Παρόλο που η σχολική χρονιά οδεύει προς την λήξη της, τα εκπαιδευτικά θέματα παραμένουν πάντοτε στην επικαιρότητα. Αυτή τη φορά το βλέμμα είναι στραμμένο στα Πειραματικά και Πρότυπα σχολεία καθώς στο τέλος της εβδομάδας θα πραγματοποιηθεί η κλήρωση και οι εξετάσεις που προβλέπονται για την εισαγωγή των μαθητών αντίστοιχα.
Μολονότι στην χώρα μας απαριθμούνται συνολικά 120 τέτοιες σχολικές μονάδες, η Ζάκυνθος δεν εντάσσεται στον κανόνα αυτό. Υπενθυμίζουμε ότι σε προηγούμενο ρεπορτάζ του -Ε- τόσο ο Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας όσο και ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου ερωτηθέντες για το θέμα της δημιουργίας Πειραματικών και Πρότυπων σχολείων στην Ζάκυνθο είχαν δηλώσει εμφατικά την συγκατάβασή τους.
Ο Βουλευτής Ζακύνθου Διονύσιος Ακτύπης ο οποίος πολλές φορές έχει εκφράσει την αναγκαιότητα δημιουργίας των εν λόγω σχολικών μονάδων στο νησί μας, μας μεταφέρει το σκεπτικό του αρμόδιου για το θέμα Υπουργείου Παιδείας λέγοντας ότι …
«αυτή την ώρα εκείνο που γίνεται με τα Πειραματικά και με τα Πρότυπα είναι το να συμπληρωθούν και εκεί που υπήρχε ένα Πειραματικό να μπορεί να υπάρχει συνέχεια σε Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο και να είναι τρία τα Πειραματικά σχολεία στις περιοχές αυτές. Όπου δεν υπάρχουν καθόλου Πειραματικά, θα συζητηθεί το θέμα μετά από κάνα-δύο χρόνια και θα πάμε στη λύση αυτή. Αυτό είχαμε συζητήσει με το Υπουργείο Παιδείας. Θα υπάρξουν οι συμπληρώσεις, όπως μας ενημέρωσαν, γιατί είναι και θέμα οικονομικών δεδομένων, και μετά θα αρχίσουν να ασχολούνται και με περιοχές που δεν έχουν καθόλου. Στις περιοχές που δεν υπάρχουν καθόλου Πειραματικά θα προχωρήσει η δημιουργία τους, εφόσον ολοκληρωθεί η σειρά στα μέρη εκείνα τα οποία έχει ήδη ξεκινήσει. Η άποψη η δικιά μου είναι ότι η παιδεία μέσω των σχολείων αυτών αναβαθμίζεται και θα πρέπει και οι καθηγητές και οι γονείς να δουν ότι θα πρέπει όντως να αναβαθμιστεί το επίπεδο της εκπαίδευσης στην Ζάκυνθο και να υπάρξουν και Πειραματικά και Πρότυπα σχολεία αν είναι δυνατόν».
ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΕ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΜΕ
Σε όσους προβάλουν αντιδράσεις απέναντι στο ενδεχόμενο δημιουργίας Πειραματικών και Προτύπων ο κ. Ακτύπης απαντά ότι..
«είχαν γίνει ενέργειες για το σχολείο του Βανάτου και για το 1ο Γυμνάσιο και Λύκειο. Υπήρξαν όμως φοβερές αντιδράσεις από τους γονείς και από το ΠΑΜΕ που οργάνωνε εκδηλώσεις και λοιπά. Θέλουν την ισότητα προς τα κάτω και όχι προς τα πάνω. Δεν θέλουν να υπάρχει αριστεία. Η αμάθεια τους κάνει να έχουν πρόσβαση στην κοινωνία. Όσο πιο πολλή αμάθεια υπάρχει, τόσο περισσότερο αυτοί μπορούν να βρίσκονται εντός της κοινωνίας και να έχουν λόγο. Δεν ενδιαφέρονται ούτε για την αξιολόγηση. Πρέπει να υπάρχει αξιολόγηση σε όλους τους τομείς. Το ότι κάποιος παίρνει ένα πτυχίο δεν σημαίνει ότι πρέπει να μένει για τα υπόλοιπα χρόνια του χωρίς να εξελίσσεται. Τι σημαίνει αξιολόγηση σε τελική ανάλυση; Όποιος άνθρωπος προχωράει, εξελίσσεται, εκπαιδεύεται, προσπαθεί να μπορεί να αμείβεται με καλύτερους μισθούς και να παίρνει και τα μπόνους τα οποία πρέπει. Δεν διώχνει κανέναν το σύστημα, γιατί δεν πέρασε στην αξιολόγηση και δεν πήρε τους βαθμούς που έπρεπε, παρά μένει στην θέση του με τον ίδιο μισθό. Δηλαδή αν κάποιος θέλει να πάει πιο πάνω, να πάρει ένα μπόνους, να εξελιχθεί, θα πρέπει να τον κρατάμε επειδή κάποιος άλλος βαριέται να κάνει οτιδήποτε και έχει αφεθεί στις δάφνες από όταν τελείωσε το Πανεπιστήμιο, μπήκε στο σχολείο και εκπαιδεύει έτσι όπως εκπαιδεύει τα παιδιά;»
Απαντώντας, τέλος, στο επιχείρημα που προβάλουν όσοι αρνούνται την δημιουργία πειραματικών σχολείων, ότι η κλήρωση που προβλέπεται δεν γίνεται μεροληπτικά ο κ. Ακτύπης αναφέρει ότι ..
«ας γίνουν λοιπόν Πρότυπα που μπαίνουν οι μαθητές με εξετάσεις και δεν είναι με κλήρωση. Σοβαρά μιλάμε; Δεν μπορούμε να διασφαλίσουμε την κλήρωση να μην είναι μεροληπτική; Δηλαδή θα πάμε να επιλέξουμε λες και έχουμε κάποιο λόγο εμείς να επιλέξουμε κάποια παιδιά συγκεκριμένα; Τότε γιατί δεν πάμε σε Πρότυπα που είναι με εξετάσεις και οι πιο ικανοί μπορούν να περάσουν; Όλοι αυτοί που σήμερα διαφωνούν, κυρίως από τα αριστερά, οι περισσότεροι τα παιδιά τους τα στέλνουν σε ιδιωτικά σχολεία και είναι αυτοί οι οποίοι αντιδρούν κιόλας».
ΣΟΦΙΑ ΒΑΡΔΑΚΑΣΤΑΝΗ