Η μελέτη που παρουσιάστηκε αποτυπώνει τη σοβαρότητα της κατάστασης και την ανάγκη για δράση όσον αφορά το 2ο Δημοτικό σχολείο. Τα δεδομένα που αναφέρθηκαν τονίζουν τη σημασία της αναβάθμισης ή ανακατασκευής του κτιρίου, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφάλεια και η ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το γεγονός ότι το σχολείο κρίθηκε ακατάλληλο μετά από στατικό έλεγχο κάνει τις παρεμβάσεις ακόμα πιο επείγουσες. Η επιλογή μεταξύ εκτεταμένων παρεμβάσεων και της κατασκευής νέου σχολείου είναι ένα κρίσιμο ζήτημα που θα πρέπει να εξεταστεί με βάση πολλαπλά κριτήρια.
Η τελική απόφαση θα πρέπει να προκύψει μέσα από διαβούλευση με την τοπική κοινότητα, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τις αρμόδιες Αρχές, ενώ παράλληλα πρέπει να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση και η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων. Η σημασία του 2ου Δημοτικού σχολείου ως εκπαιδευτικού και πολιτιστικού πυλώνα της περιοχής καθιστά το έργο αυτό μια ευκαιρία για ουσιαστική αναβάθμιση των υποδομών της τοπικής κοινωνίας.
Παρουσίαση μελέτης
Ο κ. Διονύσης Μπονίκος, Πολιτικός Μηχανικός, είπε κατά την παρουσίαση της μελέτης για το 2ο Δημοτικό σχολείο:
«Η παρουσίαση αυτή είναι η συνέχεια της παρουσίασης που είχαμε κάνει και αφορούσε το πρώτο στάδιο ελέγχου του 2ου Δημοτικού σχολείου. Τώρα, έχουμε ολοκληρώσει την στατική επάρκεια του κτιρίου.
Γνωρίζουμε όλοι ότι τα κτίρια είναι υπεύθυνα για πάνω από 33.000 θανάτους και οι απώλειες σε κόστος είναι περίπου 62 δυς. Ευρώ, που συνέβησαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μεταξύ του 1980 και του 2014. Το 40% της συνολικής ενέργειας καταναλώνεται στα κτίρια. Οπότε το 40% των πομπών διοξειδίου του άνθρακα προέρχονται από την χρήση των κτιρίων.
Όπως γνωρίζουμε όλοι, έχουμε ένα κτιριακό απόθεμα που είναι αρκετά ευάλωτο και με το πέρασμα των χρόνων γερνά. Η γήρανση δεν οφείλεται μόνο στην βαθμιαία φθορά εξαιτίας των εξωτερικών φυσικών συνθηκών αλλά μια αιτία είναι ότι η τεχνολογία εξελίσσεται πολύ γρήγορα μαζί με τους κανονισμούς. Η τεχνολογία αναπτύσσεται συνεχώς ενώ τα κτίρια μας μένουν ‘’πίσω’’, χωρίς να υπάρχει κάποια στοιχειώδη συντήρηση.
Επίσης γνωρίζουμε όλοι τα έξυπνα – ενεργειακά κτίρια. Μεγάλος λόγος γίνεται και για τα κτίρια χαμηλής εκπομπής ρύπων. Ουσιαστικά, αυτά τα ονομάζουμε ‘’παθητικά’’.
Για να δούμε τι λένε οι κανονισμοί για τα υφιστάμενα κτίρια, θα πρέπει να δούμε τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες εισάγονται σταδιακά στην Ελληνική νομοθεσία. Η οδηγία του 2018/844, με την οποία ελπίζω άμεσα να αναγνωστεί η Χώρα μας όπως έχει γίνει και σε άλλες Ευρωπαϊκές Χώρες, αναφέρει τα εξής:
‘’Όσον αφορά τα κτίρια που υφίστανται ανακαίνιση μεγάλης κλίμακας, τα κράτη μέλη ενθαρρύνουν τα εναλλακτικά συστήματα υψηλής απόδοσης… και αντιμετωπίζουν τα ζητήματα δημιουργίας υγιεινών κλιματικών συνθηκών εσωτερικού χώρου, πυρασφάλειας και των κινδύνων που συνοδεύονται με την έντονη σεισμική δραστηριότητα’’ .
Το θέμα μας είναι η αποτίμηση της στατικής επάρκειας έναντι σεισμού του 2ου Δημοτικού σχολείου. Ο κρίσιμος έλεγχος που κάνουμε για την στατική επάρκεια είναι έναντι σεισμών. Ο σεισμός είναι η κύρια δράση που επιδρά στα κτίρια αλλά και η πιο επιβαρυμένη σε σχέση με τον άνεμο και άλλα. Η Ζάκυνθος είναι μια σεισμογενής περιοχή και τα κτίρια είναι πολύ επιβαρυμένα σε σύγκριση με άλλες περιοχές.
Αυτό συμβαίνει γιατί τα κτίρια, ουσιαστικά, έχουν ‘’μνήμη’’. Για παράδειγμα, αν σταματήσει ένας σεισμός δεν εξαφανίζονται όλα αυτά που δημιούργησε. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, τα κτίρια σε βάθος χρόνου, αν δεν συντηρηθούν, να είναι πιο ευάλωτα.
Το 2016, με μηχανικό τον κ. Π. Λιβέρη και εργολάβο τον κ. Τσίπηρα, έγινε μια ενίσχυση του ενός μέρους του κτιρίου όπου είναι οι 5 κολώνες που στηρίζουν τον υπαίθριο χώρο. Τώρα, απ’ότι έμαθα αυτές οι ενισχύσεις συνέχισαν διότι υπήρχαν μεγάλες αστοχίες σε αυτά τα υποστυλώματα. Υπήρχε, απόλυτος, φόβος ότι κάτι δε πάει καλά. Οπότε με πρωτοβουλία του κ. Λιβέρη έδωσε μια μελέτη με βάση αυτά που ανέφερε το τμήμα Φυσικών Καταστροφών. Αυτό το τμήμα έχει κάποιες προδιαγραφές όπου όταν συμβαίνει κάποιος σεισμός σου λέει τι πρέπει να κάνεις.
Το κτίριο κατασκευάστηκε το 1972 και δεν είχε πάρει ποτέ άδεια. Το σχολικό συγκρότημα αποτελείτε από 3 ισόγειες στάθμες και απαρτίζεται από 4 ανεξάρτητα στατικά συστήματα.
Το κτίριο Α περιλαμβάνει την κεντρική είσοδο, τις αίθουσες τους Νηπιαγωγείου και την αίθουσα εκδηλώσεων. Το κτίριο Β είναι εκεί που υπάρχει το λεβητοστάσιο και η δεξαμενή πετρελαίου. Το κτίριο Γ είναι αυτό που έχει τις σχολικές αίθουσες. Το κτίριο Δ περιλαμβάνει το κλιμακοστάσιο.
Κύρια στοιχεία στο κτίριο Α που μας έκαναν εντύπωση ήταν κάποιοι δοκοί που είχαν ύψος 10 μέτρων. Αυτό είναι κάτι που δεν συνηθίζουμε να το βλέπουμε σε οικοδομικά έργα στην Ζάκυνθο. Βέβαια, έχουν προκληθεί αρκετές αστοχίες στους κόμβους. Έτσι, πρέπει να γίνουν κάποιες επεμβάσεις ενισχύσεων σε δοκούς και υποστυλώματα. Κάτι άλλο που δεν συναντάμε στην Ζάκυνθο είναι ένας μεγάλος πρόβολος, ο οποίος στηρίζεται σε διαδοκίδες. Αυτός εμφανίζει μεγάλα προβλήματα διότι έχει μεγάλο μήκος. Γενικότερα, σε θέμα στατικότητας εντοπίσαμε αρκετές ανεπάρκειες. Ο έλεγχος για τα εξωτερικά υποστυλώματα έδειξε ότι σχετικά με την επάρκεια είναι όλα εντάξει.
Άρα, η αποτίμηση με τις ελαστικές αναλύσεις έδειξε ανεπάρκεια του κτιρίου έναντι σεισμού. Επίσης η ανεπάρκεια επιβεβαιώθηκε με ανελαστικές αναλύσεις. Η ενεργειακή αναβάθμιση οδηγεί το κτίριο στην κατηγορία Α. Πρέπει να γίνει ενίσχυση με μανδύες ω/σ στα υ/σ και στις δοκούς. Επιπλέον, να κατασκευαστούν εμφατνούμενα τοιχώματα.
Εκτιμάμε ότι το κόστος στατικής ενίσχυσης θα ανέλθει στις 800 χιλ. ευρώ. Η αναβάθμιση του φορέα θα στοιχίσει περίπου 600 χιλ. ευρώ συν 200 χιλ. που είναι οι καθαιρέσεις, η απομάκρυνση μπαζών και άλλα. Άρα, μιλάμε για 800 χιλ ευρώ συν ΦΠΑ. Το συνολικό κόστος ώστε να γίνουν όλα όσα απαιτούνται είναι περίπου 2,5 εκ. ευρώ. Ένα καινούργιο σχολείο έχει κόστος περίπου 5 εκ. ευρώ όπου μας συμφέρει γιατί θα έχουμε ένα σχολείο για τα επόμενα 60 χρόνια».