Μια σημαντική εξέλιξη που αφορά την προστασία και ανάδειξη ενός σημαντικού πολιτιστικού μνημείου, το οποίο δυστυχώς για πολλά χρόνια παραμένει στην αφάνεια, σημειώνεται μέσα στις επόμενες ημέρες, αφού σύμφωνα με πληροφορίες ξεκινά και πάλι η αρχαιολογική έρευνα για τη διάσωση και ανάδειξη του πλοίου του 16ου αιώνα, που ναυάγησε έξω από το λιμάνι της Ζακύνθου.
Πρόκειται για το πλοίο της εποχής της ισπανικής θαλασσοκρατίας του Φιλίππου του Β΄, το οποίο αποκαλύφθηκε το 1980 από ντόπιους κοντά στον ύφαλο Δημήτρης, όταν ξεκίνησαν στην περιοχή εργασίες για την εξουδετέρωση βομβών από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Αυτό που κάνει το εν λόγω ναυάγιο ακόμη πιο σημαντικό, είναι το γεγονός ότι πρόκειται για το μοναδικό της περιόδου της ισπανικής θαλασσοκρατίας που έχει εντοπιστεί στον ελληνικό χώρο και από τα ελάχιστα στη Μεσόγειο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις 12 Σεπτεμβρίου η Διευθύντρια της Β’ Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και υπεύθυνη της αρχαιολογικής έρευνας Αικατερίνη Δελαπόρτα μαζί με τους συνεργάτες της, θα βρίσκεται και πάλι στη Ζάκυνθο προκειμένου να ξεκινήσει ένας νέος κύκλος υποθαλάσσιων ερευνών στην περιοχή όπου βρίσκεται το πλοίο.
Οι ερευνητές αναμένεται να μείνουν στη Ζάκυνθο για διάστημα περίπου ενός μήνα, ενώ στην επιστημονική ομάδα θα συμμετέχουν και δύτες που θα κάνουν καταδύσεις στην περιοχή του ναυαγίου..
Έχουν περάσει ήδη δύο ολόκληρα χρόνια από την τελευταία φορά που η κ. Δελαπόρτα μαζί με μια ομάδα ερευνητών, είχε βρεθεί και πάλι στο νησί μας, πραγματοποιώντας ένα νέο κύκλο ερευνών στο ναυάγιο, μετά την εξασφάλιση χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ και μια περίοδο δώδεκα ετών κατά την οποία οι έρευνες είχαν σταματήσει.
Στόχος ήταν να αποκαλυφθεί και το υπόλοιπο τμήμα του πλοίου που βρίσκεται κάτω από μεγάλη ποσότητα λάσπης μέσα στο βυθό και παράλληλα, με την χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, να αποτυπωθεί η τρισδιάστατη εικόνα του πλοίου
Οι χρηματοδοτήσεις προέρχονταν από το πρόγραμμα για τη «Διάσωση ξύλινων ναυαγίων στο μεσογειακό θαλάσσιο οικοσύστημα: Ανάπτυξη και εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων για την κατά χώραν προστασία τους», που υλοποιούνταν από το ΤΕΙ Αθηνών, σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, στο πλαίσιο του ευρύτερου προγράμματος «Θαλής».
Το πλοίο μετά τον εντοπισμό του, είχε επικαλυφθεί με ένα ειδικό ύφασμα, το οποίο όπως διαπιστώθηκε βοήθησε να προστατευτεί ο ξύλινος σκελετός του από τη φθορά και τώρα αναμένεται με τεράστιο ενδιαφέρον να γίνουν δημόσιες ανακοινώσεις για την προοπτική επανέναρξης των ερευνών.
Μαριλένα Παπαδάτου