Από τον Δ/ντή Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης λάβαμε την παρακάτω ανακοίνωση:
“Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ζακύνθου για την ονοματοδοσία του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου της πόλης προς τιμήν του συνταξιούχου εκπαιδευτικού Παναγιώτη Κλάδη, ενός ανθρώπου που υπηρέτησε με αφοσίωση το συγκεκριμένο σχολείο για πολλά χρόνια, αποτέλεσε αντικείμενο δημόσιας συζήτησης, αλλά και κοινοβουλευτικής παρέμβασης.
Ενώ ο Σύλλογος Πολιτικών Συνταξιούχων Δημοσίου Ζακύνθου εξέφρασε την αντίθεσή του, θεωρώντας ότι η απόδοση προσωνυμίας σε δημόσιο κτίριο με όνομα εν ζωή προσώπου είναι αθέμιτη και πρωτοφανής, το Υπουργείο Παιδείας πήρε ξεκάθαρη θέση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη νομική, θεσμική και παιδαγωγική διάστασητης υπόθεσης.

Η κοινοβουλευτική διάσταση του θέματος ήρθε με ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής Βασίλειος Βιλιάρδος προς την Υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, ζητώντας διευκρινίσεις για τη διαδικασία και θέτοντας ερωτήματα για το εάν και πώς μπορεί η Πολιτεία να προστατευτεί στο μέλλον, αν ένα εν ζωή τιμώμενο πρόσωπο υποπέσει σε ποινικό ή θεσμικό παράπτωμα.
Η απάντηση της Υπουργού Παιδείας όχι μόνο κάλυψε τη νομική βάση της απόφασης, επικαλούμενη το Π.Δ. 79/2017, αλλά ανέδειξε και την ουσιαστική αξία της αναγνώρισης της προσφοράς εν ζωή, όταν αυτή είναι διακριτή, διαχρονική και αναγνωρισμένη από την τοπική κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα.
Κεντρικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της τοποθέτησης διαδραμάτισε η τεκμηριωμένη και μεστή παρέμβαση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου, με υπογραφή του Διευθυντή της, Αθανασίου Κατσίμπελη. Η εισήγηση της ΔΠΕ Ζακύνθου δεν αποτέλεσε απλώς ένα διοικητικό έγγραφο. Ήταν ένα κείμενο που συνδύαζε διοικητική ευθύνη, παιδαγωγική διορατικότητα και κοινωνική ευαισθησία, επιχειρηματολογώντας υπέρ της αναγνώρισης της προσφοράς του Παναγιώτη Κλάδη όσο είναι εν ζωή, προς όφελος και έμπνευση των μαθητών, της σχολικής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας.
O κ. Αθανάσιος Κατσίμπελης τονίζει στην απάντησή του : “Η Υπηρεσία μας δεν έχει αντίρρηση στην ομόφωνη πρόταση ονοματοδοσίας του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ζακύνθου και στην ομόφωνη Απόφαση του Δήμου Ζακύνθου για το ίδιο θέμα, παρά το γεγονός πως το τιμώμενο πρόσωπο είναι εν ζωή και είναι ένας συνταξιούχος συνάδελφός μας.
Η ονοματοδοσία των σχολείων μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για την καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης, την προώθηση αξιών και την ενίσχυση της ταυτότητας μιας σχολικής μονάδας. Η επιτυχία της εξαρτάται από τη διαδικασία επιλογής, τη σημασία του ονόματος για τη σχολική και την ευρύτερη κοινότητα, καθώς και από το πώς το ίδιο το σχολείο αξιοποιεί την ονομασία του στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών του δραστηριοτήτων.
Θεωρούμε πως η προτεινόμενη ονοματοδοσία ταυ Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ζακύνθου είναι ένας τρόπος να τιμηθεί και να αναγνωριστεί η προσφορά του συγκεκριμένου ανθρώπου όσο είναι εν ζωή, επιτρέποντάς του να βιώσει αυτή την εκτίμηση. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για άτομα που έχουν προσφέρει σημαντικά στην τοπική κοινωνία, στην εκπαίδευση ή σε άλλους τομείς όπως στον αθλητισμό και έχει συμβεί πολλές φορές στη χώρα μας.
Ένα εν ζωή πρόσωπο μπορεί να αποτελέσει ένα πιο άμεσο και “ζωντανό” πρότυπο για τους μαθητές. Μπορεί να επισκεφθεί το σχολείο, να μιλήσει με τους μαθητές και να τους εμπνεύσει με το παράδειγμά του.
Η νομοθεσία και οι σχετικές εγκύκλιοι του Υπουργείου Παιδείας για την ονοματοδοσία σχολείων συνήθως δίνουν έμφαση στην τιμή προσώπων με αναγνωρισμένη και διαχρονική προσφορά (ιστορικές προσωπικότητες, εθνικοί ήρωες, λογοτέχνες, επιστήμονες, ευεργέτες κ.λπ.). Δεν υπάρχει όμως ρητή απαγόρευση για ονοματοδοσία από εν ζωή πρόσωπα, αν και η πρακτική τείνει να ευνοεί πρόσωπα των οποίων η συνολική προσφορά έχει κριθεί και καταξιωθεί ιστορικά. Ωστόσο, έχουν υπάρξει περιπτώσεις ονοματοδοσίας δημοσίων χώρων ή ιδρυμάτων από εν ζωή πρόσωπα, συχνά μετά από σημαντικές δωρεές ή εξαιρετικές υπηρεσίες.
Στην περίπτωσή μας ο κ. Παναγιώτης Κλάδης προσέφερε εξαιρετικές υπηρεσίες και ενώ μπορούσε να βγει στη σύνταξη παρέμεινε ως ο μόνος μόνιμος εκπαιδευτικός που διέθετε το σχολείο για αρκετά χρόνια ώστε να ολοκληρώσει το όραμα που είχε η εκπαιδευτική κοινότητα της Ζακύνθου για το Ειδικό της Σχολείο.
Σε μια εποχή που το λειτούργημα του εκπαιδευτικού αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, η ονοματοδοσία ενός σχολείου με το όνομα ενός εν ζωή, διακεκριμένου εκπαιδευτικού που χαίρει της εκτίμησης όλων θα μπορούσε να συμβάλει στην ανάδειξη της σπουδαιότητας ταυ ρόλου των εκπαιδευτικών στην κοινωνία. (…)”.
Η θέση αυτή υιοθετήθηκε πλήρως από την Υπουργό Παιδείας, γεγονός που αποδεικνύει την πολιτική βαρύτητα και την εγκυρότητα της θεσμικής φωνής της Διεύθυνσης Π.Ε. Ζακύνθου. Η κ. Ζαχαράκη υπογράμμισε στην απάντησή της ότι δεν υπάρχει νομοθετική απαγόρευση για ονοματοδοσία από εν ζωή πρόσωπα και ότι σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως αυτή του κ. Κλάδη, τέτοιες πρωτοβουλίες μπορούν να ενδυναμώσουν τη συλλογική μνήμη, να εμπνεύσουν τους μαθητές και να ενισχύσουν το κύρος του εκπαιδευτικού λειτουργήματος.
Επιπλέον, διασαφηνίστηκε ότι το Υπουργείο διατηρεί τη δυνατότητα αναθεώρησης ή ανάκλησης της προσωνυμίας, εάν προκύψουν σοβαροί λόγοι στο μέλλον — διασφαλίζοντας έτσι το δημόσιο συμφέρον και την παιδαγωγική δεοντολογία.
Η συγκεκριμένη υπόθεση αναδεικνύει κάτι βαθύτερο και ουσιαστικό: την ανάγκη να αποδίδεται τιμή σε ανθρώπους που αφιέρωσαν τη ζωή τους στο δημόσιο σχολείο, όχι με όρους προσωπολατρίας, αλλά ως αναγνώριση ενός υποδειγματικού βίου και ως ζωντανό πρότυπο για τις νέες γενιές. Η απόφαση του Δήμου Ζακύνθου, η θετική εισήγηση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και η επίσημη θέση του Υπουργείου συνθέτουν ένα μήνυμα με ισχυρό ηθικό και συμβολικό φορτίο: η αφοσίωση στην εκπαίδευση μπορεί και πρέπει να τιμάται εν ζωή.“