Η ιδιωτικοποίηση της αποκομιδής των απορριμμάτων αποτέλεσε ένα από τα πιο σοβαρά και φορτισμένα θέματα που συζητήθηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο της προηγούμενης εβδομάδας. Ένα θέμα που δεν αφορά μόνο διοικητικές αποφάσεις ή οικονομικά δεδομένα, αλλά αγγίζει άμεσα την καθημερινή ζωή των κατοίκων, την εικόνα του τόπου και τη λειτουργία βασικών Δημοτικών υπηρεσιών.
Από την πρώτη στιγμή της συζήτησης, έγινε φανερό ότι το ζήτημα αυτό δεν ενώνει αλλά διχάζει. Εντάσεις επικράτησαν ανάμεσα στη Δημοτική Αρχή και την Αντιπολίτευση, με τις δύο πλευρές να εκφράζουν εντελώς διαφορετικές απόψεις για το αν η αποκομιδή των απορριμμάτων πρέπει να παραμείνει στα χέρια του Δήμου ή να περάσει, εν μέρει ή συνολικά, σε ιδιώτη.
Η Δημοτική Αρχή παρουσίασε την ιδιωτικοποίηση ως μια λύση σε προβλήματα που εδώ και χρόνια ταλαιπωρούν τον Δήμο. Έλλειψη προσωπικού, παλιά και συχνά χαλασμένα απορριμματοφόρα, καθυστερήσεις στην αποκομιδή και αυξημένες ανάγκες, ιδιαίτερα σε περιόδους αιχμής, αποτέλεσαν βασικά σημεία της επιχειρηματολογίας της.
Στον αντίποδα, η Αντιπολίτευση έθεσε ζητήματα κόστους, ελέγχου, διαφάνειας, αλλά και φόβους για το τι μπορεί να σημαίνει μια τέτοια απόφαση για τους εργαζόμενους στην καθαριότητα και για τους Δημότες μακροπρόθεσμα.
Η αντιπαράθεση ήταν έντονη, με υψηλούς τόνους και σκληρές τοποθετήσεις, δείχνοντας πόσο κρίσιμο θεωρείται το θέμα και από τις δύο πλευρές.
Το προσωπικό της αποκομιδής
Ο κ. Γιώργος Στασινόπουλος, Δήμαρχος Ζακύνθου, μίλησε στο Δημοτικό Συμβούλιο για το πρόγραμμα της ιδιωτικοποίησης των σκουπιδιών στην Ζάκυνθο:

«Καλό είναι στο Δημοτικό Συμβούλιο να μην χρησιμοποιούμε εκφράσεις όπως ‘’Δεν είσαι καλά διαβασμένος…’’ γιατί αυτές προσβάλουν και τους Δημοτικούς Συμβούλους και εμάς ως Δημοτική Αρχή.
Είναι ξεκάθαρο ότι χρησιμοποιήθηκαν 84 άτομα το 2025 για την αποκομιδή των σύμμεικτων και των ογκωδών απορριμμάτων. Επίσης χρησιμοποίησαν 35 εργαζόμενοι ως οδηγοί. Στο σύνολο η μισθοδοσία όλων αυτών είναι 2 εκ. ευρώ.
Αυτή την στιγμή, βλέπουμε ότι το Πάσχα θα έχουμε ένα τεράστιο πρόβλημα λόγω έλλειψης προσωπικού. Ο οργανισμός λειτουργίας του Δήμου, δεν μας έδινε την δυνατότητα να κάνουμε προσλήψεις. Με τον καινούργιο οργανισμό θα ζητήσουμε νέες και μόνιμες προσλήψεις όπου θα χρειαστούν έως και 2 χρόνια για να υλοποιηθούν.
Τώρα, όλοι αυτοί οι συμβασιούχοι που θα μπορέσουν να ξαναπροσληφτούν, εμείς θα τους πάρουμε και για τον τομέα της ανακύκλωσης. Στόχος μας είναι αναβαθμίσουμε την ανακύκλωση στην Ζάκυνθο».
Η λύση στο πρόβλημα
Ο κ. Νίκος Γιακουμέλος, Αντιδήμαρχος Καθαριότητας, τοποθετήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο για το ζήτημα της ιδιωτικοποίησης των απορριμμάτων:

«Είναι υποχρέωση της Δημοτικής Αρχής να ενημερώνει το σώμα για το ότι γίνεται. Γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά ότι τα τελευταία 25 χρόνια η διαχείριση των στερεών αποβλήτων ταλανίζει το νησί μας και είναι ένα ζητούμενο.
Αρχικά σε όλη την προσπάθεια που έχουμε κάνει αυτά τα 2 χρόνια, δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση ο ανάλογος αριθμός του ανθρώπινου δυναμικού. Δεν υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό στον Δήμο μας. Ένα μέρος αυτών των εργαζομένων έχει δεύτερη ή και τρίτη εργασία και γίνεται η αποκομιδή ένας ‘’γρίφος’’ σε καθημερινή βάση.
Μια ιδιαίτερη κατηγορία των εργαζομένων μας, στο μεγαλύτερο ποσοστό της, έχει μια συμπεριφορά που δεν είναι κατανοητή. Με λίγα λόγια, δεν υπάρχει η ανταπόκριση που θα έπρεπε, ώστε να έχουμε όλοι μια σωστή συνεννόηση.
Επίσης δεν υπάρχει ο ανάλογος μηχανολογικός εξοπλισμός, ώστε να ‘’σηκώσουν’’ με ασφάλεια όλο αυτόν τον μεγάλο όγκο υπηρεσίας.
Η Ζάκυνθος παλεύει πολλά χρόνια για να καταφέρει αυτό που έχει ως υποχρέωση, δηλαδή να καθαρίσει το νησί… Η Δημοτική μας Αρχή αλλά και η Διεύθυνση Καθαριότητας έδωσε, δίνει και θα δίνει μάχη μέχρι να επιτευχτεί ο στόχος μας.
Μετά τον αγώνα 2 ετών, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι αδυνατούμε να δώσουμε οριστική λύση στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της Ζακύνθου. Το εργατικό δυναμικό μας θα παραμείνει στην θέση του, ώστε να οργανώσουμε σωστά όλες τις υπηρεσίες μας. Επίσης απαιτείται προσωπικό για την ανακύκλωση που θα μείνει στον Δήμο.
Με αυτή μας την πρόταση προβλέπουμε μείωση του όγκου των απορριμμάτων κατά 50% στα 2 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι ο Δήμος θα έχει 1 εκ. ευρώ κέρδος από την ανταποδοτικότητα που πληρώσουμε στον Λίβα.
Η Αντιπολίτευση αναφέρθηκε σε ‘’μεγάλα ποσά’’. Πρέπει να σημειωθεί, ότι η πάγια δαπάνη που θα πάρει ο ιδιώτης θα είναι 3.887.976,43 ευρώ.
Το φετινό κόστος είναι 4.558.000 ευρώ. Εγώ θεωρώ ότι αυτή είναι μια πολύ μεγάλη δαπάνη, η οποία δεν μας ικανοποίησε.
Η ανακύκλωση θα κοστίσει στον Δήμο 2 εκ. ευρώ. Ο ιδιώτης θα μεταφέρει 30.000 τόνους σκουπιδιών.
10. εκ. ευρώ
Ο κ. Σταύρος Κακολύρης, Δημοτικός Σύμβουλος, δήλωσε ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου για την ανάθεση της αποκομιδής σε ιδιώτη:

«4.885.000 θα δοθούν στα απορρίμματα. 2,5 εκ. ευρώ θα κοστίσει η ανακύκλωση. 2,5 εκ. ευρώ θα δοθούν στον περιφερειακό ΦΟΔΣΑ. Άρα, όλα αυτά αν τα υπολογίσουμε μας κάνουν 10 εκ. ευρώ.
Αυτή την στιγμή, βάσει του εγγράφου που λάβαμε από την Δημοτική Αρχή, δίνουμε 7,5 εκ. ευρώ για το έτος 2025. Άρα, για το 2026 θα μας κοστίσουν τα απορρίμματα 2 εκ. πιο ακριβά».
ΟΛΓΑ ΓΚΟΥΣΚΟΥ