Στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης Αστυνομικών υπαλλήλων, που έλαβε χώρα την 18/3/2025 , αποφασίστηκε ομόφωνα η επικαιροποίηση του ψηφίσματος σχετικά με τα μέτρα για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας στη Ζάκυνθο και ανακοινώθηκαν τα εξής:
Πρόσφατα, ο πλέον αρμόδιος Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, είχε δηλώσει δημοσίως ότι η Ζάκυνθος αποτελεί τον πιο εγκληματογόνο νομό, μετά τα μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη , με παράδοση στην εγκληματικότητα και μάλιστα στο βαρύ έγκλημα. Πράγματι, η εγκληματικότητα στο νησί μας λαμβάνει συνεχώς αυξανόμενες ανησυχητικές διαστάσεις, σε ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά , με το αίσθημα ασφάλειας του πολίτη να βρίσκεται σε ανησυχητικά χαμηλά επίπεδα. Τα τελευταία χρόνια , εν «ψυχρώ» δολοφονίες, εκτέλεση συμβολαίων θανάτου με καλάσνικοφ, συλλήψεις για ναρκωτικά και μάλιστα μεγάλες ποσότητες, αποδεικνύουν την έξαρση της βαριάς εγκληματικότητας, η οποία, κατά την εκτίμησή μας, θα εξακολουθήσει, και μάλιστα, με ανοδική πορεία.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι Υπηρεσίες μας, λόγω της τραγικής υποστελέχωσής τους, αδυνατούν να ανταποκριθούν στο διαρκώς διογκούμενο και εξελισσόμενο έγκλημα. Χαρακτηριστικά σας αναφέρουμε ότι η αναλογία στο τρίπτυχο αστυνομικός / πολίτης / εγκληματικότητα , είναι υπέρμετρα σε βάρος της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ζακύνθου συγκρινόμενη σε πανελλαδικό επίπεδο , αλλά και με άλλες Διευθύνσεις.Η οργανική δύναμη της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ζακύνθου ανέρχεται σε 158 άτομα , και η παρούσα δύναμη είναι 120 άτομα. Ο μόνιμος πληθυσμός της Ζακύνθου , σύμφωνα με την τελευταία απογραφή ανέρχεται συνολικά στους 40.508 μόνιμους κάτοικους , μη συμπεριλαμβανόμενων των δηλωμένων και αδήλωτων ως κατοίκων υπηκόων τρίτων χωρών περί των 15.000 ατόμων και περί των 5.000 εργαζόμενων καθ’ όλο το έτος στον τουριστικό και κατασκευαστικό τομέα. Επιπλέον , ο πληθυσμός της Ζακύνθου αυξάνεται κατακόρυφα κατά τη θερινή περίοδο στους 250.000 κατοίκους , με το εικοσιτετράωρο να αντιστοιχεί σε διασκέδαση Σαββατόβραδου άλλων Διευθύνσεων.
Ενδεικτικά η αναλογία αστυνομικών ανά κατοίκους είναι κατά προσέγγιση 1/166 κατά μέσο όρο Πανελλαδικά, στην Αττική είναι 1/200, στα Ιωάννινα 1/153, στην Πάτρα 1/235 , στον Πύργο 1/200,στο Κιλκίς 1/69 , στην Καστοριά 1/60 , στην Άρτα 1/100 , στη Λευκάδα 1/250, ενώ στη Ζάκυνθο, η αναλογία αστυνομικών/κατοίκους ανέρχεται τη χειμερινή περίοδο σε 1/500 και κατά θερινή περίοδο , αν συνυπολογιστούν οι επισκέπτες του νησιού, συμπεριλαμβανομένης ακόμη και της ενισχυτικής αστυνομικής δύναμης, η αναλογία ανέρχεται σε 1/1.600, δηλαδή μειώνεται ακόμη περισσότερο.
Έτσι, οι αξιωματικοί υπηρεσίας αναγκάζονται να εκτελούν διπλά καθήκοντα, με την εκτέλεση στο αυτό ωράριο εργασίας και υπηρεσίας μικτής περιπολίας, ενώ συμβαίνει να ανατίθενται καθήκοντα μικτής περιπολίας στον Αξιωματικό Υπηρεσίας του ΑΤ Αλυκών και στον ασυρματιστή του κέντρου επιχειρήσεων της Διεύθυνσής μας, τη στιγμή που τις δυο υπηρεσίες χωρίζει απόσταση 15 χιλιομέτρων, καθιστώντας αδύνατη την ουσιαστική εκτέλεση της υπηρεσίας. Επίσης, οι άντρες της Ο.Π.Κ.Ε και της ΔΙ.ΑΣ διατίθενται σε υπηρεσία μικτής περιπολίας, σκοπού καταστήματος, μεταγωγές κρατουμένων, μεταγωγές ψυχικά ασθενών και εκφωνητή στο Κέντρο Επιχειρήσεων (100), και εκτελούν υπηρεσίες κατά μόνας, χωρίς συνεπιβάτη, εκτιθέμενοι σε άμεσο κίνδυνο της ζωής τους. Επίσης, δε λειτουργεί επανδρωμένο γραφείο τουριστικής αστυνόμευσης στον αερολιμένα, όπου εισέρχονται εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου. Και μέσα σε όλα αυτά τα σοβαρά καθήκοντα , προστίθεται και η διάθεση του αστυνομικού προσωπικού σε καθήκοντα και αρμοδιότητες που δεν προβλέπονται από το Νόμο και τους Κανονισμούς του Σώματος της Ελληνικής Αστυνομίας , χωρίς την τήρηση των οριζομένων κατά το άρθρο 22 του Ν. 3938/2011 και της υπ’ αριθμό 8004/21/2 από 21/2/2012 Κ.Υ.Α ( Παροχή Υπηρεσιών προς Τρίτους) . Έτσι, παρά το γεγονός ότι τα μέλη μας εδώ και χρόνια εργάζονται πέραν του ανθρωπίνως δυνατού, συνήθως καθ’ υπέρβαση του Π.Δ 394/2001 «Χρόνος εργασίας αστυνομικού προσωπικού», παραμερίζοντας προσωπικές και οικογενειακές υποχρεώσεις και ξεπερνώντας τα ανθρώπινά όριά τους, αδυνατούν να αναχαιτίσουν την οργανωμένη εγκληματικότητα.
Από τα παραπάνω , γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι για να αντιμετωπιστεί η εγκληματικότητα στο νησί μας θα πρέπει να εκπονηθεί και να υλοποιηθεί σχέδιο στρατηγικής αστυνόμευσης, που θα έχει ως προτεραιότητα την πρόληψη και καταστολή της εγκληματικότητας και εν γένει παραβατικότητας, με ιδιαίτερη βαρύτητα στην ενίσχυση της αστυνομικής δύναμης. Πράγματι, η έλευση ειδικών κλιμακίων από κεντρικές Υπηρεσίες των Γ.Α.Δ.Α , πάντοτε μετά την τέλεση των εγκληματικών πράξεων, δεν προσφέρει κάτι το ουσιαστικό, αφού το ουσιώδες είναι η πρόληψη και αποτροπή αυτών. Προκειμένου, λοιπόν, να αντιμετωπισθεί η εγκληματικότητα στο νησί μας, η Ένωσή μας προτείνει τα κάτωθι μέτρα:
- Διπλασιασμός της οργανικής δύναμης της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ζακύνθου, με την προκήρυξη για την επόμενη πενταετία κάθε έτος 20 θέσεων προς πλήρωσή τους και με την τοποθέτηση 20 αποφοίτων της σχολής Αστυφυλάκων..
- Αναβάθμιση του Τμήματος Ασφαλείας σε Υποδιεύθυνση.
- Ίδρυση Αστυνομικού Τμήματος ή Σταθμού Αερολιμένα Ζακύνθου.
4) Πρόσληψη 50 Συνοριακών Φυλάκων για τον Κρατικό Αερολιμένα Ζακύνθου.
5) Τοποθέτηση Διευθυντή Διεύθυνσης Αστυνομίας Ζακύνθου , με βαθμό Ταξιάρχου και επάνδρωση του επιτελείου με ανώτερους αξιωματικούς.
6) Τοποθέτηση ανώτερων αξιωματικών Σ.Α.Ε.Α. στις Υπηρεσίες της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ζακύνθου και η μη παραμονή τους πάνω από πέντε έτη σε θέσεις διοίκησης επιπέδου Τμήματος.
7) Ένταξη της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ζακύνθου στο καθεστώς παραμεθορίου.
8) Συχνή έλευση κλιμακίων για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος.
9) Ενίσχυση των μηχανισμών αυτοκάθαρσης των διωκτικών Αρχών και των Εσωτερικών Υποθέσεων.
10) Αυστηρός έλεγχος με μηδενική ανοχή των διευθυντών- διοικητών υπηρεσιών και διαταγή για παύση αποδοχής παρεμβατισμού προς όφελος εγκληματιών η παραβατικών από πολιτικούς, πολιτευτές, οικονομικούς , υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες.
11) Εφαρμογή του νόμου για παροχή υπηρεσιών προς τρίτους.
12) Ορθολογική κατανομή του έμψυχου δυναμικού της Ελληνικής Αστυνομίας στην Επικράτεια , με βάση τις ανάγκες του κάθε Νομού.
13) Ποσοτική και ποιοτική καταγραφή – αναφορά της εγκληματικότητας στις πραγματικές της διαστάσεις .
14) Άμεσα , αναδιάταξη της υπάρχουσας οργανικής δύναμης της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ζακύνθου , με μεταφορά των 20 εκ’ των 26 κενών οργανικών θέσεών Ανθυπαστυνόμου – Αρχιφύλακα στις οργανικές θέσεις Αστυφυλάκων .
15) Εφαρμογή του Π.Δ 394/2001 ¨ Χρόνος εργασίας προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας¨
16) Αύξηση της ημερήσιας δαπάνης σίτισης κρατουμένων από 5,87 ευρώ σε 20 ευρώ .
17) Δημιουργία ράμπας διάβασης Α.Μ.Ε.Α στην κεντρική πύλη της Δ.Α Ζακύνθου , καθώς και δημιουργία αναβατορίου στην κεντρική σκάλα της Δ.Α Ζακύνθου , για την ανεμπόδιστη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία.
Κατόπιν των ανωτέρω αποφασίστηκε ομόφωνα η δεκάλεπτη συμβολική κατάληψη της παραλιακής εισόδου της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ζακύνθου.