Προσφυγή κατά του κύρους και της νομιμότητας του διαγωνισμού για την προμήθεια χαρτικής ύλης για τις ανάγκες του Δήμου Ζακύνθου, προϋπολογισμού 274.000 ευρώ, κατέθεσαν οι εκπρόσωποι πέντε γνωστών βιβλιοχαρτοπωλείων της Πόλης μας.
Η προσφυγή στρέφεται κατά της διαδικασίας του Δήμου Ζακύνθου και υποβάλλεται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδος και Ιόνιων νησιών, στον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.
Παρά το γεγονός ότι έχει παρέλθει ο χρόνος για την υποβολή ενστάσεων κατά του κύρους των διαγωνισμού, οι βιβλιοχαρτοπώλες εστιάζουν τις αντιρρήσεις του σε μια σειρά από στοιχεία που δείχνουν ότι δεν τηρήθηκαν οι όροι της νομιμότητας που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
Αναλυτικά η προσφυγή αναφέρει τα εξής:
Κατά της αρ, πρωτ.29629/18.12.24 Προκήρυξης Ανοιχτού Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού
Για την προμήθεια με τίτλο:”Προμήθεια γραφικής ύλης, μικροαντικειμένων γραφείων και λοιπών ειδών αρχειοθέτησης εγγράφων και ξηρογραφικού χαρτιού 2025-2026”
Προϋπολογισθείσας δαπάνης διακόσιες εβδομήντα τέσσερις χιλιάδες είκοσι τέσσερα ευρώ και ογδόντα λεπτά (274.000,80€) συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ
και κάθε άλλης πράξης που απορρέει από την αναφερόμενη προκήρυξη
Για τους κάτωθι βάσιμους λόγους:
Α. Η αρ. 29629/18.12.2024 Προκήρυξη προμήθειας εκδόθηκε στις 18.12.2024 , και δημοσιεύθηκε σε μία εφημερίδα στις 23.12.2024 με ημερομηνία διενέργειας του διαγωνισμού την 02.01.2025, ήτοι σε διάστημα δέκα (10) ημερολογιακών ημερών, εκ των οποίων οι τρεις (3) ήταν αργίες. Ως εκ τούτου δεν τηρήθηκαν οι στοιχειώδεις όροι των δημοσιεύσεων που προβλεπονται από τις κείμενες διατάξεις με ότι αυτό συνεπάγεται για τη νομιμότητα της προμήθειας.
Διότι, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 1 του ν.3548/2007, ο Δήμος Ζακύνθου, όφειλε να δημοσιεύσει την Προκήρυξη σε δύο (2 ) ημερήσιες εφημερίδες εντός του νομού. Περαιτέρω δε , η υποχρέωση της δημοσίευσης αυτής είναι ανεξάρτητη από τη υποχρέωση δημοσιεύσεων η οποία προβλέπεται από άλλες διατάξεις.. Οι δημοσιεύσεις του ν.3548/07 διενεργούνται επιπλέον αυτών.
Επιπροσθέτως σύμφωνα με την 3η έκδοση /29.03.22 της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) που αφορά στις “Υποχρεώσεις Δημοσιεύσεων στον εθνικό τύπο κατά τον ν.4412/2016 στις ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ για όλες τις συμβάσεις πάνω από το όριο της απευθείας ανάθεσης”υφίσταται υποχρέωση δημοσίευσης περίληψης της Διακήρυξης γαι τον ανοιχτό διαγωνισμό σε τουλάχιστον δύο ημερήσιες και μια εβδομαδιαία νομαρχιακές (νυν περιφερειακές ) εφημερίδες, οι οποίες περιλαμβάνονται στη σχετική Υπουργική Απόφαση και οι οποίες έχουν την έδρα τους στο νομό, που θα λάβει χώρα η προμήθεια των αγαθών.(άρθρο 379 παρ.12 περ.82, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, /ΕΣΤμ.VII πράξη309/2010).
Β. Σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις . στους ανοικτούς διαγωνισμούς η προθεσμία για την διενέργεια του ανοικτού διαγωνισμού δεν πρέπει να είναι μικρότερη των 52 ημερών από την ημερομηνία αποστολής της προκήρυξης στην Υπηρεσία Επισήμων Εκδόσεων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων ή των 30 ημερών από την ημερομηνία δημοσίευσης της προκήρυξης (της περίληψης της διακήρυξης) στο Τεύχος Διακηρύξεων Δημοσίων Συμβάσεων και στον ελληνικό τύπο, όταν δεν απαιτείται δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.
Σε περίπτωση επείγοντος, η προθεσμία των 30 ημερών επιτρέπεται να συντμηθεί σε δεκαπέντε (15) το λιγότερο ημέρες με αιτιολογημένη απόφαση της αρμόδιας Υπηρεσίας. Η ελάχιστη προθεσμία παραλαβής των αιτήσεων συμμετοχής ανέρχεται σε τριάντα (30) ημέρες από την ημερομηνίας αποστολής της προκήρυξης της σύμβασης και η ελάχιστη προθεσμία παραλαβής των αρχικών προσφορών ανέρχεται σε τριάντα (30) ημέρες από την ημερομηνία αποστολής της πρόσκλησης.(ν.4412/16)
Από τα ως άνω τεκμαίρεται ότι δεν τηρήθηκαν στο ελάχιστο ούτε οι προθεσμίες δημοσίευσης, ούτε και οι προσήκοντες κανόνες αυτής , με ότι αυτό συνεπάγεται για την τήρηση των κανόνων του ελέυθερου ανταγωνισμού.
Γ. Από τους εν δυνάμει οικονομικους φορείς του νομού, για την υποβολή προσφορών στον καταγγελλόμενο διαγωνισμό, υπέβαλε προσφορά μόνο ένας (1), που τυγχάνει να βρίσκεται σε συγγενική σχέση με τον Προέδρο του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ζακύνθου, με αποτέλεσμα την καταστρατήγηση των διατάξεων της ελευθερίας του ανταγωνισμού και αυτό διότι οι αναθέτουσες αρχές οφείλουν να αντιμετωπίζουν τους οικονομικούς φορείς ισότιμα και χωρίς διακρίσεις , να ενεργούν με διαφάνεια, τηρώντας την αρχή της αναλογικότητας, της αμοιβαίας αναγνώρισης, της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος της προστασίας των δικαιωμάτων των ιδιωτών και της ελευθερίας του ανταγωνισμού. Είναι δε προφανές, ότι ο σχεδιασμός της διαδικασίας σύναψης της προμήθειας έλαβε χώρα με σκοπό την εξαίρεσή της από το πεδίο εφαρμογής που ο νόμος 4412/16 ορίζει και τον τεχνητό περιορισμό του ανταγωνισμού. Αποτέλεσμα της μη προσήκουσας δημοσίευσης της προκήρυξης και της μετέπειτα ανάθεσης αυτής στον μοναδικό προσφέροντα οικονομικό φορέα περιόρισε τεχνητά τον ανταγωνισμό , αφού όλες οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν κατά τη σύναψη της σύμβασης σχεδιάστηκαν με σκοπό την αδικαιολόγητα ευνοϊκή μεταχείριση για τον μοναδικό προσφέροντα οικονομικό φορέα και τη δυσμενή μεταχείριση των εν δυνάμει προσφερόντων οικονομικών φορέων.
Περαιτέρω δε, η αναθέτουσα αρχή, δηλαδή ο Δήμος Ζακύνθου, όφειλε να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την αποτελεσματική πρόληψη , τον εντοπισμό και την επανόρθωση συγκρούσεων συμφερόντων που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή της διαδικασίας σύναψης της σύμβασης , συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού και της προετοιμασίας της διαδικασίας , καθώς και της κατάστισης των εγγράφων της σύμβασης , ούτως ώστε να αποφεύγονται τυχόν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και να διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση όλων των οικονομικών φορέων(άρθρο 24 της Οδηγίας 2024/24/ΕΕ)αρχές που πρόδηλα δεν τηρήθηκαν στη συγκεκριμένη προμήθεια με ότι αυτό συνεπάγεται για την αμεροληψία και την ανεξαρτησία της σύμβασης.
Για όλους αυτούς τους λόγους
Παρακαλείται η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου για τη διερεύνηση της παρούσας καταγγελίας , λαμβάνοντας υπόψη ότι λόγω των ελλειπών δημοσιεύσεων, δεν δύνατο να τηρηθούν οι προσήκουσες προθεσμίες της προσφυγής κατά τις κείμενες διατάξεις,
Ο δε Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου , παρακαλείται για τη διερεύνηση της καταγγελίας και τον κατασταλτικό έλεγχο της δαπάνης που απορρέει από την καταγγελλόμενη προκήρυξη, προκειμένου να διασφαλισθεί η νομιμότητα των διαδικασιών της σύναψης της συγκεκριμένης σύμβασης και να διασφαλισθεί η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση των διατιθέμενων προς το σκοπό αυτό δημοσίων πόρων.
Η παρούσα θα κοινοποιηθεί στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), για τις τυχόν περαιτέρω ενέργειες.
Ζάκυνθος 10 Φεβρουαρίου 2025
Οι καταγγέλλοντες
Καλογεροπούλου Στυλιανή
Κλάδη Μαρία
Κλάδης Σπυρίδων
Μυλωνάς Σπυρίδων
Χαρτά Βικτωρία