Στη διάρκεια του τελευταίου Δημοτικού Συμβουλίου, ο κ. Θοδωρής Κάρδαρης, Διευθυντής του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Ζακύνθου, παρουσίασε μια λεπτομερή εισήγηση για την κατασκευή και την πορεία του εργοστασίου διαχείρισης απορριμμάτων στον Λίβα. Η τοποθέτηση του κ. Θ. Κάρδαρη είχε διπλό στόχο, αφενός να ενημερώσει το Σώμα για τις τεχνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους του έργου και αφετέρου να αναδείξει την αναγκαιότητα ορθολογικής τιμολογιακής πολιτικής στα τέλη, που θα εξασφαλίσει την βιωσιμότητα της διαχείρισης των απορριμμάτων στο νησί.
Στην ομιλία του, ο Διευθυντής του ΦΟΔΣΑ ανέλυσε την πορεία της κατασκευής του εργοστασίου, επισημαίνοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν αλλά και τις λύσεις που δόθηκαν για να τηρηθούν οι χρονικοί και οικονομικοί στόχοι.
Παράλληλα, ο κ. Κάρδαρης αναφέρθηκε εκτενώς στο ζήτημα των δημοτικών τελών που συνδέονται με τη λειτουργία του εργοστασίου. Η εισήγηση αυτή χαρακτηρίστηκε κομβικής σημασίας, καθώς το εργοστάσιο στον Λίβα αποτελεί έργο-κλειδί για την περιβαλλοντική αναβάθμιση της Ζακύνθου και τη συμμόρφωση του νησιού με τις Ευρωπαϊκές απαιτήσεις στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων.
Η εισήγηση
Ο κ. Θοδωρής Κάρδαρης παρουσίασε κατά την διάρκεια του Δημοτικού Συμβουλίου την πορεία της κατασκευής του εργοστασίου αλλά και το τι γινόταν όλα αυτά τα χρόνια στον Λίβα:
«Η ταυτότητα του έργου που κατασκευάζεται στον Λίβα λέγεται ΟΕΔΑ Ζακύνθου. Ο κύριος του συγκεκριμένου έργου είναι ο Περιφερειακός φορέας διαχείρισης. Εγώ εκπροσωπώ τον Φορέα Διαχείρισης Ιονίων Νήσων.
Η υπόθεση ‘’Λίβας’’ ξεκίνησε το 2005 με μια προκαταρκτική μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων για τον χώρο υγειονομικής ταφής. Στην συνέχεια, συμπληρώθηκε αυτός ο χώρος με την πλήρη εγκατάσταση για την διαχείριση των απορριμμάτων. Η θετική γνωμοδότηση ήρθε το 2008. Έπειτα συντάθηκε η μελέτη των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων.
Το 2012 βγήκαν οι περιβαλλοντολογικοί όροι. Από το 2012 φτάνουμε στην ένταξη χρηματοδότησης στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ. Την 01/01/2018 ξεκίνησε να λειτούργει στο Λίβα η προσωρινή διαχείριση των απορριμμάτων. Αυτή η ‘’υπαίθρια’’ διαχείριση μας έχει βγάλει εις πέρας , με μεγάλο φιλότιμο, όλων αυτών τον αριθμό των δεμάτων.
Η διακήρυξη του έργου που κατασκευάζεται σήμερα έγινε στις 05/12/2019, παρότι η χρηματοδότηση στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ ήταν το 2017. Επί της ουσίας μιλάμε για 2,5 χρόνια μετά. Όλα αυτά τα σκουπίδια τα φορτώθηκε ο χώρος υγειονομικής ταφής του Σκοπού για αυτό το χρονικό διάστημα.
Ξεκίνησε η σύμβαση της κατασκευής του ΕΔΑ όπου και πάλι υπήρχε μια καθυστέρηση. Η διακήρυξη του διαγωνισμού έγινε τον Φεβρουάριο του 2021 και έκτοτε η ανάδοχος κοινοπραξία ξεκινάει καταθέτοντας τις μελέτες εφαρμογής και εργασίας.
Φτάνουμε, λοιπόν, στην κατασκευή και ολοκλήρωση του χώρου υγειονομικής ταφής το 2024. Από εκεί και πέρα, άρχισε μια διαδικασία μετάπτωσης από την προσωρινή μεταβατική διαχείριση των απορριμμάτων με την δραματοποίηση του υπολειμμάτων στο άλλο στάδιο που είναι η μεταβατική προσωρινή διαχείριση των στερεών αποβλήτων με υγειονομική ταφή αυτών.
Στην συνέχεα, σε ένα πυκνό χρονικό διάστημα βγαίνει η έκδοση της οικοδομικής άδειας ώστε να περάσουμε στο επόμενο στάδιο με την κατασκευή του εργοστασίου. Έχουν, ήδη, ξεκινήσει οι εκσκαφές των θεμελίων. Εκδόθηκε το πιστοποιητικό πυρασφαλείας. Το υπόλοιπο που είναι να κατασκευαστεί σε έργο, με βάση αυτή τη σύμβαση, είναι περίπου 6,5 εκ. ευρώ.
Υπενθυμίζουμε ότι έχει κατασκευαστεί ο χώρος υγειονομικής ταφής αλλά και τα συνοδά έργα αυτού του χώρου. Επίσης έχει κατασκευαστεί και ένα μεγάλο μέρος του κινητού εξοπλισμού, το οποίο περιλαμβάνει η σύμβαση. Επιπλέον, ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι έχει ληφθεί υπόψη η τελευταία απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντολόγων όρων με τους οποίους λειτουργεί η εγκατάσταση αυτή.
Πρέπει να θυμίσουμε ότι όλος ο σχεδιασμός αφορά την διαχείριση 27.000 τόνων στο νησί. Το εργοστάσιο θα δέχεται τους 13.500 τόνους. Αυτή είναι μια υποχρέωση διότι ο σχεδιασμός δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Η Εθνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία αναφέρει ότι το εργοστάσιο όταν κατασκευαστεί από τα σύμμικτα απορρίμματα θα δέχεται μόνο 13.500 τόνους. Τα υπόλοιπα είναι προδιαλεγμένα με 5.000 τόνοι οργανικά, 4.500 τόνοι ανακυκλώσιμα υλικά και 1.500 τόνοι λάσπη από τις εγκαταστάσεις βιολογικής επεξεργασίας. Από αυτά λείπουν άλλοι 2.500 τόνοι.
Εκείνη την περίοδο βρισκόταν ακόμα σε λειτουργία το ΚΔΑΥ. Έτσι, σκεφτήκαμε να γίνουν δυο διαδρομές για τα ανακυκλώσιμα υλικά. Η μια διαδρομή με 2.500 τόνους θα πήγαινε στο ΚΔΑΥ στο αεροδρόμιο και η άλλη διαδρομή θα πήγαινε στην μονάδα που κατασκευάζεται στον Λίβα, η οποία λειτουργεί και σαν ΚΔΑΥ. Αυτό το ‘’σαν’’ ΚΔΑΥ είναι ένα από τα ζητούμενα που θέτει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Εμείς αυτό το είχαμε εξασφαλίσει από τότε.
Κατά το στάδιο της μεταβατικής διαχείρισης από αυτά τα απορρίμματα που εισέρχονται, οι 19.803 τόνοι δηλαδή το 80% είναι που προέρχεται από την κινητή μεταβατική μονάδα διαχείρισης. Αυτοί οι τόνοι, λοιπόν, θα οδηγούνται στον χώρο υγειονομικής ταφής».
53 ευρώ ο τόνος
Ο κ. Νίκος Ακτύπης, Αντιδήμαρχος Παιδείας, έθεσε ερώτηση προς τον κ. Θ. Κάρδαρη στο τέλος της εισήγησης του:
«Θέλω να υπενθυμίσω ότι ήμουν ένας από αυτούς που ψηφίσαν σαν πλειοψηφία το χώρο υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων στον Λίβα. Δυστυχώς, αυτό δεν υφίσταται και είναι κάτι που δεν μου το είπαν αλλά το είδα. Θέλω να ρωτήσω αν υπάρχει πρωτόκολλο παραλαβής για τα κύτταρα και την επεξεργασία των λυμάτων.
κ. Κάρδαρη μήπως μπορείτε να μας πείτε πόσο θα πληρώνουν σε 2 με 3 χρόνια τα σκουπίδια οι Ζακυνθινοί; Στο τέλος η Δημοτική Αρχή θα είναι μόνο για τα σκουπίδια. Το έργο είναι το Δήμου Ζακύνθου αλλά άλλοι αποφασίζουν και εμείς πληρώνουμε».
Ο κ. Θ. Κάρδαρης απάντησε για την τιμή που θα πληρώνουν οι πολίτες σε περίπου 2 χρόνια:
«Οι Ζακυνθινοί θα πληρώνουν 53 ευρώ τον τόνο σε 2 χρόνια. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία όλων αυτών που πρέπει να κατασκευαστούν στον Λίβα, ο Δήμος Ζακύνθου θα πληρώνει 53 ευρώ τον τόνο. Φέτος η τιμή του τόνου είναι στα 35 ευρώ συν 26 ευρώ τα μεταφορικά του. Δεν πληρώνουμε την ταφή όλων ότι πηγαίνουμε στον Λίβα αλλά την επεξεργασία ένα ποσό, την μεταφορά και την ταφή άλλο ένα συγκεκριμένο ποσό.
Βεβαίως, υπάρχουν πρωτόκολλα όπου τα έχει υπογράψει η τεχνική υπηρεσία του Δήμου και έχουν παραδοθεί σε εμάς».