Την επίσπευση των διαδικασιών εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, δύο μήνες ενωρίτερα απ’ όσο προβλέπει το σύνταγμα, αποφάσισαν το βράδυ της Δευτέρας οι κ.κ. Αντώνης Σαμαράς και Ευάγγελος Βενιζέλος.
Η απόφαση ελήφθη λίγα λεπτά μετά την επίσημη ανακοίνωση του Eurogroup, που εξασφάλιζε τη συνέχιση της προστασίας για την Ελλάδα μέχρι και τα τέλη Φεβρουαρίου και επαναβεβαίωνε τον στρατηγικό στόχο της κυβέρνησης για έξοδο από το Μνημόνιο μέσω μιας προληπτικής γραμμής πίστωσης.
Μετά απ΄ αυτή την εξελίξη το ενδιαφέρον στρέφεται στις διεργασίες, εντός και εκτός Κοινοβουλίου και κυρίως εάν θα επιτευχθεί η ελάχιστη συναίνεση των 180 βουλευτών για την εκλογή προέδου από την παρούσα Βουλή, ή εάν η όλη διαδικασία αποτύχει και εκ των πραγμάτων οδηγηθεί η χώρα σε πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.
Η πρώτη ψηφοφορία για την εκλογή Προέδρου τοποθετήθηκε στις 17 Δεκεμβρίου και οι επόμενες ορίζονται, βάσει Συντάγματος, με διάστημα πέντε ημερών μεταξύ τους, δηλαδή στις 23 και τις 29 τρέχοντος. Στις δύο πρώτες απαιτείται πλειοψηφία 200 βουλευτών, ενώ στην τρίτη 180.
Ο πρωθυπουργός επανέλαβε, και από τη Βουλή, τη βεβαιότητά του για την εκλογή Προέδρου. Ωστόσο, εάν οι ψηφοφορίες αποβούν άκαρπες, η χώρα θα οδηγηθεί σε πρόωρες εκλογές, με πιθανές ημερομηνίες τις 25 Ιανουαρίου ή την 1η Φεβρουαρίου. Με αυτά τα δεδομένα, η τελική συζήτηση για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης με την τρόικα θα πραγματοποιηθεί από μια κυβέρνηση που είτε θα έχει αναβαπτισθεί μέσω της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας είτε θα έχει προκύψει από την ψήφο του εκλογέων.
Κατά την κυβερνητική εκπρόσωπο, η απόφαση οριστικοποιήθηκε σε χθεσινή συνάντηση των δύο ανδρών, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσίευμα της «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ», η απόφαση των δύο είχε «κλειδώσει» ήδη από το βράδυ της Κυριακής στη Βουλή και επρόκειτο να ανακοινωθεί μετά από την οριστικοποίηση της απόφασης του Eurogroup. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι οι πρώτες συνεννοήσεις, άτυπες πάντοτε, στο Κοινοβούλιο για τις ημερομηνίες των τριών εκλογών έγιναν παράλληλα με τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2015.
Οι δύο άνδρες είχαν απευθείας επαφή με τον κ. Κάρολο Παπούλια, τον οποίο και ενημέρωσαν για τις προθέσεις τους, ενώ είναι προφανές ότι σχετικά μηνύματα είχαν αποσταλεί και προς το εξωτερικό, προκειμένου να διασφαλιστεί η σύντομη, δίμηνη αντί της αρχικώς εξάμηνης, παράταση του προγράμματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, στις σχετικές επαφές, ο κ. Σόιμπλε άφησε να εννοηθεί ότι θα αποδεχόταν τη δίμηνη παράταση αν επισπευδόταν η άρση της πολιτικής αβεβαιότητας.
Οι πιθανοί υποψήφιοι
Με την ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου φούντωσε πάλι η ονοματολογία παρα τις προσπάθειες του Πρωθυπουργικού Γραφείου να την περιορίσει.
Σύμφωνα πάλι με την ΚΑΘΗΜΕΙΡΝΗ συνεργάτες του πρωθυπουργού σημείωναν ότι το πρόσωπο του υποψηφίου δεν έχει «κλειδώσει» επιδιώκοντας να «ακυρώσουν» ονόματα που είχαν κυκλοφορήσει το προηγούμενο διάστημα. Υπενθυμίζεται ότι, ως υποψήφιοι, είχαν εμφανιστεί ο πρώην πρωθυπουργός και πρόεδρος ε.τ. του ΣτΕ Παναγιώτης Πικραμμένος, οι πρώην επίτροποι στην Ε.Ε. Στ. Δήμας και Μαρία Δαμανάκη, αλλά και προσωπικότητες του επιχειρηματικού κόσμου.
Επίσης, ακούστηκε το όνομα του Ελληνα Ευρωπαίου Διαμεσολαβητή και ακαδημαϊκού Νικηφόρου Διαμαντούρου και, εσχάτως, συζητήθηκε ως υποψήφιος ο καθηγητής Δημοσίου Δικαίου και -εδώ και πλέον της μιας δεκαετίας- πρόεδρος του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο Λουξεμβούργο, Βασίλης Σκουρής.
Φ.Σ.