Ένα φαινόμενο που παρατηρείται ολοένα και εντονότερα στην Ζάκυνθο είναι η αύξηση των πολυτελών βιλών και των καταλυμάτων τύπου Airbnb. Αυτή η τάση, που ενισχύθηκε ιδιαίτερα μετά την πανδημία, φαίνεται να αλλάζει το πρόσωπο του Ζακυνθινού τουρισμού, δίνοντας νέα πνοή στην τοπική οικονομία αλλά και στο είδος του επισκέπτη που προσελκύεται.
Η εικόνα που επικρατεί σήμερα στο νησί είναι σαφώς πιο διαφορετική σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες. Οι επενδύσεις σε βίλες υψηλών προδιαγραφών, με ιδιωτικές πισίνες, πανοραμικές θέες και υπηρεσίες πολυτελείας, άρχισαν σιγά σιγά να φέρνουν στη Ζάκυνθο έναν διαφορετικό τύπο τουρίστα.

Ανάπτυξη κ’ τουρισμός
Η κα Λένια Μαυρίκου, πρόεδρος του Συλλόγου Βιλών Ζακύνθου, μίλησε στον -Ε- σχετικά με την κινητικότητα του τουρισμού στο νησί αυτό το χρονικό διάστημα:
«Η φετινή τουριστική κινητικότητα στην Ζάκυνθο είναι λίγο περίεργη. Από την μια μεριά έχουμε προσέλευση τουριστών αλλά από την άλλη παρατηρείται ότι έχει μειωθεί η μέση διάρκεια διαμονής αλλά και η δαπάνη των επισκεπτών, συγκριτικά με άλλες χρονιές.
Αυτό μπορούμε να το αιτιολογήσουμε λόγω της αύξησης του κόστους ζωής και των αεροπορικών εισιτηρίων. Για παράδειγμα, τον Αύγουστο τα αεροπορικά, από το αεροδρόμιο του Λονδίνου προς την Ζάκυνθο, είναι 600 ευρώ. Οπότε μπορούμε να κάνουμε ένα πρόχειρο υπολογισμό για μια τετραμελής οικογένεια, η οποία θα πρέπει να δαπανήσει ένα τεράστιο χρηματικό ποσό μόνο και μόνο για τα αεροπορικά της. Ύστερα, αυτή η οικογένεια θα μειώσει κάποια χρήματα είτε από τις εξόδους της είτε από τα extra service που παρέχει κάποιο κατάλυμα.
Επίσης παρατηρούμε ότι οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες αλλά και οι Βρετανοί, είναι πιο συγκρατημένοι. Επιλέγουν πιο οικονομικές και σύντομες διακοπές.
Η νέα μόδα που υπάρχει είναι οι κρατήσεις last minute, oι οποίες έχουν έναν εκπτωτικό κωδικό. Για παράδειγμα, θα μπορούσε η διαμονή σε ένα ζευγάρι τουριστών να κοστίσει 1000 ευρώ για 3 μέρες, με τις κρατήσεις last minute μειώνεται πάρα πολύ το ποσό αυτό.
Οπότε παρατηρείται μια γενικότερη αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά. Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν έχουμε επιβατικό κοινό, απλά έχει μειωθεί και η κατά κεφαλήν δαπάνη αλλά και οι διανυχτερεύσεις.
Παρόλα αυτά η Ζάκυνθος παραμένει ισχυρός και αγαπημένος προορισμός. Το νησί μας προσπαθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.
Φέτος, βλέπουμε μια mini περίληψη για το τι θα ‘’ξεδιπλωθεί’’ του χρόνου. Αυτό είναι ένα φαινόμενο που δεν συμβαίνει μόνο στην Ζάκυνθο αλλά το βλέπουμε στα περισσότερα Ελληνικά νησιά. Συνομιλώ συχνά με συναδέλφους από την Κρήτη και την Ρόδο όπου είναι τα 2 νησιά, ναυαρχίδες, του Ελληνικού τουρισμού και σημειώνεται και εκεί πτώση. Επιπλέον, η ίδια κατάσταση επικρατεί και στην Κέρκυρα».
Τα Airbnb
Η κα Λ. Μαυρίκου αναφέρθηκε στην κίνηση των Airbnb αλλά και στον διαχωρισμό ανάμεσα σε Βίλες και Airbnb:
«Τα Airbnb είναι μια πλατφόρμα που μπορούν να ενταχτούν και βίλες αλλά και διαμερίσματα. Γενικότερα όταν λέμε Airbnb είναι η πλατφόρμα, οπότε όσοι ασχολούμαστε με τον τουρισμό γνωρίζουμε τι περιλαμβάνει. Όμως, κανονικά όταν λέμε Airbnb είναι τα σπίτια ή τα διαμερίσματα, χωρίς πισίνα.
Η αγορά των Airbnb χωρίς πισίνα αλλά και των ιδιωτικών κατοικιών με πισίνα έχει γίνει τα τελευταία χρόνια πάρα πολύ ανταγωνιστική. Υπάρχει μεγάλη προσφορά σε κάθε κατηγορία. Αυτό δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να επιλέξει ακριβώς αυτό που χρειάζεται ανάλογα με το budget του.
Επιπλέον, λόγω της περίεργης κατάστασης που υπάρχει στην Ευρώπη αλλά και στην Βρετανία, ο επισκέπτης θα ψάξει για την δίκαιη σχέση μεταξύ τιμής και ποιότητας. Με λίγα λόγια, δεν μπορούμε να ζητάμε 500 ευρώ ανά διανυχτέρευση αλλά να μην τους παρέχουμε το αντίστοιχο προϊόν. Αυτό που θέλω να επισημάνω, είναι ότι για να συνεχίσει κάποιος να δουλεύει, θα πρέπει να δίνει την αντίστοιχη παροχή στην τιμή που ζητάει».
Οι βίλες
Η κα Λ. Μαυρίκου δήλωσε στον -Ε- αναφορικά με την μεγάλη ανάπτυξη των πολυτελών βιλών στην Ζάκυνθο, τα εξής:
«Με ρωτάνε συχνά αν υπάρχει ένας ξεκάθαρος αριθμός των βιλών στο νησί μας, αλλά δεν υπάρχει. Παρόλα αυτά τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε μια ραγδαία ανάπτυξη στον τομέα των βιλών. Γενικότερα η Ζάκυνθος έχει στραφεί σε μεγάλο βαθμό σε αυτό το μοντέλο. Καινούργιες βίλες ανεγείρονται σε περιοχές με θέα την θάλασσα. Όμως, αυτό που πρέπει να κοιτάξουμε είναι το που οδεύει αυτή η κατάσταση. Αυτή η συνεχής ανάπτυξη έχει και κάποια αρνητικά χαρακτηριστικά. Υπάρχει υπερκορεσμός προσφοράς σε ορισμένες περιοχές και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μεγάλη πίεση των τιμών. Έτσι, φέτος, συγκριτικά με άλλες χρονιές δεν μπορούν να γεμίσουν όλες οι βίλες. Έχουμε ένα αθέμιτο ανταγωνισμό.
Εγώ αυτό που παρατηρώ σε πολύ συγκεκριμένες περιοχές είναι ότι αλλοιώνεται ο χαρακτήρας τους. Η μαζική ανάπτυξη παραγκωνίζει την τοπική αρχιτεκτονική».
Το υφάλμυρο νερό
Η κα Λ. Μαυρίκου απάντησε στον -Ε- σχετικά με το πως επηρεάζει η έλλειψη υποδομών των τουριστικό κλάδο των πολυτελών βιλών στην Ζάκυνθο:
«Ένα πρόβλημα που ακούγαμε τα προηγούμενα χρόνια πάρα πολύ από τους τουρίστες ήταν τα σκουπίδια. Φέτος δεν ακούμε κάτι πάνω σε αυτό το κομμάτι. Όμως, φέτος το πιο συχνό παράπονο είναι η ποιότητα του νερού. Το αλμυρό νερό στις βρύσες μας, δημιουργεί μια πολύ κακή εντύπωση. Αυτό επηρεάζει άμεσα την εμπειρία όπου προσφέρουμε στους τουρίστες.
Επίσης άλλο ένα πρόβλημα είναι το αποχετευτικό. Για παράδειγμα, οποίος περνάει από το Τσιλιβή ‘’κλείνει’’ την μύτη του από τις έντονες οσμές. Εγώ μεγάλωσα στο Τσιλιβή και δυστυχώς αυτό το θέμα δεν δείχνει να καλυτερεύει. Αυτό που εμείς τονίζουμε ως Σύλλογος σε όλες τις τοπικές Αρχές είναι ότι λείπει από το νησί μας το ξεκάθαρο branding του προορισμού ‘’Ζάκυνθος’’».
ΟΛΓΑ ΓΚΟΥΣΚΟΥ