Μία σημαντική πληροφορία ήλθε στην επιφάνεια στη διάρκεια της συνεδρίασης του πρόσφατου Περιφερειακού Συμβουλίου Ιονίων νήσων που αφορά το δρόμο διαφυγής του ναυαγίου και ανακοινώθηκε από τον Αντιπεριφερειάρχη Κώστα Καποδίστρια που απάντησε σε ερώτηση του συνδυασμού ΑΝΑΣΑ. Ο δρόμος θα είναι αυτός που υπάρχει τώρα και εξυπηρετεί την πρόσβαση στο πλάτωμα αλλά θα διαπλατυνθεί φτάνοντας τα 8 μέτρα κι έτσι θα μπορεί να λειτουργήσει και σαν αντιπυρική ζώνη.
Η συζήτηση
Η Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου ήταν η δεύτερη μέρα της συνεδρίασης η οποία ξεκίνησε με επερωτήσεις. Ο συνδυασμός ΑΝΑΣΑ έθεσε το θέμα με τους δρόμους διαφυγής και το θέμα ανέπτυξε ο σύμβουλος από τη Ζάκυνθο Διονύσης Γιακουμέλος που είπε τα ακόλουθα:
«Πρόσφατα μάθαμε από τα μέσα ενημέρωσης ότι εγκρίθηκε το κονδύλι των 500 χιλ. € με απόφαση του υπ. εσωτερικών κ. Λιβάνιου για το οποίο η ΠΕΖ είχε καταθέσει τεχνικό δελτίο για χρηματοδότηση για να διαμορφωθεί ο χώρος του πλατώματος στο ναυάγιο και οι επισκέπτες να προσεγγίζουν με ασφάλεια. Το σημείο είναι κλειστό τα δύο τελευταία χρόνια. Είναι κάτι βέβαια που για να γίνει ακόμα και μετά την εκτέλεση των έργων, προϋποθέτει την διάνοιξη δρόμου διαφυγής».
H επερώτηση ανέφερε:
Στις 10/06/2024 (Αρ. Πρωτ.: Α2320)απεστάλη από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας έγγραφο προς την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με θέμα: «Εφαρμογή των αποφάσεων απαγόρευσης διέλευσης, παραμονής και κυκλοφορίας προσώπων και οχημάτων, σε περιοχέςNATURA, καθώς και σε δασικά οικοσυστήματα, πάρκα και άλση σύμφωνα με τα άρθρα 129-131 του Ν. 4926/22 (ΦΕΚ 82 Α/20-4-2022)». Στα πλαίσια του άρθρου 129 του ν. 4962/22 κλήθηκε και ο χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ζακύνθου για την πιστή εφαρμογή των παραπάνω αποφάσεων κατά τις ημέρες και στις περιοχές όπου ο δείκτης επικινδυνότητας, σύμφωνα με τον Ημερήσιο Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας είναι κατηγορίας 3 (υψηλή), κατηγορίας 4 (πολύ υψηλή) και κατηγορίας 5 (κατάσταση συναγερμού).
Σε συνέχεια του παραπάνω εγγράφου και αφού λήφθηκαν υπόψη η σχετική νομοθεσία και οι προτάσεις του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΠΕΣΟΠΠ) της Π.Ε. Ζακύνθου (26 & 27/06/2024) μαζί με τις εισηγήσεις του Διοικητή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού Ζακύνθου και της Προϊστάμενης Διεύθυνσης Δασών Ζακύνθου, ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ζακύνθου εξέδωσε απόφαση (27/06/2024, Αρ. Πρωτ.: 56093/10261) σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται η κυκλοφορία προσώπων και οχημάτων από τη Δύση έως την Ανατολή του ηλίου για όλη την αντιπυρική περίοδο του 2024 ορίζοντας σε αυτήν ότι δύναται η απαγόρευση της κυκλοφορίας να επεκταθεί για όλο το 24ωρο με βαθμό επικινδυνότητας 3 (υψηλή) σε μια σειρά αδιέξοδων δασικών δρόμων – δασικών θέσεων συμπεριλαμβανομένου και του πλατώματος του Ναυαγίου (π.χ. στο Καμπί από την είσοδο του χωριού μέχρι και την ταβέρνα που βρίσκεται στην κορυφή του βουνού, στο Πόρτο Βρώμη της Αναφωνήτριας, στο Πόρτο Βρώμη των Μαριών, στην περιοχή Σέλινας των Βολιμών και σε διάφορα άλλα σημεία της Ζακύνθου τα οποία αναφέρονται αναλυτικά στη σχετική απόφαση).
Στα πλαίσια της εφαρμογής της συγκεκριμένης απόφασης υπήρξαν μεγάλες αντιδράσεις τόσο από επιχειρηματίες όσο και από εργαζομένους (με εξαίρεση το πλάτωμα του ναυαγίου το οποίο και βρίσκεται σε παντελή απαξίωση τα τελευταία 2 χρόνια όπου εκεί βέβαια είχαμε την καθημερινή απογοήτευση – με ό ,τι αυτό συνεπάγεται – των χιλιάδων ημερησίως επισκεπτών).
Αν ανατρέξει κάποιος στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (https://civilprotection.gov.gr/xartis) στους χάρτες πρόβλεψης κινδύνου πυρκαγιάς (εικ.1) θα διαπιστώσει ότι από 01/07/2024 έως και 31/08/2024 (μέσα στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου)οι ημέρες που ήταν ελεύθερη η πρόσβαση ανέρχονται σε 17 στις 62 συνολικά. Δηλαδή για 45 ημέρες απαγορευόταν η πρόσβαση σε αυτές τις περιοχές.
Αποτέλεσμα όλων αυτών των πιέσεων ήταν η εφαρμογή των μέτρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες με ποικίλους τρόπους:
- Απαγόρευση της πρόσβασης στο πλάτωμα του ναυαγίου με καθημερινή παρουσία αστυνομίας
- Διάνοιξη δρόμων διαφυγής όπου ήταν εφικτό να γίνει άμεσα (π.χ. Δάφνη)
- Ελεύθερη πρόσβαση σε απαγορευμένους προορισμούς
Δηλαδή μόνο στο ναυάγιο εφαρμόζονταν η απόφαση και ο δρόμος ήταν κλειστός με μπάρες, ενώ επιβάλλονταν πρόστιμο σε όσους περνούσαν για να φτάσουν στην άκρη και να φωτογραφίσουν καθώς τουρίστες ταξίδευαν για τρίτη φορά για να προσεγγίσουν το σημείο. Εκεί τους σταματούσε η αστυνομία, ενώ σε άλλα σημεία όπως πχ το Καμπί δεν είχε φύλαξη.
Προτάσεις υπάρχουν και για παράδειγμα στο Καμπί έχουμε δύο σημεία που είναι διέξοδοι διαφυγής που με μικρές παρμβάσεις μπορούν να ολοκληρωθούν. Το Πόρτο Βρώμη στην Αναφωνήτρια και στις Μαριές μπορούν να συνενωθούν με ένα μικρό δρόμο 300 μέτρων”.
Απαντώντας ο Αντιπεριφερειάρχης Κώστας Καποδίστριας είπε ότι «εκτός από τις 500 χιλ. ευρώ που θα δημοπρατήσει η Περιφέρεια, υπάρχουν και 500 χιλ. ευρώ που αφορούν το Δήμο και με αυτά τα χρήματα προτείνεται η διαπλάτυνση της υφισταμένης δημοτικής οδού πρόσβασης στο πλάτωμα του ναυαγίου από τη συμβολή της επαρχιακής οδού μήκους 1150 μέτρα, δημιουργώντας μία ασφάλτινη οδό με πλάτος μεγαλύτερο των 8 μέτρων. Έτσι θα βελτιωθούν οι συνθήκες οδικής ασφάλειας για την πρόσβαση στο πλάτωμα και ο δρόμος αυτός θα έχει επιπλέον και χαρακτηριστικά οδού διαφυγής γιατί θα μπορεί να πάρει μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φορτίο και θα έχει ικανό πλάτος για να λειτουργεί ως αντιπυρική ζώνη. Αυτή είναι η πρόταση του Δήμου και τους το θυμίζουμε συνέχεια για να προχωρήσει και να είναι έτοιμη το 2025».