Σε κλίμα έντασης πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας 1ης Σεπτεμβρίου, στο Πνευματικό Κέντρο, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΖ, με θέματα ημερήσιας διάταξης όλα τα ζητήματα λειτουργίας και παρεμβάσεων της υπηρεσίας στα αποχετευτικά δίκτυα.
Κυρίαρχο σημείο της συζήτησης αποτέλεσε η ενημέρωση που παρείχε ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΖ, κ. Διονύσης Τουρκάκη, σχετικά με την κατάσταση του αποχετευτικού δικτύου στον Πλάνο, ένα έργο που κατασκευάστηκε πριν από 24 χρόνια με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση των ξενοδόχων της περιοχής.

Με αφορμή μια πρόσφατη απόφαση του Πρωτοδικείου Ζακύνθου με την οποία εντέλλεται εντός 20 ημερών να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της ρύπανσης στην περιοχή και τα συνεχιζόμενα περιστατικά υπερχείλισης φρεατίων, τα οποία προκάλεσαν προβλήματα σε κατοίκους και επιχειρήσεις της περιοχής, ο Πρόεδρος ανακοίνωσε πως η ΔΕΥΑΖ θα προχωρήσει σε παρεμβάσεις για την αποκατάσταση και την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος, δίνοντας προτεραιότητα στην υγειονομική προστασία του Πλάνου.
Ωστόσο δεν δεσμεύτηκε για τον χρονικό ορίζοντα των παρεμβάσεων αυτών εκτιμώντας ότι τα προβλήματα θα περιοριστούν όσο βαδίζουμε προς το τέλος της τουριστικής περιόδου.
Στην μακροσκελή ομιλία του προς τα μέλη του Δ.Σ. ο κ. Τουρκάκης δεν αναφέρθηκε στο καυτό ζήτημα των συνδέσεων νέων ξενοδοχείων τα τελευταία χρόνια, παρά την απαγόρευση που είχε επιβάλλει, το ΚΕΠΕ (Κλιμάκιο Ελέγχου Ποιότητας Περιβάλλοντος της ΠΙΝ) να μην συνδεθούν στο δίκτυο της περιοχής νέες ξενοδοχειακές μονάδες καθώς επίσης να έρθουν νέες βεβαιώσεις για αυτές που έχουν χορηγηθεί, θέμα που όλοι αναγνωρίζουν ότι αποτελεί την κύρια αιτία των προβλημάτων στην περιοχή του Τσιλιβή.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΕΥΑΖ
Ο κ. Διονύσης Τουρκάκης, πρόεδρος της ΔΕΥΑΖ, δήλωσε ενώπιον του Διοικητικού Συμβουλίου σχετικά με το χρονικό λειτουργίας και κατασκευής του δικτύου αποχέτευσης του Πλάνου:
«Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν προκύψει κάποια θέματα σε φρεάτια του δικτύου του Πλάνου. Πιο συγκεκριμένα, στο Bowling και στο κεντρικό αντλιοστάσιο, τα οποία έχουν αστοχήσει. Για περίπου 20 ημέρες, παρουσιάστηκαν νερά από τα φρεάτια.
Εμείς αναλάβαμε τα καθήκοντα μας την 01/01/2024 και έπρεπε να κάνουμε δυο πράγματα ως ΔΕΥΑΖ. Το πρώτο ήταν να σώσουμε μια χρηματοδότηση 3 εκ. ευρώ για την αναβάθμιση του βιολογικού και το δεύτερο ήταν να επικαιροποιήσουμε μια μελέτη, η όποια ξεκίνησε το 2018 και αφορούσε την αποτύπωση της υπάρχουσας κατάσταση και την πρόταση λύσεων για το αποχετευτικό δίκτυο του Πλάνου.
Μέχρι εκείνη την περίοδο, δεν είχε γίνει καμία επίσημη μελέτη από κάποια δημόσια υπηρεσία.
Έχω ένα δημοσίευμα του 2001 όπου μέσα διαπιστώνει ότι το δίκτυο του Τσιλιβή κατασκευάστηκε από ιδιώτες χωρίς μελέτη και χωρίς περιβαλλοντολογική αδειοδότηση. Μέχρι τις 18/07/2018 το δίκτυο δεν είχε μελέτες. Το κλιμάκιο ελέγχου του ΚΕΠΠΕ το 2018 ανέφερε χαρακτηριστικά ‘’Το αποχετευτικό δίκτυο του Πλάνου έχει κατασκευαστεί περίπου 15 χρόνια με ιδιωτική πρωτοβουλία και χωρίς να υπάρχει εγκεκριμένη, προς τούτο, μελέτη και περιβαλλοντολογική αδειοδότηση’’. Άρα, μέχρι το 2018 δεν υπήρχε μελέτη για αυτό το δίκτυο. Η τότε Διοίκηση της ΔΕΥΑΖ, όπου ήταν ο κ. Κ. Κόκκορης πήρε μια απόφαση να συντάξει μια μελέτη και να αποτυπώσει το αποχετευτικό δίκτυο του Πλάνου, ώστε να προτείνει λύσεις.
Η έκθεση του ΚΕΠΠΕ ανέφερε επίσης ‘’Να μην συνδεθούν στο δίκτυο της περιοχής νέες ξενοδοχειακές μονάδες καθώς επίσης να έρθουν νέες βεβαιώσεις για αυτές που έχουν χορηγηθεί’’.
Προκειμένου να καλυφτεί όλο αυτό το κενό, η τότε Διοίκηση ζήτησε να φτιαχτεί μια μελέτη, η οποία εγκρίθηκε το 2019. Δυστυχώς, άλλαξε η Διοίκηση και ήρθε ο κ. Ν. Αρετάκης. Όμως, δεν ήταν μόνος του ο κ. Ν. Αρετάκης, αντιθέτως ήταν όλοι οι Σύμβουλοι και οι υποστηρικτές του.
Όλοι αυτοί τώρα έρχονται με ανακοινώσεις και καταγγελίες, να καταγγείλουν την Δημοτική Αρχή αλλά και την Διοίκηση της ΔΕΥΑΖ. Ο κ. Ν. Αρετάκης για 4 χρόνια, είχε αφήσει αυτή την μελέτη στην άκρη. Ενώ τον ενημέρωσε η υπηρεσία ότι έπρεπε να κάνει κάτι, αυτός δεν έκανε τίποτα…
Έλεγε ότι θα ελέγξει τους παράνομους ξενοδόχους του Πλάνου και δεν το έκανε. Δεν έφτιαξε καμία μελέτη και άφησε αυτό το θέμα στην τύχη του.
Έρχονται και λένε κάποιοι ότι είμαστε ‘’παπατζήδες’’ και ότι πρέπει να παραιτηθούμε. Αυτά τα λέει ο κ. Δ. Στραβοπόδης. Αυτός ήταν μέλος της Δημοτικής Αρχής του κ. Δρογγίτη. Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή του κ. Μυλωνά είχε ξεκινήσει μελέτη αποχέτευσης για Κυψέλη, Τραγάκι, Πλάνο με διαγωνισμό. Έφτασε στο σημείο της έγκρισης της προμελέτης και ήταν να δοθεί η εντολή για το οριστικό στάδιο της μελέτης.
Η Δημοτική Αρχή του κ. Δρογγίτη το 2004, σταμάτησε αυτή την μελέτη και δεν την ολοκλήρωσε. Επίσης δεν προσπάθησε να βρει χρηματοδότηση και άφησε αυτό το νόμιμο κομμάτι στην άκρη. Έτσι, παρέλαβε ένα δίκτυο, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει. Στην προσπάθεια τους για να διαχειριστούν μια κατάσταση, δεν το έκαναν τόσο καλά… Δεν θα πω άλλα πράγματα ούτε για τον κ. Δρογγίτη αλλά ούτε και για τον κ. Στραβοπόδη, αλλά αν προκληθώ τότε θα πω!
Εγώ ήμουν στον Δήμο Αρκαδίων 20 χρόνια και όπως ξέρει κάποια πράγματα ο κ. Στραβοπόδης που ήταν 4 χρόνια, εγώ μπορεί να γνωρίζω παραπάνω πράγματα για το πώς λειτούργησε σαν Αντιδήμαρχος.
Το σύστημα αστόχησε πέρυσι τον Σεπτέμβριο, λόγω μιας νεροποντής, γιατί όλα τα ξενοδοχεία έχουν συνδέσει τα όμβρια τους μέσα στο δίκτυο. Τον χειμώνα κάναμε κάποιες συναντήσεις και προσπαθήσαμε να λύσουμε αυτό το θέμα. Δυστυχώς, δεν κατέστη δυνατόν!
Φέτος, ξαναβάλαμε λυματοφορείς μέχρι να ολοκληρώσουμε την σύμβαση με τον βιολογικό, ώστε να μπούμε στην διαδικασία της μελέτης. Τα δρομολόγια που έκαναν οι λυματοφορείς ήταν 4 με 8. Τον Ιούνιο και τον Ιούλιο τα δρομολόγια που χρειάστηκαν ήταν 14. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ολοκληρωθεί η σύμβαση πολύ νωρίτερα. Όμως, εμείς κάναμε καινούργια σύμβαση. Κάποια στιγμή δεν μπόρεσαν να μαζέψουν τα λύματα που ερχόντουσαν. Επιμένω ότι ήταν νερά μέσα από το δίκτυο και όχι λύματα.
Φέτος είδαμε ότι από τις 10 η ώρα το πρωί και μέχρι τις 2 η ώρα το βράδυ, υπήρχε μια τεράστια εισροή λυμάτων. Επειδή διαπιστώσαμε αυτήν την μεγάλη εισροή, δώσαμε μια εντολή στις υπηρεσίες για να δούμε τι έχουμε στην περιοχή του Πλάνου. Στην συνέχεια, θέλαμε να μπούμε στην διαδικασία του ελέγχου των πελατών που έχουμε, ώστε να δούμε αν αυτά που έχουμε είναι τα συνδεδεμένα που πρέπει ή όχι.
Τώρα, έχει ξεκινήσει η διαδικασία και έχουν ελεγχτεί 28 ξενοδοχεία. Περιμένουμε τα πορίσματα και θα τα εξετάσουμε.
Από τον άνθρωπο (επιχείρηση bowlling) που βγαίνουν τα λύματα, έγινε μια διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων. Εμείς στο Δικαστήριο είπαμε το αυτονόητο, δηλαδή ότι δεν υπάρχει κάποια παραλαβή του δικτύου.
Εμείς δεν εισπράττουμε για το δίκτυο ή για την κατασκευή του δικτύου, η ΔΕΥΑΖ εισπράττει τα λύματα που βιολογεί. Επίσης η είσπραξη χρημάτων δεν αδειοδοτεί ένα δίκτυο που δεν έχει περιβαλλοντολογική αδειοδότηση.
Ο Εισαγγελέας μας είπε ‘’Έχουμε ένα φρεάτιο που τρέχει, σταματήστε το!’’ Από το συγκεκριμένο φρεάτιο περνούν κάθε μέρα 4.000 κυβικά μέτρα λύματα. Εμείς πως θα παρέμβουμε;
Η εισαγγελική εντολή ήταν ‘’Δεν με ενδιαφέρει, λύστε το!»
Εμείς ζητήσαμε από το Τμήμα Περιβάλλοντος της ΠΙΝ να είναι εκεί, όταν θα κάνουμε εμείς την παρέμβαση. Χθες μας έστειλε έγγραφο το συγκεκριμένο Τμήμα και μας είπε ότι δεν έχει καμία τέτοια αρμοδιότητα και δεν θα παρέμβει. Άρα, πρέπει να το λύσουμε μόνοι μας.
Μέχρι σήμερα το θέμα του Πλάνου αντιμετωπίζεται αποσπασματικά. Όλοι μαζί είπαμε ότι πρέπει να τελειώσει το μη νόμιμο…
Έτσι, θέσαμε ένα χρονοδιάγραμμα όπου μέσα σε 4 μήνες θα πρέπει να κάνουμε όλες τις μελέτες για 5 συγκεκριμένα υποέργα.
– Εσωτερικό δίκτυο και κεντρικός αγωγός της Κυψέλης.
– Εσωτερικό δίκτυο και κεντρικός αγωγός του Τραγακίου.
– Εσωτερικό δίκτυο και κεντρικός αγωγός του Πλάνου.
– Αντιμετώπιση των προβλημάτων του Πλάνου με σκοπό του χρόνου να μην χρειαστούμε λυματοφορείς και να λυθεί το θέμα. – – Οι αγωγοί αυτοί να ενωθούν με τον βιολογικό με ενδιάμεσο αντλιοστάσιο.
Όλος αυτός είναι ο σχεδιασμός. Το χρονικό διάστημα είναι μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου. Μια πρόχειρη εκτίμηση αυτών των έργων είναι 5 με 6 εκ. ευρώ. Θα είμαστε σίγουρα έτοιμοι τον Δεκέμβριο με την μελέτη και το κόστος».