Λίγες μέρες μακριά πριν ισχύσει η αποκαλούμενη “Μαύρη Παρασκευή” των καταστημάτων ή Black Friday , όπως καθιερώθηκε διεθνώς, οι προσφορές έχουν αρχίσει να διαφημίζονται με κάθε μέσο προκειμένου να πείσουν τους καταναλωτές ότι δεν πρόκειται να γνωρίσουν άλλη καλύτερη ευκαιρία για να αποκτήσουν τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν.
Η τρέχουσα εβδομάδα – και φυσικά όλη η επόμενη – είνα γεμάτη από προσφορές καθώς ουκ ολίγες εταιρείες ή καταστήματα εφαρμόζουν την ελκυστική τιμή της Παρασκευής 28/11 σε πολλά προϊόντα ως “teaser” και “κρατούν το καλύτερο” για εκείνη την ημέρα ή τις επόμενές της έως και την Δευτέρα 1/12.
Στο εξωτερικό και ειδικά στις ΗΠΑ, όπου η Black Friday ακολουθεί αυτήν την λογική, ο συνολικός τζίρος κάνει μεγάλο άλμα και έτσι ωφελούνται όλοι.
Οι κατασκευαστές πωλούν πολύ μεγαλύτερο αριθμό συσκευών με κέρδος, οι έμποροι σημειώνουν αντίστοιχα υψηλότερο αριθμό πωλήσεων συνολικά (τα extras που προαναφέραμε επίσης βοηθούν γιατί συνήθως δεν προσφέρονται με έκπτωση), ενώ οι καταναλωτές μπορούν να εξοικονομήσουν εκείνη την ημέρα αρκετά ή και πολλά χρήματα συγκριτικά με το να έκαναν την ίδια αγορά μια άλλη μέρα του χρόνου.
Το ερώτημα που συχνά τίθεται είναι αν μπορούν οι εγχώριες αγορές να ακολουθήσουν σε ρυθμούς και προσφορές το αμερικάνικο παράδειγμα. Πολλά έχουν αλλάξει, ακόμα και σε αυτά τα περίπου δέκα χρόνια από τότε που η Black Friday απέκτησε οργανωμένη μορφή στην Ελλάδα. Ιστορικά και διεθνώς, ο όρος εμφανίζεται ήδη από τα μέσα του περασμένου αιώνα και σταδιακά άλλαξε σημασία στο πέρασμα των δεκαετιών, μέχρι να συνδεθεί με το εμπόριο και τις μεγάλες καταναλωτικές εξορμήσεις.
Εκεί όπου κάποτε η Black Friday σήμαινε ουρές έξω από τα φυσικά καταστήματα, σήμερα έχει εξελιχθεί σε μια εμπειρία που διατρέχει από τα φυσικά καταστήματα μέχρι το κινητό, το διαδίκτυο, τα e-shop και τα ψηφιακά κανάλια. Η τεχνολογία δεν αλλάζει απλώς τον όγκο των αγορών, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το ίδιο το εμπόριο.
Το φαινόμενο της Black Friday δεν είναι πια απλώς η ημέρα μεγάλων εκπτώσεων στο φυσικό κατάστημα που γνωρίζαμε παλαιότερα. Η τεχνολογία έχει μεταμορφώσει ριζικά αυτόν τον θεσμό, από το πώς οι καταναλωτές αναζητούν και αξιολογούν προσφορές, μέχρι το πώς οι επιχειρήσεις στήνουν τις εκστρατείες και τις υποδομές τους.
Σήμερα, η Black Friday έχει εξελιχθεί σε πολυκαναλική εμπειρία: φυσικά καταστήματα, ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops), κινητά τηλέφωνα, εφαρμογές, συστήματα τεχνητής νοημοσύνης. Αυτή η μετάβαση φέρνει νέες ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις για επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Σύμφωνα με τη National Retail Federation (NRF), την Black Friday 2024 στις ΗΠΑ περίπου 87,3 εκατομμύρια καταναλωτές πραγματοποίησαν αγορές online, ενώ 81,7 εκατομμύρια επισκέφθηκαν φυσικά καταστήματα. Την ίδια περίοδο, η Adobe Analytics κατέγραψε online δαπάνη ύψους 10,8 δισ. δολαρίων μόνο για τη Black Friday στις ΗΠΑ, με αύξηση άνω του 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παράλληλα, διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι η πλειονότητα της online κίνησης προέρχεται πλέον από κινητές συσκευές, με το mobile να συγκεντρώνει σε αρκετές αγορές σχεδόν τα δύο τρίτα των online αγορών και σημαντικό ποσοστό καταναλωτών να χρησιμοποιεί συνδυαστικά τόσο το φυσικό κατάστημα όσο και τα ψηφιακά κανάλια για να ενημερωθεί και να ολοκληρώσει αγορές.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Black Friday δεν είναι πια μία μέρα ουράς στο ταμείο, αλλά το αποτύπωμα ενός πολύ πιο σύνθετου ψηφιακού οικοσυστήματος, όπου η προετοιμασία ξεκινά μήνες πριν: από τις ψηφιακές υποδομές των επιχειρήσεων, την οργάνωση των δεδομένων και τις πλατφόρμες που θα υποδεχθούν τον τελικό καταναλωτή.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ