Αντιδιαβρωτική προστασία και συντήρηση, ζώνη άμυνας στην παραλία για την προστασία του σκάφους και μια υπόγεια σήραγγα που θα οδηγεί σε παρατηρητήρια για την θέαση από τους βράχους. Κόστος 3-4 εκ. ευρώ και εκτιμώμενος χρόνος έργου 3- έως 4 μήνες. Και όλα αυτά να δημοπρατηθούν πριν πιάσει ο Χειμώνας και χαθεί το πλοίο
Mια ολοκληρωμένη μελέτη για την διάσωση του περίφημου “ναυαγίου” στη Ζάκυνθο, παρουσίασε το πρωί του Σαββάτου η ομάδα εργασίας του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου με επικεφαλής τον καθηγητή Δημήτρη Καλιαμπάκο. Στην εκδήλωση παρέστη ο Πρύτανης του Ε.Μ.Π. Ιωάννης Χατζηγεωργίου και σύσσωμες οι τοπικές αρχές.
Η πρωτοβουλία της εκπόνησης της μελέτης ανήκει στο ίδιο το Πολυτεχνείο το οποίο “επιστράτευσε” καθηγητές και ειδικούς επιστήμονες από διαφορετικές σχολές του ιδρύματος, προκειμένου να την παραδώσει και να τεθεί σε διαδικασία υλοποίησης στη συνέχεια κατά τρόπο που θα προβάλει κατά μοναδικό τρόπο την ομορφιά της νησιωτικής Ελλάδας διεθνώς.
Πρόκειται για την πλέον ολοκληρωμένη πρόταση που έχει υποβληθεί τα τελευταία χρόνια καθώς περιλαμβάνει προτάσεις για όλα τα γνωστά προβλήματα που έχουν προκύψει στην περιοχή, περιλαμβανομένων και εκείνων που αφορούν την προσβασιμότητα και τη θέαση.
Οι βασικές κατευθύνσεις της μελέτης περιλαμβάνουν την συντήρηση, ανάδειξη και προστασία του πλοίου, την αναπλήρωση της ακτής ώστε να μην καταπονείται από τον κυματισμό το πλοίο, την δημιουργία ζώνης ασφαλούς πρόσβασης και την δημιουργία παρατηρητηρίων μέσα από υπόγεια τούνελ που θα έχουν έξοδο στα πρανή των βράχων γύρω από τον ακτή.
Το πως θα γίνουν όλα αυτά τα ανέλυσαν επαρκώς τα μέλη της ειδική επιστημονικής ομάδας, αφήνοντας όμως στην άκρη ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ακανθώδες ιδιοκτησιακό ζήτημα της περιοχής, γεγονός που θα πρέπει να επιλυθεί, εάν και εφόσον υλοποιηθεί η πρόταση για τα υπόγεια τούνελ.
Μιλώντας κατά την παρουσίαση της μελέτης ο καθηγητής Δημήτρης Καλιαμπάκος, επισήμανε την πολιτιστική αξία του ναυαγίου και αναφέρθηκε στον διττό στόχο της μελέτης, δηλαδή στη διάσωση και αντιδιαβρωτική προστασία και στην ασφαλή επισκεψιμότητα στο Ναυάγιο.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ
Ο κ. Διονύσης Ακτύπης, Βουλευτής Ζακύνθου άνοιξε την αυλαία της εκδήλωσης για το Ναυάγιο και είπε τα εξής:
“Οι επιστήμονες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου έσκυψαν πάνω σε ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ζάκυνθος τα τελευταία 40 χρόνια. Έχουμε το δεύτερο σε επισκεψιμότητα αξιοθέατο στην Ελλάδα, που το επισκέπτονται 1 εκ. άνθρωποι κάθε χρόνο και εμείς το έχουμε αφήσει στην τύχη του. Είναι η πρώτη φορά που κάποιοι το προσεγγίζουν το ζήτημα επιστημονικά. Πλέον, υπάρχει αυτή η ΄΄πολυπόθητη΄΄μελέτη που ακουγόταν τα τελευταία 10 χρόνια και δεν υπήρχε ποτέ. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, ολοκληρώθηκε με σύντομη διαδικασία ώστε να προλάβουμε τα χειρότερα και να σώσουμε ότι μπορούμε να σώσουμε.΄΄
Η συγκεκριμένη παρουσίαση είχε ως άμεσο στόχο να ενημερώσει τους Ζακυνθινούς για το πως θα επισκευαστεί ο ΄΄Παναγιώτης΄΄ και συνάμα ως έμμεσο στόχο να τους κινητοποιήσει. Με λίγα λόγια πρέπει πρώτα οι Ζακυνθινοί να νοιαστούν για αυτό το πλοίο και μετέπειτα όλοι οι άλλοι. Κάτι όπου όπως φάνηκε και έγινε εφόσον πλήθος κόσμου έδειξε ενδιαφέρον για το τι θα γίνει από εδώ και πέρα.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΥΤΑΝΗ ΤΟΥ Ε.Μ.Π
Ο κ. Ιωάννης Χατζηγεωργίου, πρύτανης του Ε.Μ.Π απηύθυνε έναν σύντομο χαιρετισμό για το χρονικό της συγκεκριμένης μελέτης:΄΄ Το Πολυτεχνείο έχει στο DNA του την προσφορά και αυτό είναι αλήθεια. Αυτό αποδεικνύεται και από την συγκεκριμένη παρέμβαση. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσε άλλο ίδρυμα στην Χώρα να αναλάβει μια τέτοια επιστημονική προσέγγιση σε βάθος εργασία. Υπάρχει μια ομάδα που είναι ένας περιορισμένος αριθμός 39 ατόμων. Η διαχείριση μιας τέτοιας ομάδας επιστημόνων είναι πολύ δύσκολη. Εμείς τα καταφέραμε επειδή εμείς ως Πολυτεχνείο είμαστε περισσότερο προσεγγίσιμοι από όσο είναι κάθε άλλος.
Το γεγονός είναι ότι ολοκληρώθηκε η εργασία σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Εργάστηκαν 39 άνθρωποι για εκατοντάδες ώρες. Το Πολυτεχνείο δαπάνησε ένα πολύ μεγάλο και σεβαστό ποσό για την ολοκλήρωση αυτής της μελέτης. Χωρίς να περιλαμβάνονται οι ανθρωποώρες. Κάναμε πράγματα όπου και εμείς οι ίδιοι δεν τα είχαμε κάνει ποτέ. Έτσι, μπορούμε να ευχαριστήσουμε και την τοπική κοινωνία που μας έδωσε αυτή την δυνατότητα. Αυτή την στιγμή, θα γνωρίσετε πως είναι ο πυθμένας. Είναι κάτι που δεν γίνεται καθημερινά αυτό. Εμένα μου έκανε εντύπωση που κάποια στιγμή είδα και ένα σκαλοπάτι εκεί. Θα δείτε την μέτρηση των κυματισμών αλλά και της ανύψωσης της θάλασσας. Για όλα αυτά χρειάστηκαν δικούς μας χώρους. Εργαλεία τα οποία δεν τα είχαμε και τα αγοράσαμε.
Φυσικά, ξεπεράσαμε και όλα τα διαδικαστικά προβλήματα γιατί το Πολυτεχνείο είναι Δημόσιο. Δεν μπορεί να δαπανά τόσο εύκολα χρήματα αλλά εμείς το κάναμε γιατί έχουμε τον ειδικό λογαριασμό των κονδυλίων έρευνας και μας επιτρέπει την ευελιξία αυτή. Έχει σημασία μέχρι και η τελευταία λεπτομέρεια σε όλα αυτά. Επίσης θα ήθελα να τονίσω ότι ΄΄τσουνάμι΄΄ από πτώσης βράχων δεν υπάρχουν ΄΄.
Όλοι όσοι δούλεψαν για αυτό το έργο που παρουσιάστηκε δεν είδαν απλώς κάποια ΄΄παλιοσίδερα΄΄ αλλά ένα ΄΄σώμα΄΄. Η μελέτη του Ναυάγιο έδωσε πολλές απαντήσεις αλλά ταυτόχρονα κίνησε το ενδιαφέρον γύρω από την ΄΄βαθιά΄΄ έρευνα που έγινε γύρω από αυτό το σκουριασμένο καράβι που είναι ξεβρασμένο στα ορεινά.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Ο κ. Δημήτρης Καλιαμπάκος, Συντονιστής της ομάδας έργου του Ε.Μ.Π έκανε την πρώτη παρουσίαση της μελέτης μέσω της εισήγησης του για το Ναυάγιο και είπε τα εξής:΄΄ Πριν 3 μήνες περίπου με ΄΄βασανίζατε΄΄ στο Δημοτικό Συμβούλιο για να σας αποκαλύψω κάτι για την μελέτη. Ήρθε η ώρα να τα ακούσετε όλα μαζί σε ένα ωραίο πακέτο. Τότε είχε την σημασία του το να μην αποκαλύψουμε λεπτομέρειες γιατί μέχρι την τελευταία στιγμή ΄΄παλεύαμε΄΄ πάνω σε αυτό.
Το πολυτεχνείο έχει δαπανίσει πάνω από 100.000 ευρώ σε αγορά εξοπλισμού, ταξίδια αλλά και στην αγορά εξωτερικών υπηρεσιών. Δεν κάναμε την δουλειά από την Αθήνα αλλά 100 μέρες ξοδεύτηκαν στην Ζάκυνθο. Κάποιες από αυτές τις είδατε και κάποιες άλλες δεν τις είδατε. Η δουλειά έγινε πάνω στο Ναυάγιο. Αυτό που δεν μετριέται σε ποσότητα είναι η προσπάθεια για το καλύτερο αποτέλεσμα.
Στο Δημοτικό Συμβούλιο που είχε γίνει τότε σας είχαμε πει ότι θα αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο θα βλέπεται τον ΄΄Παναγιώτη΄΄. Κρύβει πίσω του μια συναρπαστική ιστορία.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΩΝ:
Το πρώτο στοιχείο αναφέρει ότι το Ναυάγιο έχει μια πολύ μεγάλη πολιτιστική αξία. Όλοι είναι εύκολο να αναγνωρίζουμε την οικονομική αξία αλλά η αγάπη δισεκατομμυρίων ανθρώπων στον κόσμο έδωσε στον Ναυάγιο μια πολύ ισχυρή πολιτιστική αξία. Η ομάδα του Πολυτεχνείου συμπεριφέρεται στο Ναυάγιο ως μνημείο. Ανεξάρτητα από τους χαρακτηρισμούς και τις νομοθεσίες, το Ναυάγιο κέρδισε την αγάπη εκατομμυρίων ανθρώπων.
Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι η Ζάκυνθος δεν είναι μόνο το Ναυάγιο. Εμείς αυτό το λέμε και το εννοούμε. Πιστεύομε ακράδαντα ότι η Ζάκυνθος του πολιτισμού και την ιστορίας είναι ένα στοίχημα το να την ανακαλύψει κανείς. Το Ναυάγιο πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως ένα παράθυρο ανοιχτό ώστε να έρθει κάποιος κι να γνωρίσει την Ζάκυνθο. Ο τρόπος όπου εμείς αναδεικνύουμε το Ναυάγιο είναι κάτι όπου εκπαιδεύει τον επισκέπτη ώστε να ψάχνει πέρα από την εικόνα.
Το τρίτο στοιχείο έχει να κάνει με την διαμόρφωση της σχέσης του παγκόσμιου κοινού με το Ναυάγιο. Αυτό που μαγεύει τον κόσμο είναι αίσθηση του κινδύνου που υπάρχει σε ένα τοπίο τόσο όμορφο. Αυτή η σχέση όπου έχει διαμορφωθεί στηρίζεται στην αυθεντικότητα την οποία πρέπει να υπερασπιστούμε.
Το Ναυάγιο είναι σε άμεσο κίνδυνο για να διαλυθεί. Αυτή η νέα επισκεψιμότητα η οποία έχει αναπτυχθεί από ψηλά γίνεται με απαράδεκτους όρους! Οι κίνδυνοι που υπάρχουν ψηλά είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ:
Η ομάδα του Πολυτεχνείου δεν ήρθε για να διαπιστώσει αλλά ήρθε για να προσφέρει λύση. Η αντίληψη ενός μηχανικού δεν είναι να αναλύσει μια κατάσταση και να πει μέχρι που πάει. Η ομάδα προσανατολίστηκε και έβαλε ως στόχο να βρει λύση για την διάσωση του Ναυαγίου αλλά και να βρει λύση για την ασφαλή επισκεψιμότητα.
Το πρώτο πράγμα που προτείνουμε είναι η ΄΄Ισχυρή αντιδιαβρωτική προστασία του Ναυαγίου”. Το Ναυάγιο θα πρέπει να προστατευτεί σαν να είναι μέσα στην θάλασσα. Το αφήσαμε απροστάτευτο 40 χρόνια και σήμερα θα πρέπει να εξαντλήσουμε ακόμα και την τελείται λέξη της τεχνολογίας. Έτσι ώστε, να διαμορφώσουμε μια ανεπαίσθητη μεν αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική αντιδιαβρωτική προστασία όπου θα το προστατέψει όχι απλώς από διαβρωτικό περιβάλλον αλλά παράλληλα από την συνεχή αμμοβολή που δέχεται.
Το δεύτερο πράγμα είναι ότι θα φτιάξουμε αλλά και θα ενισχύσουμε την ζώνη άμυνας που έχει ο ΄΄Παναγιώτης΄΄με την μικρή ακτή που έχει μπροστά. Η ομάδα της κα Τσουκαλά διαλέγει αλλά και επιλέγει την πιο ήπια μορφή παρέμβασης δηλαδή την αναπλήρωση της ακτής μπροστά από τον ΄΄Παναγιώτη΄΄, η οποία παράλληλα είναι και η πιο δύσκολη σχεδιαστικά. Δεν πηγαίνουμε με τα εργαλεία ενός μεγάλου τεχνικού έργου να δαμάσουμε την θάλασσα. Επι της ουσίας πάμε να καταλάβουμε τους μηχανισμούς της και να συνεργαστούμε με την θάλασσα. Έτσι ώστε, μια ακτή που είναι πολύ πιθανόν στο παρελθόν να την ξανά είχε, εμείς να την σταθεροποιήσουμε εκεί.
Τι γίνεται με τη επισκεψιμότητα του Ναυαγίου; Η απάντηση μας στον παρόντα χρόνο είναι ΝΑΙ ότι μπορεί το Ναυάγιο να είναι επισκέψιμο από την θάλασσα σήμερα. Με όρους που να ικανοποιήσουν τα διεθνώς επίπεδα ασφαλείας.
Όσον αφορά στην θέαση από τους γκρεμούς το θέμα είναι το εξής: ο κόσμος πηγαίνει από πάνω γιατί έχει μια συναρπαστική εμπειρία. Η ομάδα μας από την αρχή κατάλαβε ότι αν δεν έβρισκε πραγματική λύση σε αυτό, οι απαγορεύσεις από μόνες τους δεν θα έκαναν δουλειά. Επομένως, το δύσκολο πρόβλημα που έπρεπε να λύσουμε είναι το πως προσφέρεις ασφαλή επισκεψιμότητα σε χιλιάδες ανθρώπους αφήνοντας ακέραιο το υπέροχο τοπίο της περιοχής και ταυτόχρονα δίνοντας κάτι παραπάνω. Η πρόταση έχει να κάνει με μια υπόγεια πρόσβαση σχεδόν στο επίπεδο του εδάφους. Μια αθέατη σήραγγα, η οποία διαμορφώνει έναν εξώστη στο πιο ωραίο σημείο του Ναυαγίου. Από εκεί οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν μια απολύτως ασφαλή εμπειρία της περιοχής.
Το έργο αυτό είναι από την φύση του έργο κατασκευής. Πολλά πράγματα θα βγουν στην πορεία. Ο Νομοθέτης το έχει προβλέψει. Το επίπεδο της ανάλυσης του Πολυτεχνείου το έχει ξανά κάνει. Είναι επαρκές στο να βγει μια δημοπράτηση για αυτή την κατασκευή και αυτή είναι η πρόταση η δική μας.
Η εκτίμηση μας για το κόστος αυτού του έργου είναι 3 με 4 εκ. ευρώ. Είναι μια ασφαλή εκτίμηση.
Ο εκτιμώμενος χρόνος της εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου με έναν καλό προγραμματισμό αλλά και εξαιτίας της επείγουσας ανάγκης λήψης των μέτρων τότε μπορεί να εκτελεστεί εντός 3 μηνών. Είμαστε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Το Ε.Μ.Π, αν η τοπική κοινωνία και οι φορείς της το επιθυμούν θα παραμείνει αμισθί Σύμβουλος του έργου, μέχρι την ολοκλήρωση του΄΄.
ΣΟΦΙΑ ΒΑΡΔΑΚΑΣΤΑΝΗ - ΟΛΓΑ ΓΚΟΥΣΚΟΥ