Αν και η μελέτη για το Master Plan του λιμανιού έχει ολοκληρωθεί από το μελετητικό γραφείο που την έχει αναλάβει, η διαδικασία για την έγκρισή της δεν έχει τελειώσει και επιβάλλεται να δοθούν κάποιες αδειοδοτήσεις από το Υπουργείο Περιβάλλοντος πριν ανοίξει ο δρόμος για την εφαρμογή του σχεδίου και την χρηματοδότηση των έργων που προβλέπει.
Προτεραιότητα όπως είναι γνωστό, έχει δοθεί στην χωροθέτηση των έργων στο λιμάνι που θα διευκολύνουν την πρόσδεση των κρουαζιεροπλοίων και μια από τις θέσεις που προβλέπονται για την κατασκευή προβλήτας και στην οποία φαίνεται να συναινούν οι περισσότεροι φορείς του νησιού είναι ο μόλος του Αγίου Νικολάου.
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το πρωί της περασμένης Παρασκευής με πρωτοβουλία της δημοτικής αρχής και του Λιμενικού Ταμείου στο Δημαρχείο έγινε ενημέρωση από την μηχανικό Μαριλένα Φράγκου, υπεύθυνη του γραφείου που ανέλαβε το Master Plan, ενώ συμμετείχαν σε αυτή εκτός από υπηρεσιακοί παράγοντες και εκπρόσωποι φορέων όπως το ΤΕΕ, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, το Επιμελητήριο, ο Εμπορικός Σύλλογος κτλ.
Αν και κατά τη διάρκεια της σύσκεψης διατυπώθηκαν κάποιες ενστάσεις και παρατηρήσεις, με χαρακτηριστική αυτή που εκφράστηκε από τους εκπροσώπους της Περιφέρειας σχετικά με την απουσία πρόβλεψης υδατοδρομίου στην Μελέτη για το Master Plan, αυτό που επισημάνθηκε από την πλευρά της μελετήτριας είναι πως οποιαδήποτε αλλαγή ή τροποποίηση σε αυτή τη φάση, θα προκαλέσει νέες καθυστερήσεις και χρονοτριβές.
Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και ο Δήμαρχος Παύλος Κολοκοτσάς, που ανέφερε πως όλες οι προτάσεις μπορούν να ληφθούν υπόψη αλλά τώρα δεν μπορεί να υπάρξει καθυστέρηση αλλά αντίθετα να ξεκινήσουν οι προσπάθειες για την αναζήτηση χρηματοδότησης των έργων που προβλέπονται. Να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις ζήτησε και ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Τιμόθεος Ζώντος.
Η κ. Φράγκου έδωσε πληροφορίες για την μελέτη που έχει αναλάβει, ενώ έκανε γνωστό πως η περιοχή του μόλου του Αγίου Νικολάου παρουσιάζεται ως η καταλληλότερη για την κατασκευή προβλήτας κρουαζιεροπλοίων και με βάση την εμπειρογνωμοσύνη που πραγματοποιήθηκε από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων.
Θυμίζουμε πως την προηγούμενη περίοδο, η προηγούμενη διοίκηση της Περιφέρειας είχε αναθέσει σε εμπειρογνώμονα την εκπόνηση μελέτης που θα υποδείκνυε την κατάλληλη θέση για την κατασκευή προβλήτας. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά στην σύσκεψη της Παρασκευής μελετήθηκε η παραλιακή ζώνη της Ζακύνθου από το Κρυονέρι μέχρι και το Κερί και καταλληλότερη θέση κρίθηκε αυτή που προβλέπει και το Master Plan.
Εναλλακτικά, η εμπειρογνωμοσύνη πρότεινε την θέση όπου σήμερα υπάρχει ήδη η σιδερένια προβλήτα, η οποία θα μπορούσε να απομακρυνθεί και να αντικατασταθεί με ένα σύγχρονο έργο.
Δίνοντας λεπτομέρειες για την μελέτη, η κ. Φράγκου ανέφερε πως αν και το Master Plan έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Υποδομών χρειάζονται κάποιες διαδικασίες αδειοδότησης.
«Το Υπουργείο Υποδομών έστειλε την μελέτη στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο όμως έκανε κάποιες παρατηρήσεις. Μας ζητήθηκε να αιτιολογήσουμε περεταίρω για ποιο λόγο δημιουργούμε θέσεις πάρκινγκ στο χώρο του λιμανιού, στο μόλο του Αγίου Νικολάου και στο μόλο του Αγίου Διονυσίου για να εξυπηρετηθούν αποκλειστικά οι ανάγκες του λιμανιού, ενώ μας ζητήθηκε να βρεθεί χώρος στην Πόλη και μακριά από το λιμάνι» ανέφερε η κ. Φράγκου, συμπληρώνοντας πως αφενός διαπιστώθηκε πως οι χώροι ήταν περιορισμένοι, αφετέρου πως η αναζήτηση το πρόβλημα στάθμευσης στην Πόλη δεν εντάσσεται στο πλαίσιο μιας μελέτης για το master plan του λιμανιού.
Η ίδια πάντως επεσήμανε πως σύμφωνα με την μελέτη, οι χώροι στάθμευσης που προβλέπονται στους δύο μόλους θα μπορούν να εξυπηρετούν και τις ανάγκες της Πόλης, όλο τον υπόλοιπο χρόνο πλην της τουριστικής περιόδου όποτε και οι ανάγκες στο λιμάνι θα είναι αυξημένες.
Μια ακόμη παρατήρηση που έγινε από το ΥΠΕΚΑ αφορούσε τον χώρο από όπου θα μπορούν να εξασφαλιστούν τα αδρανή υλικά και οι φυσικοί ογκόλιθοι για την σταθεροποίηση του εδάφους θεμελίωσης των έργων στο λιμάνι, αφού ο πυθμένας είναι πολύ χαλαρός και η περιοχή σεισμογενής.
«Μας ζητήθηκε μια διερεύνηση για τα πιθανά λατομεία που μπορεί να υπάρχουν και διαπιστώσαμε πως υπάρχει ένα στη Ζάκυνθο αλλά και στην γειτονική Κεφαλονιά, όπου μπορούν να εξασφαλιστούν μεγάλες ποσότητες υλικών» δήλωσε η κ. Φράγκου.
Η κ. Φράγκου ανέφερε πως οι απαντήσεις στις παρατηρήσεις του ΥΠΕΚΑ απεστάλησαν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος μέσω του Υπουργείου Υποδομών προκειμένου να συζητηθεί στην συνέχεια από την αρμόδια διυπουργική επιτροπή και να δοθεί έγκριση.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί πως το Υπουργείο Περιβάλλοντος ζήτησε να δοθούν πληροφορίες για την χρηματοδότηση του έργου και η απάντηση που δόθηκε από την πλευρά του γραφείου της κ. Φράγκου είναι πως το θέμα της χρηματοδότησης αφορά το Υπουργείο Υποδομών αλλά και τους φορείς του νησιού, όπως είναι το Λιμενικό Ταμείο ο Δήμος και η ΠΙΝ.
Όπως προαναφέρθηκε, ενστάσεις για το Master Plan διατυπώθηκαν από τους εκπροσώπους της Περιφερειακής Ενότητας Ζακύνθου, με τον περιφερειακό σύμβουλο Θοδωρή Καμπίτση να επισημαίνει πως δεν υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία υδατοδρομίου.
Ο κ. Καμπίτσης ανέφερε πως υποβλήθηκε συγκεκριμένη πρόταση από την ΠΙΝ για την οποία όμως δεν υπήρξε απάντηση.
«Μας λέτε πως σε αυτή τη φάση δεν μπορούν να γίνουν αλλαγές αλλά εμείς θα επιδιώξουμε μια επαφή με το Υπουργείο. Πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για τα υδροπλάνα, δεν είναι δυνατόν να έχει η Κέρκυρα και άλλες περιοχές και όχι η Ζάκυνθος» σημείωσε ο κ. Καμπίτσης.
Απάντηση για το θέμα έδωσε ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Τιμόθεος Ζώντος, ο οποίος ανέφερε πως η Λιμενική Επιτροπή έχει πάρει απόφαση για δημιουργία υδατοδρομίου και η πρόβλεψη αυτή υπάρχει και στο master plan.
Ακης Ζήβας: Αγνοήθηκε η πρόταση για τα Λαζαρέτα
Τις δικές του ενστάσεις για την μελέτη του Master Plan εξέφρασε ο τέως Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου και σήμερα δημοτικός σύμβουλος της αντιπολίτευσης Άκης Ζήβας, ο οποίος αναρωτήθηκε για ακόμη μια φορά γιατί εγκαταλείφθηκε η πρόταση για τη δημιουργία εμπορικού λιμανιού στα Λαζαρέτα, προκειμένου το υφιστάμενο να λειτουργήσει ως τουριστικό.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης που έγινε την Παρασκευή στο Δήμο, παρουσία της μελετήτριας, το Master Plan, το οποίο είναι δεσμευτικό για τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στο λιμάνι τις επόμενες δεκαετίες, δεν προβλέπει την πρόταση για τα Λαζαρέτα, θέτοντας εμπόδια για ένα τέτοιο έργο στο μέλλον.
«Οι επόμενοι μπορεί να μην είναι τόσο μικρόψυχοι όπως εμείς και να χρηματοδοτήσουν αυτά τα έργα. Γιατί πετάμε 10.000.000 δραχμές που δόθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από το Υπουργείο στη θάλασσα;» ανέφερε ο κ. Ζήβας, κάνοντας λόγο για εκατομμύρια που ξοδεύτηκαν σε εκβαθύνσεις στο λιμάνι.
Η κ. Φράγκου απάντησε στις παρατηρήσεις του κ. Ζήβα, σημειώνοντας πως η μελέτη εκπονήθηκε στο πλαίσιο της ζώνης του λιμανιού όπως αυτή υποδείχθηκε από το Υπουργείο Υποδομών, χωρίς να συμπεριλαμβάνει τα Λαζαρέτα.
Μάλιστα, ανέφερε πως η πρόταση αυτή τέθηκε από το γραφείο της στο Υπουργείο αλλά η απάντηση που δόθηκε ήταν αρνητική λόγω της ύπαρξης του υποθαλάσσιου καλωδίου της ΔΕΗ στην περιοχή.
Ο κ. Ζήβας για ακόμη μια φορά αντέκρουσε αυτό το επιχείρημα, επικαλούμενος έγγραφο του Διοικητή του αρμόδιου τμήματος της ΔΕΗ, που διέψευδε ότι το υποθαλάσσιο καλώδιο προκαλεί προβλήματα.
Της Μαριλένας Παπαδάτου