστάται όποιες εκπτώσεις ζητηθούν, να υλοποιηθούν με γνώμονα τη βραχυπρόθεσμη κρίση και να στοχεύσουν σε συγκεκριμένες μη αποδοτικές περιόδους, όπως της χαμηλής σεζόν και των μηνών Απριλίου και Μάϊου, αντί να είναι ευρείας κλίμακας για όλη τη σεζόν.
Προστατεύστε τα ταμειακά διαθέσιμα των επιχειρήσεών σας, καθώς θα υπάρξει υστέρηση σε εισπράξεις για το άμεσο διάστημα 2-4 μηνών.
Μια υποχώρηση υπό καθεστώς πανικού μπορεί να δεσμεύσει τις τιμές βάσης για περισσότερα από 2 έως 4 χρόνια, χωρίς αυτό να είναι πραγματικά απαραίτητο και είναι σημαντικό οι ξενοδοχειακοί επιχειρηματίες να επιδείξουν ψυχραιμία και προσοχή.
Ας μην ξεχνούμε την εμπειρία από προηγούμενες επιδημίες, η οποία έχει δείξει ότι η αγορά ανακάμπτει γρήγορα μόλις αλλάξει η ψυχολογία του ταξιδιωτικού κοινού.
· Επαναξιολόγηση στους όρους των κρατήσεων
Αντί για άσκοπες εκπτώσεις, συνιστάται να προσφερθούν πιο ευνοϊκοί όροι κρατήσεων. Ιδίως μπορεί να προσφερθεί μεγαλύτερη ευελιξία στους πελάτες να μεταθέσουν σε άλλη ημερομηνία την κράτησή τους χωρίς επιπλέον κόστος, προκειμένου να νιώσουν μεγαλύτερη σιγουριά να προχωρήσουν στην κράτηση.
· Όχι περικοπές στην ποιότητα των υπηρεσιών – Προστιθέμενη αξία στην πελατεία
Είναι σημαντικό να διατηρηθεί αμετάβλητο το επίπεδο της παροχής υπηρεσιών. Αυτό προσδίδει σεβασμό στο πελάτη και εγγυάται τη μακροχρόνια σχέση των επιχειρήσεων με την πελατεία τους, καθώς και τη στήριξη της Ζακύνθου ως τουριστικού προορισμού σε βάθος χρόνου. Η Ζάκυνθος πρέπει να είναι έτοιμη να δεχθεί τους επισκέπτες μας από τη πρώτη ημέρα της σαιζόν, παρέχοντας όλες τις υπηρεσίες μας χωρίς καμία υποβάθμιση.
Όταν μειώνεται η ποιότητα των παροχών και η ικανοποίηση των πελατών, γίνεται δύσκολο να διατηρηθεί η θετική αξιολόγηση και η προσέλκυση νέας πελατείας μετά το τέλος της κρίσης, το οποίο θα έλθει νομοτελειακά νωρίτερα από όσο φημολογείται.
· Επαναπρογραμματισμός προωθητικών ενεργειών
Όσο βρίσκεται σε έξαρση η επιδημία και υπάρχει αρνητική προδιάθεση της κοινής γνώμης έναντι των ταξιδιών, δεν υπάρχει λόγος να δαπανώνται χρήματα για προβολή (π.χ. για Google adwords). Συνιστάται να ξεκινήσει η προβολή αμέσως μόλις περάσει σε φάση ύφεσης η επιδημία και σταματήσει η διαρκής δημοσιότητα γύρω από τον κοροναϊό.
· Αξιοποίηση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων
Η Ζάκυνθος είναι πλούσια ως προς το τουριστικό προϊόν και την ταυτότητά της. Αξιοποιήστε θετικά τα ιδιαίτερα και μοναδικά στοιχεία. Τέτοια είναι η τοπική γαστρονομία, ο μοναδικός και προστατευόμενος χαρακτήρας του περιβάλλοντος (Θαλάσσιο Πάρκο, χελώνα, ορεινές περιοχές φυσικής ομορφιάς), η μουσική παράδοση και ο επτανησιακός πολιτισμός, οι εναλλακτικές δραστηριότητες (καταδυτικές δραστηριότητες, περιπατητικές και ποδηλατικές εκδρομές, εμβληματικά αξιοθέατα σε όλο το νησί).
Αν κάποιες περικοπές είναι αναπόφευκτες, θα πρέπει να περιοριστούν μόνο σε τομείς με τον ελάχιστο αντίκτυπο στην ικανοποίηση των επισκεπτών και τη θετική εικόνα των επιχειρήσεων και της Ζακύνθου.
Ας κατανοήσουμε όλοι ότι η κρίση θα είναι παροδική και σύντομη.
Ας επιδείξουμε ψυχραιμία, ώστε οι παρενέργειες να μην δεσμεύσουν τις επιχειρήσεις και τη Ζάκυνθο για χρόνια.
Η Ζάκυνθος είναι και θα παραμείνει κορυφαίος, ελκυστικός και δημοφιλής προορισμός όπως πριν και μετά την κρίση.
Ας κρατήσουμε όλοι τις θέσεις μας, με ψυχραιμία, σκεπτόμενοι το μέλλον και όχι το στενό παρόν.
Για την Επιτροπή Τουριστικής Προβολής & Ανάπτυξης Ζακύνθου
Ο Πρόεδρος Χαράλαμπος Βαρβαρίγος
Ο Αντιπρόεδρος Αντώνης Νικολουδάκης