Μέσα στον κυκεώνα τα ανεύθυνων τοποθετήσεων για ένα θέμα που, όπου κι αν συνέβαινε στη γη θα ξεσήκωνε τις διωκτικές αρχές και τους μηχανισμούς προστασίας των πολιτών, στο νησί της ανοχής και του ωχαδελφισμού ένας συμπολίτης μας με ευρωπαϊκή κουλτούρα και τεχνογνωσία προσπαθεί να βρει άκρη με το εύλογο ερώτημα γιατί δεν εφαρμόζονται στη Ζάκυνθο οι νόμοι, σε ότι αφορά την δημόσια ύδρευση των κατοίκων.
Το παρακάτω κείμενο είναι απόσπασμα μια έκθεσης – καταγγελία που κατατέθηκε στην Εισαγγελία από συμπολίτη μας, μετά από μια βασανιστική προσπάθεια να αντλήσει πληροφορίες και στοιχεία από τις κατά νόμο υπεύθυνες αρχές. Το συμπέρασμα που προκύπτει από το περιεχόμενο της έκθεσης είναι ότι όχι μόνο δεν εφαρμόζονται οι νόμοι που ισχύουν για την παροχή νερού στα νοικοκυριά από τη δημόσια ύδρευση αλλά ότι παραπλανώνται με στοιχεία που απέχουν της πραγματικότητας, ακόμα και οι αρχές που εποπτεύουν την λειτουργία αυτών των οργανισμών.
Επί της ουσίας η δημόσια ύδρευση, κατά παράβαση όλων των νόμων, δεν παρέχει νερό “ανθρώπινης κατανάλωσης” όπως λένε οι νόμοι αλλά όλοι μέχρι σήμερα, συναινούσαν στην εξαπάτηση των καταναλωτών.
Τα στοιχεία του συντάκτη του κειμένου είναι στην διάθεση της εφημερίδας και θα δημοσιοποιηθούν μόνο και εφόσον το ζητήσουν οι κατά νόμο αρμόδιες υπηρεσίες της δικαιοσύνης.
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
ΘΕΜΑ : ΠΑΡΟΧΗ ΝΕΡΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ, ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ, ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ, ΣΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Κάνω αυτό το υπόμνημα με αφορμή την ακατάλληλη ποιότητα ύδατος που λαμβάνουμε στα σπίτια μας, στα σχολεία που φοιτούν τα παιδιά μας, στις παιδικές χαρές καθώς και σε όλους τους Δημόσιους χώρους και κτίρια. Έχω απευθυνθεί επανειλημμένα στην ΔΕΥΑΖ / περιφέρεια/Υπουργείο και δεν έχω λάβει ικανοποιητικές απαντήσεις, γι αυτό και σας παραθέτω στοιχεία ώστε να κάνετε τα δέοντα, να αποδοθούν ευθύνες και οι υπηρεσίες να κάνουν την δουλειά τους σύμφωνα με το νόμο.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ
Καταρχήν να διευκρινίσουμε ότι η ποιότητα του νερού που το καθιστά πόσιμο ταυτίζεται με τον όρο «ανθρώπινης κατανάλωσης», σύμφωνα με την Οδηγία 98/83/ΕΚ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 3ης Νοεμβρίου 1998 (Κοινή Υπουργική Απόφαση Υ2/2600/2001): Νερό ανθρώπινης κατανάλωσης:
Το νερό, είτε στη φυσική του κατάσταση είτε μετά από επεξεργασία, που προορίζεται για πόση, μαγείρεμα, παρασκευή τροφής οι άλλες οικιακές χρήσεις, ανεξάρτητα από τον προέλευση του και από το εάν παρέχεται από δίκτυο διανομής, από βυτίο, σε φιάλες η σε δοχεία.
Θα ήθελα επίσης να διευκρινιστεί το σημείο δειγματοληψίας της «κακής ποιότητας» νερού που αναφέρομαι.
Όπως είναι γνωστό, η πλειονότητα των κάτοικων στο νησί, διαθέτουν δεξαμενή νερού. Αυτό συμβαίνει επειδή η ΔΕΥΑΖ δεν μπορεί να παρέχει συνεχή ροή νερού, με αποτέλεσμα οι πολίτες να έχουν αναγκαστεί να τοποθετήσουν αυτές τις δεξαμενές για να έχουν νερού για τις ανάγκες τους. Η νέα νομοθεσία ωστόσο αναφέρει (Εγκυκλιος: Παρακολούθηση της ποιότητας του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 13 της υπ’ αριθμ. Δ1(δ)/ΓΠοικ.27829/15.5.2023 ΚΥΑ (ΦΕΚ Β’ 3525):
Επισημαίνεται ότι οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης στο πλαίσιο της παρακολούθησης της ποιότητας του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης υποχρεωτικά λαμβάνουν δείγματα και στη βρύση των καταναλωτών, η οποία χρησιμοποιείται κυρίως για παροχή πόσιμου νερού.
Καθώς δεν έχουν δοθεί ποτέ οδηγίες στους καταναλωτές για το πως πρέπει να πλένονται οι δεξαμενές από την ΔΕΥΑΖ και η συντήρηση των, παρότι σύμφωνα με το νόμο έχει άμεση σχέση με την ΔΕΥΑΖ, όλες οι αναφορές στο υπόμνημα μου, δεν θα αναφέρονται σε νερό το οποίο είναι μετά την δεξαμενή, αλλά σε νερό το οποίο είναι πριν την δεξαμενή, και αμέσως μετα το ρολόι της ΔΕΥΑΖ.
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ
Συμφωνα με την Δ.Δ1 (ΦΕΚ Β’ 3525):
Ως υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης ορίζονται, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 2 της (γ) σχετ., οντότητες που παρέχουν νερό ανθρώπινης κατανάλωσης. Αναλυτικά, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 19 της (γ) σχετ. και του άρθρου 9 της υπ. αριθμ. Γ3α/761/68 Υγειονομικής Διάταξης, υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης για το νερό που παρέχεται από το δίκτυο διανομής είναι:
-υδρεύσεις Δήμων ο φορέας λειτουργίας του δικτύου (Δήμοι, Σύνδεσμοι Δήμων, Δ.Ε.Υ.Α, Διαδημοτικές Ε.Υ.Α., η ΕΥΔΑΠ Α.Ε, η ΕΥΑΘ Α.Ε.),
– υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των Περιφερειακών Ενοτήτων (δεύτερος βαθμός ευθύνης).
Οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των Π.Ε. συνεργάζονται με τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης προκειμένου να εξασφαλίζεται η συνεχής και απρόσκοπτη παροχή υγιεινού ασφαλούς πόσιμου νερού, η ποιότητα του οποίου θα πληροί τους όρους της νομοθεσίας. Δεν υποκαθιστούν τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης. Ειδικότερα σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2.1 του άρθρου 19 της (γ) σχετ. οι ως άνω Υπηρεσίες, ασκούν εποπτικό έλεγχο της ποιότητας του πόσιμου νερού, προκειμένου να διαπιστωθεί αν το πόσιμο νερό που διαθέτουν για κατανάλωση οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που προδιαγράφονται στο παράρτημα Ι της (γ) σχετ.
ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΚΑΙ ΔΙΕΝΕΡΓΙΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΝΕΡΟΥ
Δ.2.5. Εργαστηριακές αναλύσεις – Προδιαγραφές για την ανάλυση των παραμέτρων
i) Οι εργαστηριακές αναλύσεις για την παρακολούθηση του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης διενεργούνται σε εργαστήρια που πληρούν τις προδιαγραφές του Παραρτήματος ΙΙΙ της (γ) σχετ.
Συγκεκριμένα, τα εργαστήρια του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα (εργαστήρια ΔΕΥΑ, εργαστήρια ΟΤΑ, εργαστήρια ιατρικών σχολών Πανεπιστημίων, εργαστήρια ΚΕΔΥ και ΠΕΔΥ κ.α.), τα ιδιωτικά εργαστήρια ή άλλοι φορείς με τους οποίους τα ως άνω εργαστήρια συνάπτουν συμβάσεις πρέπει να είναι διαπιστευμένα κατά το πρότυπο EN ISO/IEC 17025 ή άλλο ισοδύναμο διεθνώς αποδεκτό πρότυπο από το ΕΣΥΔ ή άλλο φορέα που συμμετέχει στη Συμφωνία Αμοιβαίας Αναγνώρισης της Ευρωπαϊκής Διαπίστευσης για τις δοκιμές (EA-MLA testing).
ΣΗΜΕΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Σύμφωνα με τα παραπάνω, διαπιστώνουμε ότι η ΔΕΥΑΖ υπό την επίβλεψη της Περιφερείας είναι υπεύθυνη για την παροχή νερού ανθρώπινης χρήσης, το οποίο φυσικά θα πρέπει να είναι και πόσιμο. Στην ΚΥΑ επίσης ορίζεται επακριβώς τι συμβαίνει όταν οι τιμές δεν είναι σωστές (πχ πρέπει να γίνεται πιο συχνή δειγματοληψία κτλ). Επίσης το πόσιμο νερό/ανθρώπινης χρήσης πρέπει να παρέχεται στα δημόσια κτίρια αλλά και στις παιδικές χαρές: (Εφημερίς της Κυβέρνησης 2029 – τεύχος δεύτερο – 25 Ιούλιο 2014 – 25338 άρθρο 1:
«2. Η παιδική χαρά πρέπει να διαθέτει:…..
• Βρύση με πόσιμο νερό
Σε αυτή την περίπτωση ορίζεται το πόσιμο νερό ακριβώς χωρίς κάποια άλλη διευκρίνηση. Όπως είναι γνωστό και μπορείτε πολύ εύκολα να το διαπιστώσετε επιτόπου δεν υπάρχει καν παροχή νερού σε καμία παιδική χαρά από αυτές που έχουν παραδοθεί στον Δήμο η στο Λιμενικό Ταμείο, κατά παράβαση φυσικά του ανωτέρου νόμου (υπάρχουν και άλλες ελλείψεις αλλά αφοσιώνομαι στο νερό σε αυτό το υπόμνημα).
Επίσης, σύμφωνα με πλήθος υγειονομικών πρωτοκόλλων επι covid (COVID-19: ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ – 10 Σεπτέμβριου 2021)
Συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών)
Όπως είναι και πάλι γενικά γνωστό, για αρκετά χρόνια, η μόνη πηγή καθαρού νερού στα σχολεία της Ζακύνθου, είναι το κυλικείο, με το κατάλληλο τίμημα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα όλα τα παιδιά να πρέπει να προμηθευτούν εμφιαλωμένο νερό από το σπίτι τους η από το κυλικείο με το κατάλληλο τίμημα και στις 2 περιπτώσεις. Αυτό είναι κατά παράβαση και πάλι της ανώτερο ΚΥΑ αλλά και Ποιότητα νερού ανθρώπινης κατανάλωσης σε συμμόρφωση προς τις διατάξεις της Οδηγίας 98/83/ΕΚ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της 3ης Νοεμβρίου 1998 όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2015/1787 (L260, 7.10.2015).
Σε αυτή την περίπτωση, η ΔΕΑΥΖ αλλά και η Περιφέρεια ΙΝ, κατά παράβαση του νόμου, δεν προσφέρουν ισότιμη πρόσβαση σε όλους τους πολίτες σε καθαρό νερό. Φυσικά αυτό συμβαίνει για όλους αλλά θίγω το θέμα των παιδιών που είναι πιο ευαίσθητο και σιγουρά έχει προτεραιότητα.
Ωστόσο, η ΔΕΥΑΖ «χρεώνει» το νερό κανονικά, μέσω τον λογαριασμών μας.
Σαν πολίτης της Ελλάδος αλλά και της Ευρωπαϊκής ένωσης, είχα μια αλληλογραφία με την Ευρωπαϊκή ένωση για το θέμα (επισυνάπτεται) Europe Direct reply no 581416 στο οποίο με παραπέμψαν στην δική τους απόφαση από την οποία προεκυψε και η ελληνική ΚΥΑ το 2023.
On 16 December 2020, the European Parliament formally adopted the revised Drinking Water Directive. The Directive will enter in force on 12 January 2021, and Member States will have two years to transpose it into national legislation.
The Directive laid down the essential quality standards at EU level. A total of 48 microbiological, chemical and indicator parameters must be monitored and tested regularly. In general, World Health Organization’s guidelines for drinking water and the opinion of the Commission’s Scientific Advisory Committee are used as the scientific basis for the quality standards in the drinking water.
Το 2021 έκανα ένα αίτημα στην ΔΕΥΑΖ σχετικά με την παροχή του νερού μου στο Τραγάκι, παραθέτοντας φωτογραφίες από νερό που πάρθηκε από την παροχή μου και ήταν εντελώς θολό, καθώς και φίλτρα νερού που τοποθέτησα και ήταν μαύρα μετά από λίγες μέρες. Σαν απάντηση (επισυνάπτεται) έλαβα χημικές αναλύσεις οι οποίες ορίζαν το νερό σαν κατάλληλο.
Είναι γνωστό πως το νερό στον Πλάνο, και στο Τραγάκι είναι ακατάλληλο και θολό, ειδικά το καλοκαίρι. Αυτό μου δημιουργεί μια βάσιμη υποψία ότι κάτι είναι λάθος στις αναλύσεις η στην διαδικασία της δειγματοληψίας.
Αναζήτησα πρόσφατα, τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με την Αριθμ. Πρωτ. Δ1δ/Γ.Π. οικ. 38752 Εγκύκλιο (Θέσπιση υποχρεωτικής πληροφόρησης του κοινού για το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης. – Εφαρμογή των διατάξεων του άρ. 17 της Δ1(δ)/Γ.Π. οικ. 27829/15.5.2023 ΚΥΑ) τα στοιχεία ποιότητας του νερού στο Τραγάκι αλλά και στην διεύθυνση εργασίας μου Τερτσέτη 3, απέναντι από το Δικαστήριο.
Σε αυτή την ανάλυση, από ότι φαίνεται (επισυνάπτεται), το νερό στην Τερτσέτη 3 ορίζεται ως «ΜΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ». Επίσης διαπίστωσα πως η ανάλυση αυτή έγινε από τον χημικό της ΔΕΥΑΖ σε μη διαπιστευμένο εργαστήριο σύμφωνα με τους παραπάνω νομούς. Αυτό που είναι εμφανές ότι συνέβη είναι, ότι:
Η ΔΕΥΑΖ από τον Αύγουστο του 2023 δεν έχει κάνει δειγματοληψία καμία έως και τον Ιανουάριο 2024 που έλαβα την απάντηση μου. Ο χημικός απλά ερμήνευσε το αποτέλεσμα του διαπιστευμένου εργαστήριου από τον Αύγουστο του 2023 (εκτός αν έχουν κρατήσει το δείγμα από τότε!)
Η ΔΕΥΑΖ αλλά και η Περιφέρεια δεν κάναν απολύτως τίποτα μετά από την ερμηνεία του αποτελέσματος τον Αύγουστο, κατά παράβαση όλων των υγειονομικών πρωτοκόλλων που ορίζουν τι συμβαίνει όταν το νερό δεν είναι Ανθρώπινης Κατανάλωσης (δείτε επισυναπτόμενα)
Επίσης κατά παράβαση της νομοθεσίας, δεν μου παρέχουν σαν πολίτης την πληροφορία που δικαιούμαι (σε εμένα αλλά και στους υπολοίπους πολίτες). Επισυνάπτω όλη την αλληλογραφία.
Όπως είναι γενικά γνωστό, το νερό στην πόλη δεν είναι «πόσιμο» και μπορείτε να το διαπιστώσετε και ο ίδιος στην υπηρεσία σας.
Να τονίσω ότι όλα τα παραπάνω που αναφέρω έχουν προηγηθεί του γεγονότος με τους υδρογονάνθρακες στο νερό, άλλα προσφέρουν συμπληρωματικά στοιχεία για την ερευνά που διεξάγετε, καθώς έχουμε δει δηλώσεις στα ΜΜΕ κατά τις οποίες η ΔΕΥΑΖ φέρετε να έχει κάνει αναλύσεις πριν την μόλυνση με υδρογονάνθρακες, ενώ το έγγραφο μου αποδεικνύει το αντίθετο. Επίσης σύμφωνα με τα παραπάνω η ευθύνη της ΔΕΑΥΖ δεν περιορίζεται έως το υδρόμετρο αλλά ως την βρύση του καταναλωτή , ακόμα και αν μεσολαβεί δεξαμενή νερού.
Με βάση όλα τα παραπάνω, θα ήθελα αν δικαιούμαι σαν πολίτης να μου δοθούν όλες οι επίσημες αναλύσεις από τα πιστοποιημένα κέντρα διενέργειας χημικής ανάλυσης του νερού για όλη την Ζάκυνθο για τα τελευταία 5 χρόνια ώστε να μπορώ και εγώ να διαπιστώσω αν το νερό ορίζεται ως πόσιμο και αν δεν ορίζεται να μπορώ να κινηθώ ανάλογα σχετικά με τα έξοδα που έχουν προκύψει για εμένα σχετικά με αγορά ποσίμου νερού και νερού ανθρώπινης χρήσης καθώς και αν υφίσταται η μηνιαία χρέωση που έχω από την ΔΕΥΑΖ για την ποιότητα νερού που λαμβάνω (όταν το λαμβάνω καθώς δεν είναι συνεχές).
Επίσης να διαπιστωθεί η νομιμότητα παράδοσης των παιδικών χάρων και να εφοδιαστούν άμεσα όλα τα σχολεία με έξοδα της ΔΕΥΑΖ με πόσιμο νερό, είτε με ντεπόζιτα, είτε με εμφιαλωμένο νερό για την υγιεινή των παιδιών μας.
Δεν είμαι Νομικός, συγχωρήστε την σύνταξη μου αν δεν είναι στα πρότυπα που έχετε συνηθίσει.
Ο πολίτης……..
Έχει δίκιο ο άνθρωπος.Οι επίσημες απαντήσεις επι των αναλύσεων έχουν συγκεκριμένη μεθοδολογία και συγκεκριμένες ημερομηνίες δειγματοληψίας και χρόνου ελέγχου.Αλλιώς είναι άκυρες η………ύποπτες!!