Το ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει την υπόθεση των έργων στο ναυάγιο ώστε να τα διεκπεραιώσει και να μην χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος, καθώς ο φετινός χειμώνας μπορεί να είναι και ο τελευταίος για τη ζωή του καραβιού πάνω στην αμμουδιά της διάσημης παραλίας.
Οι εργασίες που πρέπει να γίνουν και μάλιστα χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση είναι η αντιδιαβρωτική προστασία του πλοίου και η επέκταση της ακτής που θα λειτουργήσει προστατευτικά για τον «Παναγιώτη».
Μιλώντας στην εφημερίδα ΕΡΜΗΣ ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Δημήτρης Καλιαμπάκος από το τμήμα μεταλλειολόγων, ανέφερε πως το επόμενο βήμα που θα πρέπει να γίνει είναι έργα αφού η μελέτη τελείωσε και παραδόθηκε από τον Ιούνιο μήνα και δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια για καμία καθυστέρηση.
«Αυτά που λέγαμε από την αρχή ισχύουν και τώρα καθώς η υπόθεση του ναυαγίου έχει ένα τεράστιο κενό με έλλειψη προστασίας για σαράντα περίπου χρόνια. Εμείς παραλάβαμε τα πράγματα σε ένα πολύ κακό επίπεδο και αυτό τα δυσχεραίνει.
Τους προηγούμενους μήνες έγιναν πολλά και σήμερα έχουμε στα χέρια μας μία πολύ συγκεκριμένη και κοστολογημένη πρόταση για το τι πρέπει να γίνει για να σωθεί το ναυάγιο με το σωστό τρόπο.
Από την πρώτη στιγμή που το ΕΜΠ ενεπλάκη στην υπόθεση συνειδητοποιήσαμε ότι η κύρια δυσκολία είναι πως η λύση πρέπει να δοθεί εντός ενός χρονικού πλαισίου καθώς τα πράγματα είναι οριακά. Όλοι θα πρέπει να ρυθμίσουν τις κινήσεις και τις ενέργειές τους ώστε με στόχο να γίνει έργο πριν από το χειμώνα που έρχεται. Εμείς στο Πολυτεχνείο δεν οργανώσαμε τη δουλειά μας με κριτήριο το χρόνο που θα θέλαμε ώστε να παραχθεί μία πρόταση, αλλά τον συμπιέσαμε σε πέντε μήνες για να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο και μάλιστα σε τέτοιο επίπεδο που το επόμενο βήμα να είναι μελέτη και έργο μαζί» είπε ο κ. Καλιαμπάκος.
Για το σημαντικό θέμα του προγραμματισμού ο κ. Καλιαμπάκος είπε: «Το προηγούμενο διάστημα έγιναν ενέργειες που επιτάχυναν ώστε να γίνει κεντρικό θέμα η υπόθεση του ναυαγίου και ο Βουλευτής Ζακύνθου έκανε πολλά πράγματα και οι κυβερνητικοί ενεργοποιήθηκαν. Ακούω καλά νέα για τη χρηματοδότηση. Εκείνο που απουσιάζει είναι ένας προγραμματισμός που να λέει για συγκεκριμένες ενέργειες για να προλάβουμε να κάνουμε έργο πριν από το χειμώνα. Αυτή είναι η δική μου ανησυχία. Πρέπει να επιταχυνθούν οι κινήσεις και να υπάρξει ένα κέντρο που θα σχεδιάσει τα επόμενα βήματα και θα βάλει τα πράγματα σε μία σειρά. Ο χρόνος είναι πεπερασμένος γι’ αυτό και καλά κάνετε που χτυπάτε καμπάνα κινδύνου.
Το ναυάγιο είναι ένα δημόσιο αγαθό και κτήμα όλης της κοινωνίας και δεν πρέπει να χαθεί».
Τι θα ακολουθήσει
Απαντώντας σε ερώτημα για τις επόμενες κινήσεις, ο καθηγητής του ΕΜΠ δήλωσε: «Δεν χρειάζεται νέο μελετητικό στάδιο καθώς η δουλειά που έγινε είναι και μελέτη.
Η μελέτη είναι αναρτημένη στο διαδίκτυο και ο καθένας έχει πρόσβαση σε αυτή. Είναι μία μελέτη εκατοντάδων σελίδων και οι συνάδελφοι μηχανικοί μπορούν να την δουν.
Το μισό καράβι είναι θαμένο και θα αποκαλυφθούν πράγματα όταν αποκαλυφθεί και το καράβι, επομένως τα νέα στοιχεία θα υπάρχουν στην εκτέλεση του έργου.
Η περιοχή είναι δύσκολη, είναι επιρρεπής σε κατακρημνίσεις και πρέπει να δούμε σοβαρά το θέμα της θέας από ψηλά και πουθενά δεν πρέπει να γίνει κάτι πρόχειρα.
Η κύρια κατεύθυνση της μελέτης είναι η διάσωση του ναυαγίου σήμερα και τα έργα είναι η αντιδιαβρωτική προστασία του ναυαγίου και η επέκταση της ακτής για να μην δέχεται τεράστια πίεση το πλοίο. Το κόστος αυτών των έργων είναι 3 με 4 εκ. ευρώ συν το ΦΠΑ. Άρα γνωρίζουμε τι χρειαζόμαστε».
Μάχη με το χρόνο
Η ανάγκη να γίνουν όλα με ταχύτατους ρυθμούς είναι κάτι παραπάνω από εμφανής και όλοι γνωρίζουν πως ένας ακόμα χειμώνας μπορεί να σηματοδοτήσει τον πλήρη αφανισμό του πλοίου από την αμμουδιά.
Ο καθηγητής κ. Καλιαμπάκος δήλωσε: «Από την πρώτη στιγμή λέγαμε πως ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι ο χρόνος. Από τη στιγμή που υπάρχει πολιτική πρόθεση, να μην το χάσουμε το πλοίο σε επίπεδο χρονοπρογραμματισμού, πρέπει να ξεπεράσουμε τις παθογένειες και να παράξουμε το έργο που πρέπει. Η κατάσταση του ναυαγίου είναι τέτοια που κάνει εξαιρετικά επισφαλή την διάσωσή του τον επόμενο χειμώνα. Είναι λάθος προσέγγιση να εκτιμάμε τις πιθανότητες που έχει το πλοίο να χαθεί. Όλες οι προσπάθειες να συγκλίνουν στην κατεύθυνση της λήψης των απαραίτητων μέτρων για να σωθεί. Εμείς με όλους τους τρόπους είπαμε ότι η κατάσταση του ναυαγίου είναι πολύ δύσκολη και η διάσωσή του δυσχερής. Εμείς τελειώσαμε τη μελέτη τέλη Ιουνίου γιατί είναι δύσκολες οι εργασίες μέσα στο χειμώνα σε αυτήν την περιοχή».
Τέλος ο καθηγητής του ΕΜΠ ανέφερε πως «η αντιδιαβρωτική εργασία θα γίνει επιτόπου και δεν χρειάζεται να μετακινηθεί το πλοίο. Ταυτόχρονα θα γίνει και η επέκταση της αμμουδιάς που θα δώσει ένα βάθρο προστασίας στο πλοίο».
Το ΤΑΙΠΕΔ τι δουλειά έχει?Η μήπως είναι υποθηκευμένο και το “Ναυάγιο”?