Τρεις δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας έλαβε χθες το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Πρόκειται για προσφορές που υπέβαλαν μεγάλα επενδυτικά σχήματα στον τομέα της εκμετάλλευσης αεροπορικών υποδομών. Συγκεκριμένα, προσφορές υπέβαλαν οι κοινοπραξίες:
• Corporation America SA (CASA) – METKA Α.Ε.
• Fraport AG – Slentel Ltd (όμιλος Κοπελούζου)
•Vinci Airports SAS – ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε.
Kαι τα τρία επενδυτικά σχήματα ενδιαφέρονται για το σύνολο των 14 προς παραχώρηση ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας (ομάδα Α) και τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου (ομάδα Β). Αρχικά το ΤΑΙΠΕΔ επεδίωκε την ανάθεση σε δύο διαφορετικούς επενδυτές την παραχώρηση των δύο ομάδων αεροδρομίων, αλλά τελικά οι ενδιαφερόμενοι έπεισαν το Ταμείο ότι είναι προτιμότερο ο προτιμητέος επενδυτής να αναλάβει την εκμετάλλευση και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Η σύμβαση παραχώρησης που θα υπογραφεί θα έχει διάρκεια 40 ετών με δυνατότητα επέκτασης άλλα 10 έτη.
Το ΤΑΙΠΕΔ υποδέχτηκε με μεγάλη ικανοποίηση τις προσφορές για τον διαγωνισμό. Είναι η πρώτη φορά που λαμβάνει τρεις δεσμευτικές προσφορές σε έναν σημαντικό διαγωνισμό αποκρατικοποίησης. To Ταμείο χαρακτήρισε την υψηλή συμμετοχή των ενδιαφερομένων ως ένδειξη του ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανεβάζει «στροφές».
Με αυτά τα δεδομένα, η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή δεν αναμένεται να αργήσει. Εκτιμάται ότι θα γίνει μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου και αφού εξεταστούν ενδελεχώς οι τρεις δεσμευτικές προσφορές. Σημειώνεται ότι ο προτιμητέος επενδυτής θα κριθεί από το προσφερόμενο τίμημα, το οποίο ωστόσο θα είναι συνάρτηση των επενδύσεων που θα αναλάβει για την αναβάθμιση των υποδομών των αεροδρομίων. Προς την κατεύθυνση αυτή εκτιμάται ότι ο προτιμητέος επενδυτής καλείται να επενδύσει 200-250 εκατ. ευρώ σε μια περίοδο 20ετίας. Γι’ αυτό τον λόγο, είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικό ότι και οι τρεις ενδιαφερόμενοι αποτελούν ισχυρές επιχειρήσεις διεθνώς, ενώ επιπλέον έχουν στρατηγικό ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία.
Το προφίλ των υποψηφίων
CASA: Η εταιρεία με έδρα την Αργεντινή διαχειρίζεται 53 αεροδρόμια εκ των οποίων τα 50 βρίσκονται στη Ν. Αμερική. Το τελευταίο απόκτημά της, το αεροδρόμιο της Αρμενίας. Η εταιρεία ενδιαφέρεται να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στον τομέα αυτό εκτός Ν. Αμερικής και προς την κατεύθυνση αυτή, στην Ελλάδα συνεργάζεται με τον όμιλο Μυτιληναίου.
Fraport AG: Eίναι η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης και άλλων 10 αεροδρομίων ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των διεθνών αεροδρομίων της Λίμας στη Χιλή, του Νέου Δελχί της Ινδίας κ.ά. H εταιρεία το 2013 διακίνησε 58 εκατ. επιβάτες και είχε έσοδα 2,5 δισ. ευρώ. Βασικός μέτοχος είναι το ομόσπονδο κρατίδιο της Εσσης. Συνεταίρος στη διεκδίκηση των ελληνικών αεροδρομίων είναι ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος ήδη κατέχει το 5% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Vinci: H γαλλική εταιρεία διαχειρίζεται 12 αεροδρόμια σε Ινδονησία και Γαλλία και ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για επέκταση στον συγκεκριμένο τομέα. Ο όμιλος Vinci είναι γνωστός στην Ελλάδα από την εμπλοκή του στην κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων και της Γέφυρας «Χ. Τρικούπης». Η εταιρεία συνεργάζεται με τον όμιλο Ελλάκτωρ στον διαγωνισμό της αποκρατικοποίησης των ελληνικών αεροδρομίων.