Eντονα διαρθωτική παραμένει η βάση διαμόρφωσης των τιμών των προϊόντων στην αγορά καθώς το κόστος των πρώτων και οι δαπάνες για μεταφορές και ενέργεια συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τις βιομηχανίες βασικών καταναλωτικών προϊόντων και να απομακρύνουν την πολυπόθητη μείωση των τιμών στα τρόφιμα και στα υπόλοιπα αγαθά πρώτης ανάγκης.
Η άνοδος του πληθωρισμού τον Ιούλιο, με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat σήμερα, αποτυπώνει ακριβώς αυτή την τάση, ενώ ταυτόχρονα «υποθηκεύει» και υψηλά ποσοστά κλαδικού πληθωρισμού για τους επόμενους μήνες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat, ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα τον Ιούλιο σημείωσε άνοδο στο 3,4% σε ετήσια βάση, από το αναθεωρημένο 2,8% τον Ιούνιο, βάζοντας έτσι τέλος στην πολύμηνη καθοδική πορεία που είχε ξεκινήσει από το προηγούμενο έτος και συγκεκριμένα από τον Οκτώβριο του 2022.
Στον αντίποδα, σε επίπεδο Ευρωζώνης συνεχίσθηκε η αποκλιμάκωση των τιμών αν και με αργό ρυθμό. Να σημειωθεί ότι τα στοιχεία για τον δείκτη τιµών καταναλωτή στην Ελλάδα τον Ιούλιο θα ανακοινωθούν από την ΕΛΣΤΑΤ την Τρίτη 8 Αυγούστου. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός στη χώρα μας ήταν στο 1,8% σε ετήσια βάση.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του εφέτος, οι πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών σε όγκο παρουσιάζουν μείωση κατά 2,5%, επιβεβαιώνοντας το γεγονός ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι καθαρά πληθωριστική, με την κατανάλωση να περιορίζεται.
Με βάση τα στοιχεία της Nielsen – που περιλαμβάνουν και τη Lidl – ο συνολικός τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε την περίοδο Ιανουάριος – Ιούνιος 2023 κατά 0,5 δισ. ευρώ και ανήλθε στα 6,2 δισ. ευρώ.
Η ανάπτυξη, ωστόσο, παραμένει αμιγώς πληθωριστική, δεδομένου ότι η κατηγορία των βασικών καταναλωτικών αγαθών εμφανίζει στο διάστημα 1 Ιανουαρίου – 18 Ιουνίου 2023 αύξηση στην αξία των πωλήσεων 12%, με το ποσοστό της ονομαστικής αύξησης των τιμών να διαμορφώνεται στο 9,4%.