Ο Τάσος Σαλβάνος, υποψήφιος Περιφερειάρχης της Αριστερής Κίνησης Ιονίου περιοδεύει επί διήμερο στην Ζάκυνθο και μαζί του είναι ο πρώην υπ. Περιφερειάρχης και περιφερειακός σύμβουλος Σωτήρης Βλάχος.
Χθες το απόγευμα έγινε επίσκεψη στο Επιμελητήριο και μάλιστα την ώρα της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου ενώ σήμερα το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα εξής:
Στις 10 το πρωί επίσκεψη στον ΦΟΔΣΑ Ζακύνθου.
Στις 12 το μεσημέρι συνέντευξη τύπου και παρουσίαση του τοπικού ψηφοδελτίου στα γραφεία της Κίνησης Αλεξ. Ρώμα 4, 1ος όροφος.
Στην ομιλία του στα μέλη του Επιμελητηρίου που έγινε χθες το απόγευμα ο κ. Σαλβάνος αναφέρθηκε στην ανάγκη να ακούγεται η φωνή των επιχειρηματιών και οι θέσεις τους να γίνονται σεβαστές από τους πολιτικές.
«Διαπνεόμεθα από αγωνία για τον τόπο και έχουμε κάποιες γενικές πολιτικές κατευθύνσεις αλλά τον πρώο λόγο τον έχετε εσείς» είπε απευθυνόμενος στα μέλη του Επιμελητηρίου και ζήτησε τις θέσεις τους και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Ο κ. Σαλβάνος αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρξουν καινοτόμες επενδύσεις στην επιχειρηματικότητα και ειδικά για τις τουριστικές περιοχές είπε να μην αλλοτριώνουμε την ταυτότητα που έχουμε.
Ακολούθως πήραν το λόγο τα μέλη του Επιμελητηρίου και επεσήμαναν ότι το νησί χρειάζεται Βιοτεχνικό Πάρκο για να συγκεντρώσει σε ένα σημείο όλες τις δραστηριότητες του είδους, ζήτησα να μειωθεί η βναριά φορολογία για να ανασάνουν οι επιχειρήσεις και να αντιμ ετωπιστεί το θέμα με τα σκουπίδια.
Ο υποψήφιος Αντιπεριφερειάρχης Ανδρέας Κλαυδιανός χαρακτήρισε το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα του νησιού τα σκουπίδια και αναρωτήθηκε πού θα πάνε τα 300 περίπου δέματα που θα δημιουργούνται την ημέρα από τότε που θα τεθεί σε λειτουργία ο δεματοποιητής στην περιοχή του αεροδρομίου. Πρότεινε προσωπινή αποθήκευση των δεμάτων στο Σκοπό και φαστ-τρακ διαδικασίες για τα έργα στο Λίβα. Είπε ότι τα προηγούμενα χρόνια έγιναν εγκλήματα με το θέμα των απορριμμάτων και χαρακτήρισε το πρόβλημα ως βόμβα στα θεμέλια της κοινωνίας.
Τέλος ο περιφερειακός σύμβουλος Σωτήρης Βλάχος μετέφερε την εμπειρία του από ητν Κέρκυρα και είπε ότι η ολοκληρωμένη διαχείριση έχει μεγάλο κόστος και με τον όγκο σκουπιδιών που έχει η Ζάκυνθος θα κοστίσει ακριβά.
Τον κίνδυνο και την απειλή πρόκληση ατυχήματος επισημαίνει η ΥΠΑ από ενδεχόμενη λειτουργία του δεματοποιητή σκουπιδιών κοντά στο αεροδρόμιο. Το επίμαχο έγγραφο αναφέρει:
Βάσει των απαιτήσεων του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας του οποίου η Ελλάδα είναι μέλος, αλλά και της κοινοτικής και της εθνικής νομοθεσίας, η αντιμετώπιση του προβλήματος της παρουσίας πτηνών και γενικότερης πανίδας, είτε εντός είτε στην ευρύτερη περιοχή των αεροδρομίων, λόγω της σοβαρότητας και της ιδιομορφίας του, απαιτεί τη λήψη τόσο προληπτικών όσο και κατασταλτικών συνδυασμένων μέτρων για τη μείωση της απειλής πρόσκρουσης πανίδας, ιδίως πτηνών σε αεροσκάφη που βρίσκονται σε πτήση, ώστε η πιθανότητα αυτή να μειωθεί. Η ΥΠΑ έχει προβεί στη λήψη όλων των δυνατών μέτρων μέσω της δημιουργίας του σχετικού νομικού πλαισίου.
Συνεπώς σε ότι αφορά την προστασία του αεροσκάφους που βρίσκεται σε πτήση από προσκρούσεις πτηνών (bird strikes),σας παραπέμπουμε στο άρθρο 13 του «Κανονισμού για την πρόληψη της απειλής από προσκρούσεις πτηνών σε αεροσκάφη» (παρ. 11.5 του εγγράφου, που βρίσκεται στην ιστοσελίδα της ΥΠΑ. www.hcaa.gr,Ασφάλεια, Ασφάλεια πτήσεων, Κανονισμός μείωσεις απειλής προσκρούσεων πτηνών και ζώων σε α/φη πολιτικής αεροπορίας ) και σας ενημερώνουμε ότι η προβλεπόμενη περιοχή για την αποφυγή εν δύναμη κινδύνου από τις προσκρούσεις πτηνών / ζώων στην γειτνίαση του αεροδρομίου (bird strike circle) είναι κατά ICAO και κοινοτική Νομοθεσία τουλάχιστον 13χλμ από το σημείο αναφοράς του Αεροδρομίου.
Γενικά αναφέρουμε ότι σε ακτίνα 13χλμ από το σημείο αναφοράς του Αεροδρομίου, σύμφωνα και με την Διεθνή Πρακτική, δεν επιτρέπονται δραστηριότητες όπως:
– Χώροι εναπόθεσης απορριμμάτων, Χώροι υγειονομικής ταφής απορριμμάτων, Χωματερές, Χώροι απόβλητων / απορριμμάτων τροφίμων, ήτοι ΣΜΑ, ΜΚΔΚ, ΜΕΑ, ΚΔΑΥ.
– Παράκτια Ιχθυόσκαλα, Μονάδα επεξεργασία ψαριών και αλιευμάτων.
– Καταφύγια άγριας ζωής (πτηνών, θηλαστικών και άλλων ζώων), εκτροφή θηραμάτων, σταθμοί σίτισης άγριας ζωής.
Για την έγκριση δραστηριοτήτων από την ΥΠΑ εντός των 13χλμ, απαιτείται η εκπόνηση ορνιθολογικής μελέτης από εξειδικευμένο άτομο -έμπειρο ορνιθολόγο ή περιβαλλοντολόγο με εξειδικευμένη στην ορνιθολογία -για την καταγραφή και τις επιπτώσεις της πανίδας σε σχέση με την θέση της εκμετάλλευσης και την θέση του Αεροδρομίου (risk assessment).
Σε ότι αφορά τον Κρατικό Αερολιμένα Ζακύνθου ενδεικτικά αναφέρουμε ότι υπάρχει συγκέντρωση ποικίλων ειδών ορνιθοπανίδας όπως αποδημητικά πουλιά νεροπούλια, σταχτοτσικνιάδες, γερακίνες και κυρίως γλάροι, -λόγω της γειτνίασης με την θάλασσα, τα οποία θεωρούνται, διεθνώς επικίνδυνα είδη για την αεροπλοΐα. Ιδιαίτερα οι γλάροι διανύουν μεγάλες αποστάσεις από τους τόπους συγκέντρωσής τους για να βρεθούν στους τόπους ενδιαιτημάτων τους – π.χ. στην ΧΑΔΑ Ζακύνθου περνώντας πάνω από τον διάδρομο προσ/απογείωσης, με αποτέλεσμα να διασταυρώνονται και με τις πορείες των αεροσκαφών στις επικίνδυνες για το αεροσκάφος φάσεις ανόδου / καθόδου, αλλά και με την γενικότερη πορεία της πτήσης του αεροσκάφους εκτός Αεροδρομίου, αποτελώντας σοβαρή απειλή για ενδεχόμενη πρόκληση καταστροφικού ατυχήματος.
Περαιτέρω στην γειτνίαση με το Αεροδρόμιο υπάρχουν Εθνικό θαλάσσιο Πάρκο και χαρακτηρισμένες περιοχές NATURA 2000, που κατατάσσουν και το αεροδρόμιο και τις εγγύς περιοχές σε καθεστώς «ειδικής διαχείρισης» για την προστασία της βιοποικιλότητας.
Σημειώνεται ότι ο Κρατικός Αερολιμένας Ζακύνθου, ήδη υποφέρει από την δυσοσμία του υπάρχοντος βιολογικού καθαρισμού της Μονάδας Ανακύκλωσης, και της τάφρου των ομβρίων στην άμεση γειτνίασή του αλλά και από την προσέλκυση πτηνών και αδέσποτων ζώων, που αφενός υποβαθμίζουν τις υπηρεσίες του και αφετέρου δεν συνάδουν με την εικόνα ενός Αεροδρομίου που αποτελεί σημαντικά τουριστικό προορισμό συμβάλλοντας παράλληλα με την ύπαρξή του στην οικονομική ευρωστία και ανάπτυξη του νησιού.
Κατόπιν των ανωτέρω και λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη την κείμενη νομοθεσία – Διεθνή, Ευρωπαϊκή και Εθνική, δεν είναι δυνατόν να επιτραπεί από πλευράς μας στην άμεση γειτνίαση, ήτοι στα 240 μ. περίπου από τον άξονα και 500 μ. περίπου από το άκρο του διαδρόμου 16, με τον Κρατικό Αερολιμένα Ζακύνθου, η δημιουργία Μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων, που αποτελεί πηγή προσέλκυσης πανίδας, δυσοσμίας κλπ που θα επιβαρύνει έτι περαιτέρω την λειτουργία του Αεροδρομίου, δημιουργώντας απειλητικές συνθήκες (hazards) για την αεροπλοΐα.
Επισημαίνουμε ότι οι εμπλεκόμενοι σε ενδεχόμενη πρόκληση ζημιών ή καταστροφικού ατυχήματος από υπαιτιότητά τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 1815/88 – Αεροπορικός Κώδικας (11.4 σχετ.), έχουν τόσο αστικές όσο και ποινικές ευθύνες με προβλεπόμενη κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών. Ως εκ τούτου, η Υπηρεσία επιφυλάσσεται του δικαιώματός της να προσβάλει αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, εφόσον τούτο κριθεί αναγκαίο. Επίσης, δύναται να λάβει διοικητικά μέτρα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 181του Αεροπορικού Κώδικα περί «Καταστροφής ή βλάβης Αεροπορικών Εγκαταστάσεων ή Υπηρεσιών», εφόσον για οποιονδήποτε λόγο και πέραν των προαναφερομένων υπάρξουν οιεσδήποτε επιπτώσεις από ακατάλληλες δραστηριότητες στην ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του Αερολιμένα, αλλά και στην προστασία της ασφάλειας των πτήσεων και του υπέρτατου αγαθού της ανθρώπινης ζωής.
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε, να λάβετε σοβαρά υπόψη σας τα προαναφερόμενα και να επιλέξετε άλλη θέση για την εν λόγω εγκατάσταση, που δεν θα επηρεάζει τις πορείες των αεροσκαφών από την προσέλκυση πτηνών, καθώς και οσμών ή καπνών και θα είναι σύμφωνη με τα προβλεπόμενα κριτήρια των κείμενων διατάξεων.
Για την επιλογή νέας θέσης παρακαλείσθε να συνεργαστείτε αρμοδίως με τον εκπρόσωπο της ΥΠΑ στον Κρατικό Αερολιμένα Ζακύνθου για την καταλληλότητα της νέας θέσης.